Teatrul „Regina Maria” din Oradea vine în faţa publicului orădean cu o nouă premieră. Este vorba de spectacolul „Baltagul”, de Mihail Sadoveanu. Iubitorii de spectacol sunt invitaţi să păşească în lumea sadoveniană, într-un mod aparte. Romanul sadovenian îşi găseşte pe scena teatrului o tălmăcire scenică în viziunea lui Andrei Mihalache, care semnează regia. Premiera spectacolului va avea loc mâine, de la ora 11:00, în Sala Mare a Teatrului.
Potrivit conducerii instituţiei de cultură, spectacolul vine în întâmpinarea cerinţelor programei şcolare gimnaziale.
Din distribuţie fac parte îndrăgiţii actori: Corina Cernea/ Ioana Dragoş Gajdo (Vitoria Lipan), Mihaela Gherdan (Minodora), Adela Lazăr (Dna. Vasiliu), Anca Sigmirean (Soţie 1), Mirela Niţă-Lupu ( Soţie 2), Pavel Sîrghi (Gheorghiţă), Şerban Borda (Bogza), Petre Ghimbăşan (Cuţui), Sorin Ionescu (Subprefectul), Eugen Ţugulea (Popa), Alexandru Rusu (Dl. Vasiliu), Ciprian Ciuciu (Neamţul/Hoţ 1), Ion Ruscuţ (Mitru/Hoţ 2), George Voinese (Dl. Toma), Alexandru Rois (Jandarm 1), Miklos Ciutac (Jandarm 2).
Sinopsys
Roman cu caracter mitic-baladesc, „Baltagul” reia în context epic mitul „Mioriţei” plasat într-o altă civilizaţie pastorală, mai apropiată de modernitate, dar păstrând neschimbate valorile esenţiale moral-religioase. Nechifor Lipan, plecat la Dorna să cumpere oi, este ucis mişeleşte de alţi doi ciobani care îi fură turmele. Neliniştită de întârzierea soţului iubit, Vitoria Lipan pleacă în căutarea acestuia împreună cu fiul Gheorghiţă, nu înainte de a lua o binecuvântare de la preot şi de a lăsa toate în rânduială acasă, în satul ei de munte guvernat de ritmuri arhaice. Aşadar, mitul e privit, nu ca în „Mioriţa”, din perspectiva celui care trebuie să moară, ci a celui care trebuie să suporte greul absenţei celuilalt.
Naraţiunea densă şi palpitantă urmăreşte călătoria ei, până la aflarea rămăşiţelor pământeşti ale lui Nechifor, aruncate într-o râpă, pregătirea celor cuvenite mortului, dovedirea şi pedepsirea vinovaţilor după legile nescrise ale comunităţii. Îngroparea bărbatului după datină marchează momentul reintrării în liniştea şi ordinea vieţii de la început. Întreaga desfăşurare a acţiunii şi înfăţişarea realistă a întâmplărilor şi a mediului se ordonează în jurul demersului de aflare a adevărului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!