
În cadrul conferinței de presă au fost prezenți prefectul de Bihor, Marcel Dragoș, antreprenorul general la lucrare, precum și șeful Administrației Bazinale de Apă (ABA) Crișuri, Sandor Pasztor.
„Suntem într-un moment cheie fiindcă această lucrare, în principiu evoluează foarte bine. Actualmente este cea mai complexă lucrare în România de hidrotehnică, practic este și singura lucrare de baraj în programul PNRR rămas în picioare. Acum aproximativ 8 luni de zile împreună cu domnul prefect am început să testăm și apoi să forțăm sistemul. În execuția efectivă nu suntem nici astăzi foarte voioși, fiind fizic merge, chiar este o mobilizare exemplară, data trecută când am fost aici am numărat vreo 4-5 nații care se află pe șantier: maghiari, francezi și vin și olandezii. Am avut un concept în comun ca să secționăm pe mai multe părți lucrarea ca să putem să terminăm.
Din punct de vedere financiar, deocamdată nu merge, chiar adineauri am discutat cu secretarul general al ministerului încă odată pe tema asta: foarte anevoios și greu ne ajung banii, chiar putem să spunem că până în ziua de astăzi nu ne-au ajuns banii, dar rămânem optimiști”, a explicat în cadrul conferinței de presă șeful ABA Crișuri.
Barajul are o înălțime de 60,5 metri, construcția acesteia fiind finalizată în jurul anilor `70. Primele probleme au început să apară prin anii 2012 – 2013, când au început să apară niște infiltrații puternice, care au ajuns în perioada respectivă până la 2.000 de litri/secundă.
„Am avut problema imensă de a avea foarte multe încercări de a porni o reabilitare a barajului, totdeauna ne-am împotmolit în partea financiară. S-a reușit să obținem un loc pe lista PNRR, s-a pornit cu un număr mare de baraje în țară, am rămas singurul care se reabilitează”, a mai explicat Pasztor.
Lucrările de reabilitare la barajul Leșu au fost începute în luna mai al acestui an. Șeful ABA Crișuri a susținut că „în ciuda tuturor greutăților pe care le avem, suntem optimiști și credem că reușim să finalizăm lucrarea la termen”.
Scară de pești și la barajul Leșu
În această perioadă, muncitorii lucrează la partea de impermeabilizare a taluzului de amonte cu o nouă tehnologie din Franța, folosită și la lucrările efectuate la barajele din munții Alpi.
„Împreună cu refacerea barajului, pe lângă elementele tehnice introducem foarte multe noutăți: vom avea, pentru prima dată în România, printr-un sistem din fibră optică vom putea monitoriza aici, dar și la sediul ABA din Oradea fiecare picătură de infiltrație. Utilajele vor fi retehnologizate, se va construi o scară de pești de aproximativ 700 de metri printr-o tehnologie modernă, adusă din Olanda”, a mai precizat șeful ABA Crișuri.
În această perioadă, potrivit reprezentantului constructorului prezent la conferință, pe șantier sunt prezenți 60 – 70 de muncitori în fiecare zi, precum și diverse utilaje. Pentru o perioadă scurtă de timp, muncitorii au lucrat în două schimburi pentru a putea finaliza într-un timp cât mai scurt pregătirea taluzului.
„Lucrăm pe mai multe fronturi: se lucrează la masa de tranșare, la voalul de tranșare cu injecții pentru consolidarea și tranșarea versanților, s-au demontat echipamentele pe colina de fund, sunt pregătite și pentru începerea lucrărilor la scara de pești. Trebuie să lucrăm în paralel pe mai multe fonduri pentru a putea finaliza până la termen”, a explicat Doru Popa, liderul de proiect.
Durata de execuție este efectiv până la începutul verii din 2026, stadiul fizic al lucrărilor fiind aproximativ de 40%. Valoarea întreagă a lucrărilor este de 200 de milioane de lei, din care au fost utilizați deja 70 de milioane.
Trimite articolul
Xaaaaah, da, faimoasele scări de pești…
poate de 70 de metri sigur!