(CSALB) a lansat campania #Conciliatorii, care popularizează în rândul consumatorilor și instituțiilor financiar-bancare metoda concilierii și rezolvării conflictelor în afara instanțelor de judecată. Beneficiile soluțiilor de tipul win-win, rezultate în urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezintă argumentul principal ale acestei campanii de informare.
Campania prezintă recomandări pentru consumatori și bănci, detalii despre modul în care decurg negocierile în cadrul CSALB și exemple de situații întâlnite în dosarele soluționate.
„Filosofia concilierii este nouă în România, dar începe să își facă tot mai mult loc în mentalul colectiv. Iar asta se întâmplă datorită unui lucru foarte interesant: dacă în instanță litigiile sunt judecate după litera legii, la CSALB sunt judecate în echitate. Mai exact, conciliatorii încearcă să repună părțile în echilibru”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.
Recomandări pentru consumatori
„Mulți dintre consumatori speră ca un conciliator să se substituie unui judecător și să emită o hotărâre care să oblige banca. Ceea ce le explic este că în cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare între consumator și bancă”, a precizat Dragoș Gheorghe, conciliator.
Alt conciliator, Ionuț Ștefan, îi sfătuieşte pe consumatori să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câștiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde.
„În primul rând, consumatorul trebuie să știe că nu are costuri, spre deosebire de instanța de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocați”, a precizat Nela Petrișor.
„Consumatorii trebuie să ia în calcul că propunerea pe care o fac în cererea către CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care și-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca dacă vor deveni inflexibili în maniera: «Vreau totul, iar dacă nu îmi dați totul, plec supărat și trântesc ușa!»”, este de părere Doru Trăilă.
Recomandări pentru bănci
Conciliatorii fac o serie de recomandări şi pentru băncile care acceptă reconcilierea. Din experienţa CSALB, sunt bănci foarte flexibile, care au înființat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situațiile acestea.
Dar, sunt și bănci care vin și spun sec: „noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem șanse de 70%-80% să câștigăm”.
„Băncile ar trebui să accepte faptul că, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situația financiară a consumatorului se poate schimba! Să accepte acest lucru în același mod în care consumatorul a acceptat regulile băncii la semnarea contractului”, crede Ionuț Ștefan.
Roxana Mustățea a observat că băncile reacționează foarte pozitiv la cazurile sociale. „Nici nu știu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacționat 100% prin ștergerea întregii datorii, dar au propus o reeșalonare, o perioadă de grație sau chiar micșorare semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: «Eu trebuie să-mi iau toți banii!»”, a observat Roxana Mustățea.
Mihai Tănăsescu le recomandă băncilor să înțeleagă că este nevoie de foarte multă suplețe în gândire, că trebuie să accepte soluții care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. „De fapt, aceste soluții sunt favorabile și băncii pentru că își păstrează clientul!”, conchide Mihai Tănăsescu.
Ce este concilierea?
Mircea Stroe spune că „esența concilierii este să cauți o cale de compromis. Nu poți să ai dreptate 100%, și nu poți să te aștepți ca cealaltă parte să respecte 100% poziția ta! Este în beneficiul tuturor să fie o dreptate împărțită!”.
„Consumatorii sunt surprinși de faptul că nu trebuie să plătească nimic, nu li se pretinde nicio taxă și ajung să obțină, de foarte multe ori, aceleași rezultate ca atunci când s-ar adresa instanței de judecată”, a observat Mihaela Budișteanu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!