După ce varianta gri a arhitectului orădean Emodi Tamas a fost abandonată de edili, iar proiectul arhitectului clujean Gavriş a primit nenumărate critici, iată că a apărut o altă variantă pentru Piaţa Unirii.
Primăria Oradea a câştigat o finanţare europeană pentru piaţa centrală a oraşului şi până acum s-a întrecut în bâlbe. Necesitatea unei noi feţe pentru Piaţa Unirii a dus la apariţia diferitelor viziuni, conducerea Primăriei răzgândindu-se, iată, în mai multe rânduri.
Proiectul lui Emodi era nesatisfăcător din perspectiva transformării pieţei într-un spaţiu pietonal. Mai mult, aspectul pieţei era unor tern. A venit rândul arhitectului clujean Horia Gavriş, selectat şi asumat de viceprimarul Mircea Mălan. În urmă cu o lună, Mălan şi Gavriş prezentau un proiect caracterizat, pe alocuri ca Disneyland! Mai mult, orădenilor li se propunea şi implantarea unui obelisc în buricul târgului, chiar dacă acest simbol nu are nicio legătură cu oraşul.
Confruntat cu reprizele de critici, viceprimarul a dat proiectul la retuşat. Joi, Mălan, Gavriş şi designerul Adrian Sabău au prezentat o variantă mai aerisită a Pieţei Unirii, cu mai puţine motive florale şi fără obelisc. O variantă care, pe fond, nu diferă de concepţia iniţială a arhitectului clujean. Aduce, însă, un aer mai modern pieţei-simbol a Oradiei.
Viceprimarul Mircea Mălan şi arhitectul Horia Gavriş s-au înfăţişat ieri cu un proiect retuşat al Pieţei Unirii. Potrivit lui Mălan, este proiectul final şi, pe cale de consecinţă, ce s-a prezentat ieri ar trebui să fie varianta finală pentru noua faţă a Centrului.
Viceprimarul a dat proiectul lui Gavriş la retuşat după ce varianta iniţială fusese aprig contestată de mai mulţi arhitecţi, din Oradea şi nu numai. Pentru a scoate la liman un proiect hulit din toate direcţiile, nesupus dezbaterilor publice, Mălan i-a găsit lui Gavriş colaborator, în persoana designerului orădean Adrian Sabău.
Rigoare în locul „florilor”
Este, practic, a treia variantă pe care Primăria şi-a asumă şi o prezintă publicului, pentru reamenajarea Pieţei Unirii. În aceste condiţii, viceprimarul Mălan insistă că lucrările vor fi finalizate până la finele anului 2014. Arhitectul Horia Gavriş spune că dacă proiectul precedent era unul de inspiraţie art-nouveau, acum s-a mers pe stilul secession vienez. „Este mai multă rigoare, mai multă simplicitate, însă nu simplism. Am adus elemente de arhitectură ale fraţilor Vago, interpretate într-un mod contemporan”, spune arhitectul clujean. Iniţial, acesta desenase o piaţă cu alură florală, deoarece aşa percepea el, venind din afară, Oradea şi orădenii.
Proiectul prezentat ieri este pe scheletul celui dezvăluit acum o lună. Acum pare mai aerisit, cu mai puţine înflorituri şi modele pe pavaj. A dispărut obeliscul ce făcea concurenţă statuii, iar locul a fost lăsat fără vreun alt simbol falic. „Este un spaţiu lăsat liber ca să se amplaseze ceva, ulterior. Poate un monument dedicat meridianului 0, care în Evul Mediu a fost la Oradea, poate va fi lăsat ca un spaţiu expoziţional temporar”, oferă alternative viceprimarul Mălan.
Au fost modificate şi fântânile din faţa Palatului Vulturul Negru. Acestea au acum altă formă şi sunt mai mici, dând o mai mare permeabilitate „agorei” din faţa Palatului. „Am dorit ca fântânile să nu se constituie ca un obstacol în calea oamenilor, ci să înnobileze atât intrarea în Palatul Vulturul Negru, cât şi statuia”, a explicat arh. Gavriş, care consideră că proiectul său a căpătat, finalmente, „mai mult rafinament”.
În faţa Palatului Vulturul Negru apar două „pateuri de verdeaţă”, cum s-a exprimat viceprimarul Mălan. Gazon este şi lângă staţiile de tramvai, pe care proiectul actual le-a unit, transformându-le într-un „portal” de intrare în piaţă. „Ideea este de a crea o intrare într-o altă lume, în care omul să se simtă ca acasă. Nu vrem ca piaţa să fie doar un loc de tranzit”, spune Gavriş. Staţia are un refugiu circular.
Ca vegetaţie, dispar arborii de gingko-biloba şi rămân cireşii japonezi. În Piaţa Unirii apar magnoliile şi arţarii ornamentali, aceştia din urmă cu precădere în zona statuii lui Mihai Viteazul (sau, pe viitor a Regelui Ferdinand) şi în jurul Bisericii Sf. Ladislau.
Episcopii dintre oameni
Un alt element de noutate constă în apariţia statuilor unor episcopi, în mărime naturală, fără a fi înălţaţi pe socluri impozante. Ortodoxul Roman Ciorogariu va apărea în faţa Bisericii cu Lună, iar greco-catolicul Radu Demetriu în faţa Bisericii Sf. Nicolae. Cele două statui vor fi amplasate în condiţiile în care azi există deja o statuie a sfântului catolic Padre Pio, lângă Biserica Sf. Ladislau.
Viceprimarul Mălan a reiterat ideea folosirii porfirului din Italia, pentru pavarea Pieţei Unirii. Sunt dorite trei nuanţe: cele mai deschise în zona ansamblului statuar şi a Palatului Vulturul Negru, iar cea mai închisă în faţa Episcopiei Greco-Catolic şi în secţiunea delimitată de strada Vasile Alecsandri şi străzile Iuliu Maniu – Traian Moşoiu. Circulaţia rutieră se va realiza în sens unic, pe două benzi, spre strada Avram Iancu, prin faţa Primăriei, a Episcopiei Greco-Catolice şi a Bisericii Sf. Nicolae.
Spaţiul deschis din „buricul” pieţei va fi dedicat manifestaţiilor cultural-artistice, festivalelor şi concertelor. Scena va fi amplasată spre Criş, anunţă viceprimarul. „Iarna va fi patinoar”, iar vara ar putea fi şi… fitness, transmite Mălan, care nu crede că în Piaţa Unirii vor fi organizate evenimente de mare amploare. Secundul primarului Bolojan speră că prin noua sa înfăţişare, Piaţa Unirii deveni un magnet pentru turişti şi că va deveni un loc viu, unde omul să poată găsi terase şi restaurante. Elementele de detaliu şi mobilierul urban vor fi unice, specifice Oradiei, asigură cei implicaţi, dând exemplul unor elemente de mobilier urban găsite în Oradea, ce au fost sursă de inspiraţie pentru ceea ce se va regăsi în noua faţă a Pieţei Unirii. Costul proiectului: 19,5 milioane de lei+TVA.
Citiți principiile noastre de moderare aici!