Proiectul, evaluat la peste 1,35 miliarde lei (inclusiv TVA), vizează conectarea Oradiei cu zonele limitrofe și cu Aeroportul Internațional printr-un sistem de transport hibrid, care combină avantajele trenului și ale tramvaiului.
Un proiect de interes public major
Tram-trainul metropolitan Oradea este considerat un proiect de utilitate publică de interes județean, inclus în Master Planul General de Transport al României. Proiectul propune reabilitarea a 33,45 km de cale ferată, din care 24,25 km vor fi modernizați și electrificați, iar restul sunt linii deja interoperabile. Pe acest traseu vor circula 14 vehicule de tip tram-train, dintre care 3 complet electrice și 11 hibride (cu alimentare din rețea și baterii).
Două scenarii, o soluție aleasă
Studiul de fezabilitate a analizat două variante tehnice: una bazată pe tracțiune electrică clasică și alta pe alimentare cu hidrogen. Consiliul Județean Bihor a optat pentru prima soluție, considerată mai fezabilă din punct de vedere economic și mai ușor de integrat în infrastructura actuală. Această alegere presupune electrificarea liniilor de cale ferată, crearea de racorduri cu rețeaua de tramvai urbană și achiziția de material rulant de tip tram-train compatibil cu infrastructura duală. Sistemul va fi interoperabil, adică trenurile vor putea circula atât pe liniile de cale ferată clasică, cât și pe cele de tramvai din oraș.
Legături strategice și infrastructură modernă
Traseul tram-trainului va lega zone importante ale municipiului și ale județului, inclusiv Aeroportul Internațional Oradea, Calea Borșului și localități precum Palota, Cheresig, Felix și Cordău. Proiectul include construcția a 27 de stații de tip tram-train și modernizarea a 13 puncte de oprire feroviare.
Infrastructura va cuprinde poduri, pasaje pietonale și rutiere, precum și 39 de treceri la nivel. Viteza maximă a vehiculelor va fi de 90 km/h, iar durata estimată de execuție este de 18 luni de la începerea lucrărilor. Sistemul va integra componente moderne de semnalizare și control pentru o operare sigură și eficientă.
Finanțare europeană și impact regional
Valoarea totală a investiției este estimată la 1.353.927.526 lei (cu TVA), din care peste 524 milioane lei reprezintă cheltuieli de construcții și montaj. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile prin Programul de Transport 2021–2027, iar o parte din fonduri va fi completată de bugetul Consiliului Județean Bihor.
Odată aprobați indicatorii tehnico-economici, urmează demararea procedurilor de expropriere pentru terenurile necesare, precum și lansarea licitațiilor pentru execuție și achiziție de material rulant. Dacă ritmul planificat este respectat, lucrările ar putea începe chiar la finalul acestui an.
Trimite articolul
XO prostie fără seamăn. Unde e studiul de rentabilitate? Întreb și eu pentru un prieten monosprâncenat strașnic.
Ideea este veche de aproape 20 de ani și era bine împărțită între realitatea celor care au conceput rețeaua intraurbană către Borș și către Felix, respectiv interurbană dintre aeroporturile Oradea și Debrecen pe linie de tren existentă ca infrastructură în conservare încă și, pe de altă parte, visele celor de acum care nu știu să facă un simplu calcul al raportului cost/beneficiu.
Una e să asiguri un astfel de transport pe aliniamente simpleși clare, care ating platforme industriale, aeroportuare, turistice, comerciale și rezidențiale de interes, dar cu totul altceva să vrei un astfel de proiect care să treacă prin niște sate care nu înseamnă nicio aglomerare de tip locativ sau economic, neavând în fapt niciun impact. Ceea ce propune CJ Bihor prin acest proiect este o “varză” fără relevanță, o greșeală costisitoare. Trei puncte de interes ar fi trebuit vizate și atât, în contextul urbanistic de astăzi … Felix, Sântion și aeroport. Restul rețelei este inutil și se poate face cu mijloace simple, eventual actualizate tehnic, fără căi de rulare de acest fel.
Sunt convins ca paisanul care face parada din etalarea “cociei”, mereu mai faina ca a vecinului, va lasa masina acasa si va lua tramtrenul. Noa ce si faci, la educatie urbana n-a lucrat nimeni, dimpotriva, cu cocia sub jam, ca Oraghie nu-i nimii ma ce vorovesti…
Mai util era spre Biharia