Profesorii viitorului predau la Colegiul „Octavian Goga”. Vor exersa și tehnici de mindfulness și școala fericirii

De Veronica Bursaşiu
Reactualizat la:
Directorul Marcel Sas Adăscăliții și Loredana Braia, autoarea proiectului izvorât din necesitățile profesorilor
Directorul Marcel Sas Adăscăliții și Loredana Braia, autoarea proiectului izvorât din necesitățile profesorilor - © Foto: CN Goga
Au gestionat cu succes două proiecte Erasmus destinate elevilor, menite să le îmbunătățească abilitățile în domeniul IT.

„Acum a venit rândul profesorului să-și dezvolte competențele de predare, de management al clasei, în utilizarea tehnologiilor, cele lingvistice și sociale”, a spus Marcel Sas Adăscăliții, directorul CN „Octavian Goga” din Marghita. O unitate de învățământ care are titlul de „Școală Europeană” încă din 2012. Și care lucrează continuu la intensificarea sentimentului de apartenență la spațiul european al elevilor și profesorilor. Miercuri, la Colegiul Național „Octavian Goga” din Marghita a avut loc lansarea proiectului „Speranță pentru Educația Românească/SPER”, pentru a cărui implementare Comisia Europeană a acordat o finanțare de peste 45.000 de euro.

marghita 4 12k Participanți la lansarea proiectului Foto: C. N. Goga ©

Profesori de la CN „Octavian Goga”, invitați din cadrul Liceului „Horea”, Liceului „Horvath Imre”, reprezentanți ai părinților, ai elevilor și consilieri locali au participat la eveniment. Impactul acestui proiect – anticipează coordonatorul Loredana Braia – va fi receptat nu doar de profesori, ci și de elevi, de școală și, nu în ultimul rând, de comunitate. 6 profesori pentru învățământ primar, 14 profesori de gimnaziu/liceu și consilierul școlar, aleși printr-un proces de selecție transparent și echitabil, vor participa la o activitate job-shadowing, o vizită într-o școală și la patru cursuri de formare în străinătate.

„Mulțumim echipei manageriale a instituției, care ne sprijină în toate demersurile, apreciem experiența dumnealor în aplicarea programelor Erasmus și o fructificăm. Îi mulțumim domnul director Marcel Sas Adăscăliței pentru încredere și pentru că m-a scos din zona de confort, ajutându-mă să evoluez în acest fel și să am satisfacția muncii împlinite”, a spus coordonatorul proiectului, Loredana Braia. SPER s-a născut dintr-o analiză de nevoi în acest moment, avea să mărturisească Loredana Braia. Dezvoltarea competențelor cadrelor didactice de a utiliza metode inovative de predare și management al clasei, prin raportare la nevoile elevilor și la exigențele din spațiul european.

marghita1 12k

„Proiectul s-a născut din dorința profesorilor colegiului nostru de a reînvia în inimile tuturor actorilor implicați în educație speranța într-o școală mai bună, spune Loredana Braia, coordonator de proiect. Ce obiective urmărim?Dezvoltarea competențelor profesorilor de utilizare a noilor tehnologii, cunoașterea și aplicarea în demersul didactic a metodelor de stimulare a creativității, aprofundarea și diversificarea metodelor de management inovativ al clasei, dezvoltarea abilităților profesorilor de a proiecta activități bazate pe educația pozitivă. Scopul proiectului este dezvoltarea competențelor profesorilor de a utiliza metode inovative de predare și management al clasei, prin raportarea la nevoile copiilor și la exigențele europene”.

Dascălii care vor participa la cursuri de „Stimularea creativității și a inovării în sala de clasă” în Lisabona (Portugalia), vor dobândi abilități în înțelegerea procesului creativ; cunoașterea unor strategii de dezvoltare a creativității; dobândirea unor atitudini care încurajează independența învățării, stimulează motivația elevilor, participarea activă și cooperarea.

Cei patru dascăli selectați pentru cursul „Soluții de managementul clasei pentru profesori: noi strategii de motivare a elevilor, de cooperare și evaluare” care are loc în Nafplio (Grecia) vor dobândi abilități de gestionare a comportamentelor indezirabile ale elevilor, de cunoaștere a unor metode de dezvoltare a relațiilor pozitive, și nu în ultimul rând vor căpăta competențe de a planifica o lecție -”flipped classroom”, adică vor trimite copiilor spre studiu lecția pe care a doua zi o vor discuta apoi la clasă.

Școala fericită

Este o realitate în cel mai performant sistem de învățământ, cel finlandez. Dascălii de la CN Octavian Goga, participanți la cursul „Școala fericită – educație pozitivă pentru dezvoltarea bunăstării psihice și a abilităților de viață ale elevilor” care va avea loc la Florența, Italia, vor putea proiecta activități bazate pe educația pozitivă, care îmbină învățarea cognitivă cu dezvoltarea trăsăturilor pozitive de caracter și a bunăstării psihice, vor reuși să folosească mindfulness ca o oportunitate de a-ți antrena mintea în concentrarea atenției pe momentul prezent și vor avea atitudini care să stimuleze integrarea copiilor și construirea comunității. Mindfulnesss nu e un moft. Așa cum sublinia profesorul Loredana Braia sunt două școli în România în care a fost aplicat acest concept, iar rezultatele sunt pe măsura așteptărilor: „au crescut performanțele și a scăzut violența”.

Cei 4 dascăli care vor avea oportunitatea de a participa la cursul „Există o aplicație pentru asta! Explorarea celor mai bune aplicații pentru predare/învățare” din Dublin (Irlanda) vor avea acces la cunoașterea numeroaselor posibilități de utilizare a aplicațiilor educaționale pentru a oferi elevilor cele mai eficiente experiențe de învățare, vor putea utiliza jocuri Quiz, aplicații de tehnici de studiu pentru structurarea informațiilor, pentru o mai bună analiză, înțelegere, sinteză, recapitulare și generare de idei.

Foto: C. N. Goga Foto: C. N. Goga ©

Activitatea de job shadowingva avea loc la Institutul „Cesare Giulio Viola” în Taranto (Italia). Care e expertiza școlii din Taranto?„Școala a fost implicată într-un amplu program ministerial de autoevaluare și perfecționare, în cadrul căruia toți profesorii au participat la numeroase cursuri și activități de perfecționare, care au vizat atât dezvoltarea competențelor de a aplica metode inovative de predare și management al clasei, cât și realizarea unor programe speciale pentru incluziune, echitate, șanse egale, cetățenie activă. Profesorii participă anual la programe de actualizare a cunoștințelor, dezvoltare a competențelor profesionale și transversale, programe derulate atât în țară, cât și străinătate. Planul de dezvoltare europeană a școlii partenere prevede o intensă campanie de diseminare și exploatare a rezultatelor învățării, obținute de profesori la aceste activități.”, explică coordonatorul Loredana Braia.

Șlefuiesc viitorul

„În Italia, profesorii noștri vor realiza un schimb de experiență și bune practici și vor dezvolta un plan de cooperare viitoare cu școala parteneră. Prin derularea activităților proiectului, ne propunem ca până la finalizarea acestuia, în 2020, toți profesorii și toți elevii școlii noastre să beneficieze de rezultatele obținute. Activitățile vor urmări observarea și învățarea unor metode moderne de predare și management al clasei, împărtășirea unor cunoștințe și experiențe legate de educația din cele două școli,găsirea unor soluții comune de rezolvare a problemelor întâmpinate în derularea procesului instructiv-educativ, realizarea schimbului de experiență și bune practici, dezvoltarea unui plan de cooperare viitoare între cele două școli”, spune Loredana Braia.

Din echipa de implementare a proiectului fac parte pe lângă coordonatorul Loredana Braia, responsabil cu monitorizarea și evaluarea, prof. Laura Moca, responsabilul cu diseminarea și valorizarea, prof. Ileana Popescu și responsabilul financiar ec. Laura Bușe. Din partea elevilor a vorbit despre așteptările pe care aceștia le au de la proiect Președintele Consiliului Elevilor Iulia Braia, care a apreciat faptul că însuși derularea acestui proiect demonstrează faptul că comunitatea pune preț pe educație. „Este o provocare și pentru domnii profesori să iasă din zona de confort, dar sunt sigură că la finalul proiectului vom spune cu toții că a meritat. Vă mulțumim și vă așteptăm să vă întoarceți să împărțiti cu noi experiența dobândită. Dumneavoastră sunteți prezentul , dumneavoastră puteți șlefui viitorul, puteți genera schimbarea ”, a spus Iulia Braia.

„Avem convingerea faptului că dezvoltarea profesională și personală a cadrelor didactice se va răsfrânge în mod direct și pozitiv asupra întregului demers didactic, contribuind la îmbunătățirea rezultatelor elevilor, la creșterea motivației și a satisfacției de zi cu zi, a tuturor părților implicate în educația școlii, la crearea unui mediu educațional pozitiv, sustenabil și motivant, la creșterea prestigiului instituției și la dezvoltarea dimensiunii europene a educației oferite de colegiul nostru”, a punctat coordonatorul proiectului, Loredana Braia.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !