Inițiativa este unică în România și marchează începutul unei transformări importante a infrastructurii hidrotehnice în zone prietenoase cu bicicliștii. Proiectul acoperă cinci sectoare distincte, corespunzătoare râurilor Ier, Barcău, Crișul Repede, Canal Colector și Crișul Negru, și presupune modernizarea coronamentelor digurilor, asigurând în același timp un traseu continuu și sigur pentru cicliști. Noile rute vor avea o lungime totală de peste 191 km și vor fi amenajate cu un strat de macadam de 10 cm, având lățimi între 2 și 2,4 metri.
„Este un proiect de pionierat pentru România. În paralel cu consolidarea siguranței în fața inundațiilor, facilităm și dezvoltarea turismului sustenabil. La final, aceste piste vor crea o legătură importantă cu rețeaua velo din Ungaria, contribuind la mobilitatea verde transfrontalieră”, a declarat Pásztor Sándor, directorul Administrației Bazinale de Apă Crișuri. Acesta a subliniat și sprijinul acordat de Ministerul Dezvoltării, condus de Cseke Attila, în demararea proiectului.
Pistele vor fi dotate cu infrastructură completă: pasarele, rampe de acces, semnalizare rutieră și bariere de protecție. Mai mult, ele vor permite intervenția rapidă în cazul viiturilor și vor facilita întreținerea periodică a digurilor. Investiția, în valoare totală de peste 84 milioane de lei, este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în cadrul componentei C11 – Turism și cultură, iar termenul final de execuție este 30 noiembrie 2025.
Cine construiește noile piste?
Proiectul-pilot de amenajare a pistelor cicloturistice pe digurile de apărare din Bazinul Hidrografic Crișuri a intrat oficial în linie dreaptă, odată cu semnarea celor cinci contracte de execuție. Lucrările sunt împărțite în cinci loturi, fiecare acoperind o zonă hidrografică distinctă, iar atribuirea s-a făcut către asocieri de firme specializate în construcții și infrastructură. Valoarea totală a lucrărilor depășește 84 de milioane de lei, cu TVA.
Lotul 1 – Valea Ier (Andrid – Ianca)
Primul tronson are în vedere reabilitarea digului de pe malul stâng al Văii Ier, între localitățile Andrid și Ianca. Contractul, în valoare de 18.143.213,25 lei, a fost câștigat de asocierea formată din:
-
SC SENERA SA – lider de asociere
-
SC CITADINA 98 SA – asociat
-
SC ABED NEGO COM SRL – subcontractant
Lotul 2 – Râul Barcău (Marghita – Frontieră)
Acest sector vizează digul de pe malul drept al râului Barcău și al Văii Înot, până la granița cu Ungaria. Lucrările, în valoare de 15.919.644,44 lei, vor fi realizate de o asociere complexă între șase firme:
-
SC GAVELLA COM SRL – lider
-
SC CONSTRUCTORUL SALARD SRL
-
SC DRUMURI ORĂȘENEȘTI SA
-
SC NEDEA CONST SRL
-
SC DRUMURI BIHOR SA
-
SC SELINA SRL
Lotul 3 – Crișul Repede (Oradea – Frontieră)
Pentru malul drept al Crișului Repede, între Oradea și punctul de trecere a frontierei, proiectul are o valoare de 9.331.378,66 lei. A fost atribuit următoarei asocieri:
-
SC DRUMURI BIHOR SA – lider
-
SC CONSTRUCTORUL SALARD SRL
-
SC SELINA SRL
-
SC GAVELLA COM SRL
-
SC PRECON TRANSILVANIA SA – subcontractant
Lotul 4 – Canal Colector și Crișul Repede (Tărian – confluență V. Culișer)
Al patrulea lot include sectoare de pe ambele maluri ale Canalului Colector și râului Crișul Repede. Cu o valoare totală de 14.413.123,96 lei, contractul a fost atribuit asocierii:
-
SC SOCOT SA – lider
-
SC COPOS CONSTRUCȚII SRL
-
SC ATHOS COM SRL
Lotul 5 – Crișul Negru (confluență Canal Colector – pod Zerind – Frontieră)
Ultimul tronson, care acoperă sectoare importante de pe malurile Crișului Negru și Canalului Colector, a fost adjudecat pentru suma de 14.390.435,01 lei de către:
-
SC LAURENȚIU H SRL – lider
-
SC ROMAIR CONSULTING SRL
-
SC LEKO CONSTRUCT SRL
Toate lucrările trebuie finalizate până la data de 30 noiembrie 2025, iar finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul componentei dedicate turismului și culturii.
Trimite articolul
XNu vă lăsați fraieriți,de doi ani se construiește piste de bicicliști și peste pârâul Paris,conform celor declarate de domnulPasztor!