BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Expoziții brâncușiene la Oradea, Roma și Viena

Expoziții brâncușiene la Oradea, Roma și Viena

De Cristian Horgoș
la 15 February 2025 09:00 Reactualizat la: 14 February 2025 14:02
15 February 2025 09:00 Reactualizat la: 14 February 2025 14:02
La 149 ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, Oradea Heritage și Universitatea Oradea, organizează un simpozion având ca temă opera celui mai mare sculptor român.
Scris de Cristian Horgoș - La 149 ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, Oradea Heritage și Universitatea Oradea, organizează un simpozion având ca temă opera celui mai mare sculptor român.

Trimite articolul

X

 

Astfel, pe 19 februarie, de la ora 17:00, Casa Darvas-La Roche va găzdui un eveniment dedicat memoriei și moștenirii unuia dintre inovatorii sculpturii contemporane.

Invitați sunt Marius Vesa – sculptor, Deák Árpád – sculptor, Iulian Anghel – sculptor, Jakobovits Márta – ceramist și Ramona Novicov – critic de artăIntrarea la eveniment se face în baza biletului de vizitare a obiectivului (20 lei)

Expoziție la Roma

O serie de publicații italiene de artă au anunțat expoziția „Brancusi: scolpire il volo” – “Brâncuși: sculptând zborul”, în perioada 13 februarie – 11 mai, în spațiul Uccelliere Farnesiane din Parcul Arheologic al Colosseumului de la Roma.

Tema expoziției sunt păsările ca mesageri ai sacrului și embleme ale legăturii dintre pământ și cer, dar și ca domeniu de cercetare, în încercarea de a face vizibil prin marmură, piatră și lemn visul imposibil al infinitului pe care fiecare ființă umană îl nutrește. “Expoziția ne arată cum artistul a transformat formele organice, inspirate din arta populară românească, în simboluri nemuritoare ale purității și spiritului uman”, a spus ambasadoarea României la Roma, Gabriela Dancău.

Organizată de Parcul Arheologic al Colosseumului împreună cu Centrul Național “Georges Pompidou” din Paris (unde Brâncuși a mai avut o expoziție anul trecut), expoziției bestiarului păsărilor explorează o temă recurentă în opera lui Brâncuși, zborul.

Secțiunea dedicată sculpturii cuprinde lucări precum „Le Coq”, 1935, „L’Oiselet”, 1928, și „Leda” (1920/1926), în care este evidențiat gestul revoluționar al lui Brâncuși, care prin simplificarea formelor și sculptarea directă a materialului a dorit să ajungă la însăși esența animalului, fidel aforismului în care artistul afirma: „Nu pasărea este ceea ce vreau să reprezint, ci darul, zborul, elanul”, spune Brâncuși.

A doua secțiune a expozișiei se focusează pe fotografie și film, limbaje la care artistul a apelat în anii 1920 și 1930 pentru a spori calitățile plastice ale sculpturilor sale, precum și pentru a le documenta.

Coloana Infinitului, în foto-expoziție la Viena

Institutul Cultural Român de la Viena a vernisat pe 13 februarie expoziția fotografică “Coloana Infinitului – Constantin Brâncuși” care prezint[ o colecție de fotografii istorice din perioada construcției monumentului de la Târgu Jiu. Organizată cu prilejul celebrării Zilei Naționale Constantin Brâncuși – 19 februarie, expoziția pune în valoare documentele fotografice excepționale realizate de inginerul Ștefan Georgescu-Gorjan, coordonatorul tehnic al proiectului, precum și de membrii echipei de construcție. Materialele fotografice provin din Arhiva Gorjan.

În cadrul vernisajului a fost invitat managerul Centrului de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși”, Adrian Bândea, pentru a susține o prelegere asupra semnificației și importanței istorice a Ansamblului Monumental „Calea Eroilor” de la Târgu Jiu, care a fost inclus în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO în anul 2024, recunoscut pentru valoarea sa artistică și simbolică excepțională. Până pe 28 februarie, vizitatorii vor avea posibilitatea de a consulta lucrarea bilingvă „Istoricul ansamblului monumental realizat de Constantin Brâncuși la Târgu Jiu din documente de arhivă (perioada 1937-1989)”, elaborată de Dr. Sorin Lory Buliga și Adina Andriţoiu din cadrul Centrului de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu.

Expoziția poate fi vizitată la ICR în perioada 13-28 februarie, în zilele lucrătoare, între orele 10.00-17.00.

Coloana Infinitului, posibilă cheie spre Teoria Universală

În context, vă supun atenției un eseu a cărui firul călăuzitore explorarea posibilității ca brâncușiana Coloană a Infinitului să ofere o rază de speranță privind inexpugnabila Teorie Unificată a Fizicii (“Theory of Everything”).

Sper ca iubitorii pur-sânge ai fizicii să îmi înțeleagă și ierte ocolurile culturale. Aceasta fiindcă potrivit pistei pe care o urmăresc, problema fundamentală a fizicii moderne nu poate fi rezolvată în afara contextului cultural și, pe de altă parte, și-ar și pierde mult din valoare printr-o abordare strict raționalistă.

Versurile lui Lucian Blaga “Eu nu strivesc corola de minuni a lumii și nu ucid cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc în calea mea” se armonizează cu citatul lui Søren Kierkegaard: “Viața nu e o problemă ce trebuie soluționată ci o realitate ce se cuvine experimentată” și, oarecum, și cu înțelepciunea nesofisticată a lui Coșbuc “O fi viața chin răbdat, dar una știu: ea ni s-a dat, ca s-o trăim”.

Nu mi-e teamă de o încălcare a crezului filozofic al lui Lucian Blaga întrucât o mult-visată rezolvare a Teoriei Unificate a Fizicii ar risipi într-adevăr un văl din marele mister dar sigur ar deschide ușa către noi taine, chiar mai profunde.

Cum majoritatea fizicienilor lumii evită instinctual să vorbească de terenul minat pe care se află, amintesc pe scurt că marea problemă a științei moderne e contradicția absolut flagrantă între legile mecanicii cuantice și legile gravitației relativiste, adică între cele mai mari teorii moderne. Această contradicție e, practic, cea mai mare aberație pe care cercetarea pur raționalistă a produs-o și pe care nu o poate depăși. Iar faptul că nu poate fi depășită prin metode standard raționale a fost confirmat dealtfel de matematicianul și logicianul Kurt Godel prin surprinzătoarea sa Teoremă a Incompletitudinii.

Un nou și mult mai fecund front de lucru în slujba cunoașterii l-a deschis încă, din secolul trecut, psihologul Carl Jung, prin descoperirea funcțiilor să zicem intuitive, dar de fapt mai mult decât atât, ale sub-conștientului individual sau colectiv. Iar cum sub-conștientul se leagă strâns de cultură, devine mai limpede că doar o mână întinsă dinspre cultură spre știință ar putea să-i dea un impuls salutar la cea din urmă.

Brâncuși a fost inclus, în 2014, alături bunăoară de Einstein, Bach, da Vinci și Marie Curie, într-o cuantică lucrare de artă compusă din 50 de portrete ale unor mari nume din istorie (artă, știință, literatură, arhitectură și cinematografie – ca a șaptea artă). În fapt era vorba despre o prismă cuantică realizată de pictor-sculptorul francez Servant-Ermes cu ocazia lansării curentului artistic contemporan „Quanticisme”, curent dedicat colaborării dintre cultură și știință în vederea progresului cercetării. Spre un dialog similar între știință și sub-conștient suntem îndemnați și în capitolul concluziv al cărții “Omul și simbolurile sale” scrisă de psihologul Carl Jung și de colaboratorii săi apropiați.

Merită evidențiată și poezia vizionară a poetului și logicianului Sorin Vieru: „Din nopți în zori”, din volumul său Ultima Thule:

“Mai aspre decât orice legiuiri
Captiv cum ești în munții tăi gravifici
E Maelstrom-ul de foc al datei firi
Pe care n-ai avea cum să îl codifici
Ieși-vor analitic din găoace
Șerpești porniri, celeste serpentine
Îmbrățișate și luptând tenace
Din zori în nopți, din nopți în zori, în tine”.

Din lectura întregului volum “Ultima Thule” reiese limpede că Sorin Vieru a apelat la sub-conștient atât în scris cât și în propriile ilustrații grafice. Iar unul din desenele sale are textul explicativ “Știință normală și paradigme ratate”, adică esența pledoariei mele introductive și anume că știința standard e intrinsec insuficientă pentru rezolvarea Problemei Centrale a fizicii.

Revenind la poezia “Din nopți în zile”, percepția mea ar fi că mesajul ei converge spre codificarea încapsulată în Coloana Infinitului, în condițiile în care Brâncuși, la fel ca și Sorin Vieru în poeziile sale, a atins în întreaga sa operă sculpturală corzile sub-conștientului.

“Lucrurile nu sunt greu de făcut. Greu este să te pui în starea de a le face”, spunea Brâncuși cu referire, evident, nu la pregătirea ciocanului și dălții ci la atingerea stării mentale necesare creației de geniu.

Și acum să trecem la câteva repere din fizică, sper că pe înțelesul câtor mai mulți dintre noi. Posibil să greșesc întrucâtva la unele intuiții așa încât îmi cer scuze. Intențiile, vă asigur, sunt bune și, dealtfel, scopul principal e doar să exemplific o posibilă cale de abordare inspirată din cultură.

Cum pot minusculii gravitoni să explice uriașele câmpuri gravitaționale?

O întrebare similară e cum pot minusculii electroni să explice câmpurile electro-magnetice care se manifestă mult dincolo de vecinătatea electronilor?

Dar să ne concentrăm pe gravitoni și să ne gândim la gravitația unei planete. Orice obiect cosmic, ca dealtfel orice obiect, are un câmp gravitațional ce este compus din suma câmpurilor gravitaționale a atomilor componenți.

O întrebare cheie devine cum poate gravitonul unui atom din miezul Pământului să contribuie la un câmp gravitațional ce ajunge până la 100 km depărtare de scoarța terestră, adică acolo unde începe zona din spațiu numită linia Kármán? Altfel spus, întrebarea este cât de mare este câmpul generat de un graviton? Dacă punem problema în acest fel ne vine mai ușor să întrezărim că gravitonul are, într-un anumit sens, o extra-dimensiune a cărei proiecție sau desfășurare în spațiul tri-dimensional pe care îl percepem în mod obișnuit e mult mai mare decât mărimea pe care o atribuim în mod tradițional unei așa-zise micro-particule (“Ieși-vor analitic din găoace șerpești porniri, celeste serpentine”).

Iar din momentul în care percepem gravitonul pulsând continuu de la o dimensiune infinetizimală la una uriașă, devine explicabil că gravitația unei planete, formată de întrepătrunderea tuturor gravitonilor componenți, capătă și ea macro-dimensiunea acestora.

Altfel spus, strict ca dimensiune, câmpul gravitațional al unei planete sau stele e comparabil cu câmpul unui graviton, evident, acesta din urmă fiind mult, mult mai slab (și tocmai de aceea practic imposibil de observat).

În acest fel devine mai ușor de acceptat o teoretică extra-dimensiune care e cumva scufundată circular în continuumul spațiu-timp introdus de Einstein. O astfel de extra-dimensiune e reflectată de “Maelstromul” intuit de Sorin Vieru și, totodată, de curgerea “mărgelelor” care compun Coloana Infinită a lui Brâncuși. Subliniez că modulele Coloanei erau numite „mărgele” chiar de către Brâncuși, ajutându-ne astfel să facem transferul de la romboide la “mărgele” printr-o cvadratură a cercului soluționată simbolic, la nivel artistic.

Ca să ne înlesnim percepția acestei dimensiuni ascunse, voi alătura o imagine “inflaționistă” a Coloanei Infinitului unei imagini din filmul “A patra dimensiune e reală“ (“The Fourth Dimension is Real”, film realizat de Alan Zucconi și disponibil în mediul online. Imaginea din film prezintă o secțiune transversală a unei “hyper-sfere” care se rotește într-un “hyper-plan”. Important este să observăm că în planul obișnuit tri-dimensional hyper-sfera apare ca o sferă tri-dimensională care crește și descrește ritmic.

Un astfel de comportament crescător-descrescător al fiecărei particule fundamentale ar explica intuitiv magia experimentului interfranjării prin care fizicianul Louis Broglie a arătat, în 1924, că fiecare fărâmă de materie se comportă, în mod paradoxal, atât ca undă cât și ca particulă.

Aceasta pentru că o particulă care pulsează practic în fiecare clipă, din cauza dimensiunii superioare pe care o capătă practic se rupe la întâlnirea celor două fante, se strecoară prin ambele fante, după care cele două părți ale ei interacționează ca unde ce sunt și realizează astfel benzile de interferență.

De asemenea, un foton care se deplasează după “legea inflaționistă” a Coloanei Infinitului poate conduce la o explicație logică a non-intuitivei Invarianțe a Luminii, adică axioma care stă la baza Teoriei Relativității Restrânse a lui Einstein. Explicația s-ar baza pe faptul că un fascicol de lumină e practic format din mai mulți fotoni, care pulsează în ritmuri diferite, iar fotonii pe care îi putem observa la un moment dat sunt doar cei care se află în acel moment la dimensiune minimă și energie maximă. Dar nu mai lungesc explicația fiindcă, de fapt, cel mai mult mă intereasează consecința cultural-spirituală a acestei a patra dimensiuni circular-pulsatorii.

Dacă spiritul, câmpul nostru energetico-informațional sau conștiința noastră, oricum vreți să îi spunem, oglindește proprietățile materiei – după cum dealtfel e de așteptat – , atunci fiecare “atom” de conștiință pulsează necontenit, aproape instantaneu, de la o dimensiune extrem de mică la una uriașă. În acest fel, dacă spiritul sau câmpul nostru de conștiință pulsează la dimensiuni mari, atunci comunicarea între indivizi, la un nivel subliminal, devine posibilă prin interferența acestor câmpuri. Iar o consecință imediat următoare e că s-ar fundamenta concepte deocamdată pseudo-științifice sau rămase la stadiu empiric, precum sub-conștientul colectiv – întâlnit la mai mulți autori printre care Carl Jung, câmpul “morfo-genetic” a lui Rupert Sheldrake, telepatia sau așa numita psiho-terapie “constelații familiale” a lui Bert Hellinger. Și, poate, și alte fenomene deocamdată încă nebuloase.

Trimite articolul

X
Taguri:
brancusi ,
expozitie
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Atenție, se sparge! Pavajul din Centrul Civic a fost spart: canalizarea parcării din jurul catedralei nu funcționează în parametri
    Oradea este un vast șantier la proiectelor de reabilitări, modernizări sau amenajări pasaje. Însă unele proiectele finalizate implică deja lucrări de reparații.

    România

    VIDEO
    Scene șocante! Un tânăr s-a aruncat dintr-o mașină aflată în mers și a ajuns la spital cu multiple răni
    Un tânăr de 20 de ani a fost internat la spital după ce s-a aruncat dintr-o mașină în timp ce se afla în trafic.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Se caută salvatori! Ambulanța Bihor recrutează voluntari - vezi perioada de înscriere
    Serviciul de Ambulanță Județean Bihor anunță deschiderea unei noi serii de recrutare a voluntarilor, oferind oportunitatea tuturor persoanelor interesate să se implice activ în sprijinul echipajelor medicale de urgență.

    BIHON CAO

    Anunt Compania de Apa

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Un suflet în primejdie. Pompierii orădeni au salvat un câine căzut într-un canal din Sântandrei
    În noaptea de duminică spre luni, pompierii militari orădeni au desfășurat o misiune de salvare a unui câine căzut într-un canal de colectare a apelor pluviale, situat pe strada Veseliei din localitatea Sântandrei.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Operațiunea Jupiter 4 | Prejudicii de 120 de milioane de lei în 15 dosare penale vizate de acțiunile din Bihor
    Procurorii bihoreni au anunțat un prim bilanț al acțiunilor operative pe care le-au desfășurat săptămâna trecută, în cadrul celor cinci zile ale operațiunii Jupiter 4, alături de polițiștii Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice (SICE) Bihor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Proiectil funcțional din al Doilea Război Mondial, descoperit de către un paznic
    În cursul zilei de sâmbătă, 8 noiembrie, specialiștii pirotehnicieni au fost mobilizați în comuna Nojorid, unde au desfășurat o misiune de asanare a teritoriului de muniția rămasă neexplodată.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.