În total, 191,3 kilometri de trasee pentru biciclete au fost realizați pe digurile râurilor Ier, Barcău, Crișul Repede, Crișul Negru și pe Canalul Colector, printr-o investiție finanțată din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta C11: Turism și cultură. Recepția a avut loc vineri, 19 decembrie, în același punct în care, pe 2 mai 2025, a fost turnată prima lopată de beton. După doar șapte luni de lucrări, proiectul a fost finalizat integral, cu aproximativ șase luni înainte de termenul contractual.
La eveniment au participat ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, directorul Administrației Bazinale de Apă Crișuri, Pásztor Sándor, precum și administratorul grupului Selina, Beniamin Rus.
Un proiect cu dublu rol: siguranță hidrotehnică și turism verde
Lucrările au transformat coronamentul digurilor într-o infrastructură modernă, sigură și monitorizată video, care îmbină protecția împotriva inundațiilor cu mobilitatea verde și dezvoltarea turismului.
„Practic, toate digurile râurilor mari care intersectează granița româno-ungară sunt prevăzute cu aceste lucrări. Ne-am ținut și de partea hidrotehnică: am reușit să supraînălțăm pe aproximativ 192 km digurile de apărare, atingând ținta de siguranță pentru intervenția în caz de inundații. Ultimele mari lucrări de acest tip au fost realizate după anii ’70”, a declarat Pásztor Sándor, directorul ABA Crișuri.

Pásztor Sándor – directorul ABA Crișuri
Potrivit acestuia, traseele asigură o continuitate regională fără precedent: din sudul județului Arad, din zona Gyula – Salonta, pe Crișul Negru și Canalul Colector, până pe Crișul Repede, cu legătură directă spre Oradea. În nord, pistele urmează cursul Barcăului și al Văii Ierului, din punctele de frontieră până în localități precum Marghita.
Pistele au o lățime cuprinsă între 2,2 și 2,4 metri, în funcție de configurația digurilor, și respectă standarde stabilite împreună cu specialiștii Ministerului Dezvoltării. În zonele naturale a fost ales un strat de macadam, iar în interiorul localităților – asfalt.
„Avem standarde clare de lățime, semnalizare și siguranță. Sunt instalate sisteme de monitorizare video pe toate rutele, de la frontieră până la capătul traseelor, cu aproape 50 de puncte supravegheate. Discutăm inclusiv cu Poliția pentru schimb de date, din punct de vedere al siguranței”, a explicat Pásztor.
Mai multe localități au început deja demersuri pentru a se conecta la rețeaua de piste, în vederea dezvoltării unor trasee locale și a unor programe de cicloturism.
„Scheletul acestui tip de turism se creează acum. În următorii 2–3 ani, pe aceste tronsoane se pot dezvolta programe turistice, inclusiv rute transfrontaliere, care să lege România de Ungaria într-o singură zi de pedalat”, a mai spus directorul ABA Crișuri.
Ministrul Dezvoltării: „Un model de urmat la nivel național”
Reprezentantul constructorului, Beniamin Rus, administratorul firmei Selina, a subliniat că proiectul a decurs fără dificultăți majore.
„Nu au fost provocări mari. A fost o lucrare relativ ușoară: nu avem pasaje complicate, nu avem girații, sunt doar trasee pentru biciclete. Au existat zone mai neplăcute, dar, în general, lucrurile au mers bine”, a declarat acesta.

Beniamin Rus – administratorul grupului de firme Selina
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a apreciat proiectul drept un exemplu de bună practică în utilizarea fondurilor PNRR.
„Am spus încă de la început că vom asigura finanțare continuă pentru această investiție și ne-am ținut de cuvânt. Toate facturile pentru acest proiect au fost achitate. Județul Bihor și România au câștigat un traseu turistic de excepție, care va aduce un plus important pentru familii, tineri și copii. Aceste trasee sunt deja folosite”, a declarat ministrul.
Acesta a precizat că Guvernul a asigurat finanțarea pentru peste 5.300 de investiții prin PNRR și programele gestionate de Ministerul Dezvoltării, inclusiv prin suplimentarea bugetului cu peste 2,4 miliarde de lei.
„Modelul de la ABA Crișuri este unul de urmat și cred că, într-o viitoare finanțare, astfel de investiții trebuie replicate și în alte zone ale țării”, a conchis Cseke Attila.

Cseke Attila – ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
Valoarea totală a proiectului se ridică la 92,7 milioane de lei (aproximativ 20 de milioane de euro), sumă care include atât lucrările de amenajare a pistelor, cât și sistemele de supraveghere și consolidările hidrotehnice.
Odată cu finalizarea acestui proiect, vestul României dispune de una dintre cele mai lungi și coerente rețele de cicloturism realizate vreodată pe diguri, unind siguranța, infrastructura verde și potențialul turistic într-un singur demers.
Cinci loturi, cinci axe majore de cicloturism pe diguri
Proiectul a fost structurat în cinci loturi, care acoperă principalele cursuri de apă din bazinul Crișurilor și conectează zeci de localități din județele Bihor, Satu Mare și Arad.

LOT 1 – Valea Ier (Andrid – Ianca): Cu o lungime de 52,709 km, acest tronson traversează UAT-urile Santău, Pir, Sălacea, Tarcea, Cherechiu, Săcueni și Diosig. Lucrările au inclus reabilitarea completă a coronamentului, strat de macadam de 10 cm, lucrări de consolidare și drenaj, elemente de protecție, semnalizare și montarea camerelor de supraveghere.
LOT 2 – Râul Barcău (Marghita – Frontieră): Pe o distanță de 43,006 km, pistele amenajate pe digul Barcăului traversează UAT Marghita, Abrămuț, Chișlaz, Sâniob, Sălard, Roșiori și Tămășeu. Au fost realizate lucrări de consolidare, terasamente, refacerea zonelor afectate de tasări și amenajarea unui traseu sigur pentru cicloturism și acces tehnic.
LOT 3 – Crișul Repede (Oradea – Frontieră): Traseul de 22,966 km leagă municipiul Oradea de frontieră, traversând Sântandrei, Borș, Girișu de Criș și Toboliu. Lucrările au inclus uniformizarea coronamentului, corectarea pantelor, refacerea stratului suport, macadam compactat și instalarea panourilor informative și a sistemelor de supraveghere.
LOT 4 – Crișul Repede – Canalul Colector – Valea Culișer: Cu o lungime de 37,883 km, acest lot asigură conexiunea dintre Crișul Repede și Crișul Negru, prin Canalul Colector, traversând UAT Girișu de Criș, Toboliu, Sânnicolau Român, Cefa, Mădăras și Salonta.
LOT 5 – Crișul Negru (Zerind – Frontieră): Ultimul tronson, de 34,761 km, acoperă sectorul de frontieră al Crișului Negru, în UAT Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu, Mișca și Zerind, asigurând continuitatea traseelor cicloturistice spre vest.
Citiți principiile noastre de moderare aici!