Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în Monitorul Oficial nr. 895 din 30 septembrie 2025 Ordinul nr. 2.229/2025, prin care stabilește procedura de notificare a organelor fiscale atunci când facturile aferente livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii achitate pe loc nu sunt transmise prin sistemul național RO e-Factura în termenul legal. Noul act normativ a intrat în vigoare în aceeași zi, potrivit informațiilor transmise de Fiscalitatea.ro.
Conform ordinului, beneficiarii tranzacțiilor au nu doar dreptul, ci și obligația de a sesiza Fiscul atunci când nu primesc facturile prin sistemul electronic RO e-Factura pentru operațiunile în care plata se face simultan cu livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor.
Pentru această raportare, ANAF a introdus Formularul 800, intitulat „Notificare privind facturile pentru livrările de bunuri/prestările de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, netransmise prin sistemul RO e-Factura în termenul prevăzut”.
Notificarea trebuie depusă în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile după termenul-limită de emitere stabilit prin Codul Fiscal – adică până la data de 15 a lunii următoare celei în care a avut loc tranzacția.
Prin implementarea acestei proceduri, ANAF urmărește creșterea disciplinei fiscale și întărirea controlului asupra tranzacțiilor comerciale, în special a celor în care plata se face imediat. Instituția speră ca noul mecanism să contribuie la limitarea tranzacțiilor nefiscalizate și la generalizarea utilizării sistemului RO e-Factura, devenit obligatoriu pentru majoritatea operatorilor economici în 2024.
Astfel, autoritățile fiscale își propun să asigure o trasabilitate mai mare a tranzacțiilor comerciale, să reducă riscul de fraudă și să stimuleze conformarea voluntară a firmelor la cerințele digitale ale administrației fiscale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!