bihon.ro Web analytics

Linia ferată – extremă urgenţă pentru Oradea

Linia ferată – extremă urgenţă pentru Oradea

În epoca intermodalului, Oradea are nevoie de sprijinul Statului Român. Ministrul Transporturilor promite pornirea investiţiei pentru electrificarea CFR Oradea – Cluj. Primăria propune un terminal intermodal şi pe Borşului.
Scris de Demian - În epoca intermodalului, Oradea are nevoie de sprijinul Statului Român. Ministrul Transporturilor promite pornirea investiţiei pentru electrificarea CFR Oradea – Cluj. Primăria propune un terminal intermodal şi pe Borşului.

Electrificarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor (Oradea) este prinsă în masterplanul de transport al României. Cu atât mai mult cu cât în Oradea au sediu două dintre cele mai mari firme de logistică – transport cu activitate în România: H.Essers (Belgia) şi Transmec Group (Italia). „Am semnat studiul de fezabilitate pentru electrificarea căii ferate Cluj – Oradea, cu termen de execuţie 12 luni. Cum finalizăm SF-ul, la jumatea anului viitor lansăm procedura de proiectare şi execuție, ce se ridică la 480 milioane euro, prin POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare – n.red.)”, a declarat ministrul Transporturilor, vineri, la Oradea.

Electrificarea liniei CFR Oradea – Cluj este prinsă şi în programul de guvernare 2017 – 2020 însă, din păcate, nu apare niciun termen final asumat pentru finalizarea investiţiei. Cel mai probabil, modernizarea căii ferate va fi finalizată abia după anul 2020.
terminal-intermodal-oradea-1

Primăria Oradea a lansat în 2015 ideea realizării unui terminal intermodal în zona Şoselei Borşului, acolo unde activează compania de logistică H.Essers, cu sediul central la Genk – Belgia, potenţial beneficiar direct al unui asemenea terminal, ce avea efecte pozitive şi asupra economiei locale. Investiţia anunţată de Primăria Oradea este şi aceasta prinsă în programul de guvernare, cu 21,44 milioane de euro, dar tot fără termen de finalizare.

Aspect important, Comisia Europeană încurajează transportul feroviar ce are un impact de mediu scăzut: 0,5 kg de emisii CO2 emise pe kilometru de cale ferată, faţă de 0,88 kg CO2/km pentru transportul rutier. Prin urmare, Guvernul României este obligat să investească în transportul feroviar. Însă, la Bucureşti, lucrurile se mişcă în continuare foarte încet. Prea încet pentru cei din Nord-Vest.

Intermodalul privat din Oradea

Puţină lume ştie însă că, începând din 2016, la Oradea funcţionează deja un terminal intermodal privat ce face translaţia între transportul feroviar şi rutier, pe relaţia Europa Vest – Est.

Construit în zona Gării Velenţa. Acesta este dezvoltat de către două societăţile internaţionale de logistică: P&O Ferrymasters (Marea Britanie) şi Transmec Group (Italia), fiind administrat de compania înfiinţată de acestea – Intermodal Vest. Dezvoltatorii deţin propriile lor trenuri, cointainere, locomotive de manevră şi macarale de pregătire a trenurilor, o reţea europeană de birouri şi depozite. Prin intermodalul privat de la Oradea, se face legătura de transport feroviar România – Italia (Piacenza), două transporturi tur-retur pe săptămână şi România – Belgia (Zeebrugge), trei transporturi tur-retur, cu un timp de tranzit fixat la doar 40 de ore.

Prin cele două rute, se facilitează livrări de marfă şi spre alte state, precum Ungaria, Bulgaria, Moldova, Turcia, Grecia, Italia, Elveţia, Franţa, Irlanda, Marea Britanie, Olanda şi Luxemburg.

Proximitatea Centurii Oradea – cea mai modernă din ţară, dar şi a facilităţilor de transport feroviar ce vin din Ungaria reprezintă avantaje pentru acest terminal intermodal privat. Un dezavantaj – starea catastrofală a transportului feroviar din România, care se desfăşoară în continuare la viteze inacceptabil de mici pentru standardul internaţional de transport. Motiv pentru care, din Oradea, transportul este descărcat de pe calea ferată şi transportat mai departe, în ţară, pe cale rutieră.

Pentru Oradea, electrificarea şi modernizarea căii ferate Oradea – Cluj, la pachet cu realizarea celui de-al doilea terminal intermodal, în zona Şoselei Borşului – Vama Oradea ar reprezenta consolidarea poziţiei competitive a municipiului la nivel regional şi naţional, pe segmentul logistică şi transporturi. Pentru România, ar însemna o necesară aliniere calitativă, dacă nu la standardul Europei de Vest, atunci măcar la cel al vecinilor maghiari.

terminal-intermodal-oradea-3

0 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Mapamond

    Legumele, fructele și cerealele ar putea suferi noi scumpiri, datorită crizei îngrașămintelor chimice
    Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură se teme de compromiterea recoltelor la nivel mondial. Stocurile de îngrăşăminte s-au redus şi s-au scumpit datorită creşterii preţurilor gazelor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Temperaturi extrem de scăzute: -11° la Oradea, -16° la Ștei și -20° la Arieșeni. Recomandările drumarilor
    Drumarii cer atenție sporită din partea șoferilor și le recomandă să-și echipeze mașinile cu cauciucuri de iarnă.

    Mapamond

    CEO Pfizer spune că vaccinul anual împotriva COVID este preferabil în locul dozelor booster frecvente
    Directorul executiv Albert Bourla a declarat că un vaccin anual împotriva COVID-19 ar fi de preferat în locul unor injecții de rapel mai frecvente în lupta împotriva pandemiei de coronavirus. 4

    BIHON CAO

    Citiri Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Citiri Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Citiri contoare Compania de Apă

    Mapamond

    Proteste masive în Bruxelles faţă de restricţiile antiepidemice, la care au participat şi cetăţeni români
    Zeci de mii de persoane, inclusiv cetăţeni români, au protestat, duminică, în centrul oraşului Bruxelles, faţă de restricţiile antiepidemice, iar forţele de ordine au utilizat gaze lacrimogene şi tunuri de apă pentru dispersarea demonstranţilor. 3

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Încep lucrările la Casa Maghiară din Palatul Sonnenfeld
    A fost primită autorizația de construcție, iar lucrările la viitorul centru cultural maghiar sunt gata să înceapă.

    Mapamond

    Incendiu la un spital din centrul Budapestei: O tânără a murit, alte trei persoane au fost rănite
    Incendiul a izbucnit duminică dimineață la parterul spitalului Szent Imre din Budapesta. 6

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.