n contextul actualei situații privind facturarea consumului de energie electrică și gaze naturale către consumatorii persoane fizice, ca urmare a numărului mare de reclamați sosite de la cetățeni, precum și a complexității neregulilor constatate în teren în cele 5 zile de când au început verificările în acest domeniu, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a înființat Comandamentul pentru Energie.
Această structură special creată va reuni comisari din toată țara, alcătuindu-se echipe de control suplimentare în zonele în care numărul de reclamații din partea cetățenilor este mai mare, pentru a putea efectua verificările necesare cu celeritate.
Comandamentul pentru Energie își va menține valabilitatea până la 31 martie 2022, termenul până la care acționează Legea 259/2021.
Pași de urmat
ANPC le reamintește consumatorilor care sunt pașii pe care aceștia trebuie să îi urmeze atunci când primesc o factură pe care o consideră incorectă. Prima dată trebuie să verifice dacă valoarea consumului cuprinsă în factură este în limitele celei prevăzute în contract. Apoi trebuie să verifice dacă prețul unitar pentru consumul măsurat după data de 1 noiembrie 2021 este de maximum 0,525 lei/kWh, la energie electrică și 0,25 lei/kWh, la gaze naturale, astfel încât, prețul total, cu toate taxele incluse să nu depășească 1 leu/kWh, la energie electrică și 0,37 lei/kWh, la gaze naturale. Totodată, trebuie verificat dacă există rubrica de preț compensat/pafonat pe factura corespunzătoare consumului de energie, de după 1 noiembrie 2021.
„În cazul în care consumatorii constatată că cel puțin una dintre aceste situații este reală în cazul facturilor pe care le-au primit, trebuie să se adreseze furnizorului de energie respectiv, pentru clarificări. Dacă acest demers nu se soluționează favorabil, consumatorii pot depune o reclamație online sau în scris la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor, ale căror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro). Aceasta trebuie să fie însoțită de o copie a facturii, precum și de o copie a răspunsului furnizorului, în urma sesizării realizate de către consumator”, transmit reprezentanții ANPC.
Pentru îmbunătățirea comunicării cu consumatorii, pe tema energiei electrice și a a gazelor naturale, în toată această perioadă, vor funcționa un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicate.
Pentru reclamații, consumatorii sunt invitați să apeleze numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00 sau să acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro.
Amenzi de 450.000 de lei
Comandamentului pentru Energie a verificat în prima săptămână de funcționare (6 – 13 ianuarie 2022) 72 de agenți economici din domeniul energiei. La 27 dintre acesta s-au constatat abateri. „Au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 450.000 lei, la care s-au adăugat patru propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii”, informează reprezentanții Protecției Consumatorilor.
Câteva dintre cele mai importante abateri constatate: nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG118/2021 începând cu 01.11.2021; tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%; informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea; nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor; nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile; contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate; diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator; împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns; practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.
Trimite articolul
XAlti bani dati la specialisti din ministere. Reduceti cheltuielile bugetsre nu le cresteti. nu am vazut inca reduceri de personal in politie. ce rost au atatea structuri care se calca pe picioare pe banii contribuabilului? sa incepem cu reducerile:
ce rost are smurd cand exista serviciul de salvare?
ce rost au jandarmii, politie comunitare etc cand exista politie?
ce rost au amenintarile si folosirea terorii cand oamenii sunt la limita subzistentei? domeniul civil nu presupune militarizarea serviciilor decat in cazuri de dezastre sau invazii. liberul arbitru si comertul se inchide cu forta si dispare militarizand comertul– termenul de comandament nu isi are rostul inca e pace.
reduceti la scoli ar fi binevenite. scolile au o programa centralizata. Daca tot se fac online ce rost mai au profesotii de cartier?
bancile nu mai isi au rostul daca totul trece online fara cash si fara casieri este de ajuns call center.
ce rost are tiparirea buletinelor, pasapoartelor in fiecare comuna? posta exista iar marea majoritate syiu sa citeasca si formulare pot fi procurate la ghisee sau omline iar pozele se pot face la automate.
si mai sunt multe care nu isi au rosyul
reduceti chrltuielileca s-a ajuns demult la fundul sacului iar ideea de stat dispare csnd e saracime.