Concertul intitulat „Reflexii Sonore: De la Viena la Mare” al Filarmonicii de Stat Oradea va avea ca punct de pornire lucrarea vieneză Concert pentru vioară de Alban Berg. Călătoria va cuceri noi teritorii prin Central Park in the Dark, o lucrare care reflectă lumea nouă a Americii și a orașului New York, prin compozitorul Charles Ives. Reflexia sonoră a concertului se va revărsa în adâncimile mării infinite prin La Mer, compoziție scrisă de Claude Debussy.
Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea, condusă de Andrej Vesel, va purta auditoriul de la Viena la mare, în concertul de joi, 13 februarie, ora 19:00, de la sala de concerte „Enescu – Bartók”. De asemenea, invitat în cadrul concertului este violonistul Fedor Rudin. Pe scenă va urca și Corul Filarmonicii de Stat Oradea.
Concertul de vioară este probabil cea mai cunoscută și cea mai frecvent interpretată lucrare semnată de Alban Berg. A fost finalizată în anul 1935, cu puțin timp înainte ca Berg să se stingă din viață, fiind totodată și ultima sa compoziție. Concertul de vioară a fost comisionat de Louis Krasner și a fost dedicată „în memoria unui înger”. Krasner a fost solistul premierei de la Palau de la Música Catalana din Barcelona, care a avut loc în aprilie 1936, la patru luni după moartea compozitorului.
Central Park in the Dark este o lucrare scrisă de Charles Ives în anul 1906, care a fost alăturată altor compoziții ale lui Ives, respectiv cu The Unanswered Question, formând împreună Two Contemplations, iar împreună cu cele două se regăsesc și Hallowe’en și The Pond, pentru a crea colecția de piese Three Outdoor Scenes.
Primul titlu al lucrării a fost A Contemplation of Nothing Serious (Contemplarea a nimic serios) sau Central Park in the Dark in „The Good Old Summer Time” (Parcul Central în întuneric în vremurile bune din verile de demult). Ives a detaliat motivul și contextul pentru care a scris lucrarea. Scopul a fost acela de a creiona sunetele naturii și ale întâmplărilor pe care le auzeau cei care stăteau pe bancă în Central Park în zilele calde de vară, în urmă cu câteva decenii, când atmosfera era lipsită de poluarea fonică de acum. Straturile sonore diferențiate prin texturi orchestrale creează o atmosferă polifonică.
Premiera lucrării Central Park in the Dark a avut loc în 11 mai 1946 la New York și a fost interpretată de orchestra de cameră studențească de la Juilliard Graduate School, dirijată de Theodore Bloomfield. A fost parte a concertului alcătuit integral din piese semnate de Ives de la McMillin Theatre – Columbia University, în cadrul Festivalului de Muzică Americană Contemporană, ediția a II-a.
La Mer este o lucrare orchestrală compusă de Claude Debussy între anii 1903-1905. La premiera de la Paris din octombrie 1905 nu a fost apreciată, chiar și unii dintre admiratorii lui Debussy fiind dezamăgiți de lucrare. Cu toate acestea, La Mer prezintă trei aspecte-cheie din estetica lui Debussy: Impresionism, simbolism și japonism. Lucrarea a cunoscut succesul în anul 1908, atunci când a fost dirijată de către compozitor și a devenit una dintre cele mai apreciate și mai frecvent interpretate piese din creația sa.
Invitatul special al serii, Fedor Rudin, este unul dintre cei mai remarcabili violoniști ai momentului. Cu o activitate solistică intensă, care îl poartă pe cele mai mari scene ale lumii, Fedor Rudin se bucură de aprecierea publicului și a criticii muzicale în plan internațional. Tehnica sa impecabilă se îmbină cu o vioară de cea mai înaltă calitate, ce poartă semnătura Stradivarius. Violonistul abordează un repertoriu vast, care cuprinde chiar și cele mai dificile piese de vioară care s-au scris vreodată și printre care se numără și lucrarea lui Alban Berg, prezentă în programul orădean.
Vioara pe care cântă Rudin este un Stradivarius, fabricată la Cremona în anul 1712, care i-a fost dăruită de către Canimex INC., cu baza la Drummondville (Québec), dar și pe o copie a unei viori Storioni, fabricată de Sylvain Tournaire la Paris, în anul 2023.
Citiți principiile noastre de moderare aici!