Sindromul post-vacanţă la copii: circa o săptămână

Reactualizat la:
Sindromul post-vacanţă la copii: circa o săptămână
Despărţirea de vacanţă şi revenirea la activităţile de rutină este, în multe familii, sinonimă cu tensiunea.


Se termină perioada de odihnă şi zilele fără orar strict, se fac pregătiri pentru reînceperea şcolii şi, în majoritatea cazurilor, aceasta coincide cu sindromul post-vacanţă, un proces de adaptare care prezintă simptomele lui dar care nu este recunoscut ca boală de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), relatează luni cotidianul spaniol ABC.

„Este un fenomen complet normal, care durează între una şi trei zile. Poate trece chiar şi o săptămână până ce o persoană se adaptează din nou la ritmul de viaţă normal. Dacă nu îşi revine după acest timp, există o problemă şi trebuie să meargă la un specialist”, afirmă Miguel Casas, psiholog, membru Top Doctors.

Sindromul post-vacanţă îi afectează şi pe copii. Pentru unii, reînceperea şcolii în luna septembrie este un motiv de bucurie pentru că îşi revăd colegii sau pentru că primesc cărţi noi, dar sunt şi numeroşi şcolari pentru care constituie un motiv de nelinişte.

În rândul celor mici, sindromul post-vacanţă se poate manifesta sub formă de „tristeţe, iritabilitate, tulburări de somn, oboseală, pierderea poftei de mâncare, apariţia unor dureri corporale difuze, diaree sau vărsături”, explică Francisco Linares, psiholog în cadrul Serviciului de Promovare a Sănătăţii al Sanitas.

Un aspect care poate interveni în favoarea copiilor este alimentaţia. Experţii amintesc că o dietă echilibrată este fundamentală în toate stadiile vieţii, fiind benefică, printre altele, pentru starea de spirit. Sanitas recomandă ca, în această perioadă a anului, părinţii să nu le ofere copiilor prea multe dulciuri şi snackuri, ci să introducă mai multe fructe. Sunt binevenite şi produsele lactate şi fructele uscate.

Dacă sindromul post-vacanţă nu trece după perioada de adaptare, este posibil să existe o problemă serioasă la şcoală.

Măsuri de adaptare

Se ştie că fiecare copil are forma sa de adaptare la situaţii şi că „nu există o normă sau norme a căror respectare să fie obligatorie”, mai spune Miguel Casas. Totuşi, experţii recomandă o serie de măsuri pentru a facilita adaptarea celor mici şi pentru a instaura norme în casă.

În acest sens, medicul Francisco Linares propune realizarea schimbărilor în mod progresiv: cu două săptămâni înainte de începerea şcolii, copiii să înceapă să se culce şi să se trezească la orele corespunzătoare orarului şcolar, pentru a nu se simţi obosiţi în primele zile de şcoală.

Medicul le recomandă părinţilor să observe şi să descrie în mod clar modul în care se comportă copiii, pentru a şti ce comportamente trebuie să fie introduse ori modificate.  Ar fi bine ca părinţii să stabilească activităţi de rutină (la aceeaşi oră). De exemplu, schema „masă de seară-spălat-dormit”.

Este foarte important ce se întâmplă după manifestarea unui anumit comportament. De aceea, copiii trebuie să fie încurajaţi, premiaţi când fac ceva bine.

Părinţii ar trebui să le explice copiilor aspectele pozitive pe care le presupune reînceperea şcolii: îşi vor revedea colegii, le vor povesti cum şi-au petrecut vacanţa, îşi vor relua activitatea. Faptul de a discuta pe această temă acasă reprezintă un stimul pentru copii, pentru că aceştia pot recunoaşte sprijinul familial, explică Francisco Linares citat de cotidianul ABC.

Sursa: Agerpres

Taguri: , ,


0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase