Potrivit sondajului Voice of the Consumer 2025, realizat de PwC, 63% dintre români spun că își pot acoperi cheltuielile lunare, dar nu le rămân bani pentru economii sau plăceri ocazionale. În ciuda acestui context financiar limitat, mulți români încep să acorde o importanță tot mai mare produselor locale și celor considerate sănătoase.
„Inflația s-a mai domolit față de anii trecuți, dar rămâne un factor de stres pentru populație. Consumatorii români continuă să fie atenți: caută reduceri, compară prețurile din mai multe magazine și încearcă să folosească tot ce cumpără. În același timp, se profilează o dorință clară de a consuma produse mai bune din punct de vedere nutrițional și fabricate local”, a declarat Ruxandra Tarlescu, partener în cadrul PwC România.
Potrivit studiului, românii plănuiesc să investească mai mulți bani în următoarele luni în alimente proaspete, precum fructe, legume, produse lactate și cereale integrale. În schimb, sunt dispuși să reducă achizițiile de gustări, alcool și produse ultraprocesate, într-o încercare de a echilibra bugetul cu alegeri alimentare mai sănătoase.
Mai bine de 30% dintre participanți afirmă că sunt gata să schimbe brandul unui produs pentru a obține un raport calitate-preț mai bun sau pentru a găsi un gust care li se potrivește mai mult.
Un alt aspect semnificativ evidențiat de raport este influența programelor de fidelizare. 88% dintre consumatori spun că acestea contează în alegerea magazinului din care cumpără, iar opțiunile de cashback (57%) și reducerile la achiziții viitoare (55%) se numără printre cele mai apreciate beneficii.
Românii sunt conștienți de impactul pe care alimentația îl are asupra sănătății și mediului. Aproximativ 54% dintre respondenți și-au exprimat îngrijorarea cu privire la alimentele ultraprocesate sau cele care conțin pesticide, iar mulți își doresc să facă alegeri mai curate.
Cu toate acestea, deși peste 80% dintre participanți sunt preocupați de schimbările climatice, doar 44% sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse care protejează mediul, precum cele care contribuie la sănătatea solului sau la conservarea biodiversității.
În schimb, sustenabilitatea se reflectă mai mult în gesturi cotidiene: 65% dintre respondenți spun că reduc risipa alimentară și cumpără doar strictul necesar, un comportament influențat atât de convingeri ecologice, cât și de constrângerile financiare.
Un semn clar al reorientării consumatorilor este încrederea sporită în produsele locale. Mai mult de jumătate dintre cei chestionați (53%) preferă produsele fabricate în România. 62% dintre aceștia spun că le consideră mai sănătoase, iar 45% apreciază faptul că susțin economia locală. Totuși, prețul rămâne decisiv: 47% optează în continuare pentru produse internaționale mai ieftine, atunci când bugetul nu permite altceva.
Citiți principiile noastre de moderare aici!