Datorită eforturilor depuse de organizatorii competiției de robotică din România și impactului semnificativ al inițiativei lor, spiritul inovației a ajuns și la Beiuș. În anul 2019, un grup de elevi ai Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” a descoperit pasiunea pentru robotică, obținând un kit prin proiectul „First Tech Challenge Romania”, organizat de Asociația Nație Prin Educație și susținut de BRD, membru fondator. Acest kit a oferit materialele necesare pentru construirea unui robot și participarea la competiții demonstrative, regionale și la cea națională. De atunci, echipa liceului participă anual în cadrul „First Tech Challenge Romania”.
„First Tech Challenge Romania 2025”
Echipa care participă la acest proiect este formată din 13 elevi din clasele a VIII-a și a XI-a, de la specializările Matematică-Informatică, Pedagogie și Filologie.
„Pornind de la primul kit primit, am adăugat piese noi, fie achiziționate, fie printate cu ajutorul imprimantei 3D, am construit un robot care trebuie să îndeplinească sarcinile sezonului”, spune mentorul echipei, Adina Costa.
Clubul de robotică se bazează în mare măsură pe imprimantele 3D disponibile, atât pe filament, cât și pe rășină, pentru a produce componente esențiale în construcția robotului. În cadrul competiției, piesele utilizate trebuie să respecte standarde stricte și să fie aprobate oficial, ceea ce impune o atenție deosebită în procesul de fabricație.
Utilizarea imprimantelor 3D de ultimă generație permite echipei să reducă semnificativ costurile de achiziție ale pieselor, deoarece membrii responsabili de proiectarea 3D creează modelele necesare, optimizând astfel producția robotului. Deși acest proces este complex, elevii au urmat cursuri specializate și au reușit să realizeze componente conforme cu cerințele competiției.
„În prezent, imprimantele 3D sunt cele mai utilizate echipamente din cadrul clubului, însă anul acesta, elevii au apelat și la un aparat CNC pentru tăierea aluminiului, disponibil la una dintre firmele locale. Deși procesul s-a desfășurat în afara liceului, echipa a fost implicată activ în toate etapele de producție, contribuind astfel la realizarea unui șasiu personalizat pentru robot”, povestește Adina Costa.
Membrii și organizarea clubului
Clubul de robotică este dedicat elevilor de gimnaziu și de liceu de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, dar atunci când a fost necesar, a implicat și tineri din alte școli. Prin inițiativele desfășurate, clubul promovează educația STEM în rândul elevilor din Beiuș și din împrejurimi, având ca obiectiv principal conectarea școlilor și inspirarea noilor generații să exploreze știința și tehnologia.
Din echipă fac parte 20 de elevi din clasele a V-a până la a XI-a, unii implicați ca membri activi, iar alții contribuind ca voluntari.
„La începutul anului, ziua de marți a fost stabilită ca zi dedicată roboticii, astfel că, după ore, elevii rămân la școală pentru a se pregăti în cadrul clubului. Activitatea este organizată în mai multe departamente, fiecare având un rol esențial în procesul de construire și pregătire a robotului pentru competiție”, explică mentorul echipei.
Departamentul de proiectare 3D este responsabil de modelarea robotului și a componentelor sale, utilizând software specializat și imprimante 3D. După finalizarea printării, robotul ajunge în departamentul de inginerie, unde elevii asamblează și optimizează structura acestuia. După ce construcția este finalizată, urmează faza de programare, unde programatorii configurează robotul pentru a îndeplini sarcinile specifice competiției.
Pe lângă partea tehnică, competiția include o dimensiune strategică și de management, motiv pentru care există un departament de PR și Marketing. Acesta are rolul de a stabili un plan de marketing, de a crea strategii pentru atragerea fondurilor necesare și de a identifica potențiali sponsori.
„Participarea în clubul de robotică dezvoltă abilități esențiale precum lucrul în echipă, încrederea reciprocă și gestionarea sarcinilor sub presiune. Elevii învață să respecte termenele-limită și după fiecare activitate sau proiect, își analizează performanțele prin sesiuni de brainstorming, identificând punctele tari și aspectele ce pot fi îmbunătățite.
Competițiile îi confruntă cu provocări reale, în care trebuie să rezolve rapid probleme tehnice, având doar câteva secunde pentru a repara robotul înainte de un meci. Prin această experiență intensă, devin capabili să colaboreze eficient cu ingineri profesioniști în domeniile electronicii, electricității și mecanicii, demonstrând un nivel ridicat de pregătire și adaptabilitate”, spune Adina Costa.
Înscriere
Clubul de robotică primește noi membri pe tot parcursul anului, oferindu-le instruire în fiecare departament, înainte ca aceștia să își aleagă rolul care li se potrivește cel mai bine. Procesul de înscriere include completarea unui formular și un interviu. Clubul poate fi contactat pe rețelele sociale, unde este activ pe Facebook, TikTok, Instagram, precum și pe site-ul oficial.
Proiecte
Obiectivul principal al echipei este dezvoltarea inovației în domeniul roboticii, inspirând viitorii ingineri și contribuind la soluționarea problemelor societății pentru un viitor mai bun.
În comunitate, echipa a fost activă în diverse inițiative de voluntariat și a folosit abilitățile dezvoltate pentru a sprijini afacerile locale. Membrii echipei au ajutat firmele din oraș să își creeze site-uri web, broșuri, cărți de vizită și chiar să își programeze roboții.
Echipa de robotică a organizat în această iarnă o tabără STEM, dedicată copiilor pasionați de știință, tehnologie, inginerie și matematică. Evenimentul a fost conceput pentru a îmbina învățarea cu distracția, oferind participanților ocazia de a explora concepte noi, de a-și dezvolta creativitatea și de a lucra în echipă.
Activitățile au inclus ateliere practice de construcție mecanică, programare și circuite electrice, alături de experimente științifice interactive. Pe lângă acestea, jocurile educative au stimulat gândirea logică și colaborarea, contribuind la dezvoltarea unor abilități esențiale, precum comunicarea și rezolvarea problemelor.
Tabăra a constituit nu doar un prilej de învățare, ci și o oportunitate de socializare și descoperire a unor noi pasiuni. Prin această inițiativă, echipa de robotică și-a propus să inspire tinerii să exploreze domeniul STEM, oferindu-le o experiență educativă memorabilă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!