Accidentul care a zguduit comunitatea a avut loc în dimineața zilei de 25 ianuarie. Mama Gabrielei B., o femeie în vârstă de 79 de ani, traversa regulamentar pe una dintre trecerile de pietoni când a fost lovită violent de un autoturism. Impactul a fost fatal.
„Soacra mea a fost aruncată la aproximativ 30 de metri distanță. Concret, nu a mai avut un os întreg în corp“, a declarat Cristian B., ginerele victimei, pentru Jurnal Bihorean. Certificatul medical atestă o moarte violentă: dilacerare medulară, fracturi multiple la coloană, bazin și membre – toate semnele unui impact cauzat de o viteză mult peste limita legală de 30 km/h.
Un pericol ignorat de autorități
Zona în care s-a produs accidentul este cunoscută de localnici ca fiind periculoasă. De altfel, nu este pentru prima dată când se ridică problema siguranței în acel perimetru.
„În urmă cu 7-8 ani, soțul meu aproape a fost luat pe sus de un șofer care circula cu viteză. Atunci am cerut pentru prima oară un semafor. Am făcut o sesizare online la primărie, dar nu am primit niciun răspuns“, a povestit E.Z., o vecină a victimei. Aceasta spune că se teme de fiecare dată când trece strada în acel loc: „Îmi este frică să trec prin locul respectiv, pentru că este un real pericol“.
În sprijinul cererii adresate Direcției Tehnice a Primăriei Oradea, familia victimei a reușit să strângă 220 de semnături de la locuitori din zonă. Cu toate acestea, răspunsul autorităților a fost unul negativ.
„Solicitarea dvs. a fost analizată în ședință Comisiei tehnice din 10.03.2025, unde s-a hotărât avizarea negativă. Totodată, vă informăm că s-a suplimentat semnalizarea rutieră și s-au realizat covoare de frânare prevăzute cu microbile ceramice“, se arată în răspunsul oficial transmis Gabrielei B..
Prioritatea este fluidizarea traficului, nu siguranța pietonilor?
Viceprimarul Teofil Filimon a declarat pentru Jurnal bihorean că, din cauza lucrărilor la pasajele din zonele Republicii și Magheru, strada Ecaterina Teodoroiu urmează să preia o mare parte din traficul rutier. Astfel, montarea unui semafor ar „bloca traficul“.
„După terminarea lucrărilor la cele două pasaje, vom reanaliza situația și cel mai probabil vom instala un semafor. În acest moment, conducătorii auto trebuie să fie cei responsabili de respectarea regulilor“, a precizat viceprimarul.
Realitatea din teren demonstrează că semnele de circulație și covoarele ceramice nu oferă protecție suficientă pietonilor. Redactorul a fost martorul unor situații care ar fi putut avea un deznodământ tragic: o șoferiță a frânat în ultima clipă, reușind să evite un accident, iar un alt pieton a fost nevoit să aștepte trecerea mai multor autovehicule înainte de a putea traversa în siguranță. Aceste momente au fost surprinse și în imaginile filmate la fața locului.
În perioada 2020-2025, potrivit IPJ Bihor, în zonă s-au produs trei accidente rutiere pe trecerile de pietoni. Trei accidente în cinci ani, dintre care unul mortal.
Adevărata întrebare: cât mai trebuie să așteptăm?
În lipsa unor măsuri reale de calmare a traficului, cetățenii rămân vulnerabili. Gabriela și familia ei nu cer altceva decât o soluție care ar putea salva vieți: „Solicit montarea de semafoare acționate manual sau limitatoare de viteză la cele două treceri de pietoni, pentru ca nimeni să nu mai treacă prin ceea ce am trecut noi“.
Durerea și frustrarea au determinat un apel public la responsabilitate. Într-un oraș aflat în plină dezvoltare, modernizarea nu trebuie să vină cu prețul siguranței cetățenilor. Cazul Gabrielei B. este un semnal de alarmă: infrastructura rutieră trebuie să țină cont și de pietoni, nu doar de mașini.
Trimite articolul
XLocuind in zona respectiva pot sa va spun, deplasarea pe trotuarele aflate pe str. Ecaterina Teodoroiu este o adevarata aventura, se circula cu viteza mare, unii soferi butoneaza telefonul in timp ce conduc,nu te simti deloc in siguranta.Nu vad cum poti sa-ti lasi un copil sa mearga pe acolo. Despre traversarea pe trecerea de pietoni sa nu mai vorbim…..
Nu semafoarele sunt solutia, ci legile. De ce nu se spune NIMIC despre cel care a produs accidentul? A facut inchisoare? Daca da, cat? A omorat un om, vina ii apartine 100%. Probabil ca a luat cu suspendare sau poate… poate a luat 1-2 ani si a facut cateva luni maxim. De ce?
Sunt soferi prinsi fara permis si beti, nu li se intampla nimic. Ce rost are sa i se suspende permisul daca oricum nu pateste NIMIC daca e prins fara permis? Si aia sunt cei prinsi… cine stie cati circula fara permis si nu-i prinde nimeni.
-
Un comentariu pertinent, bravo!
acolea traba ca mai mere lumea pe sub pasaj!!! FOARTE PERICULOASA TRECEREA!
Semafoare sau limitatoare de viteza si viteza limitata la max. 40 km/h peste tot in orase. convingerea mea este ca pe aceasta cale s-ar mai fluidiza oarecum traficul. Trebuie incercat.
-
Cu viteza de 40km/h și limitatoare cum să se fluidizeze? Doar prin scădrea numărului de mașini se poate fluidiza o arteră cu lățimea neschimbată.
Mai în glumă, de ce nu face Bolojan un pasaj suprateran pentru mașini să poată traversa în siguranță oamenii?
Sa fie bucurosi ca nu ii amendeaza pentru ca traverseaza si perturba mult laudata fluidizare.
Orasul care inspira…gaze de esapament.
Viceprimarul Teofil Filimon spune mereu că nu se poate face nimic. Noi spunem că e inadmisibil!
Link: [ https://drive.google.com/file/d/17vje-XlECnhAvpjO2PWPLlXYFlCBZjo7/view?usp=sharing ]
De peste un an, locuitorii din zona Densușianu au solicitat în mod repetat aplicarea măsurilor prevăzute în Planul de Acțiune pentru Reducerea Zgomotului (link: https://oradea.ro/wp-content/uploads/2024/10/Plan-Actiune-reducere-zgomot-Oradea.docx), elaborat chiar de Primăria Oradea. Acest document prevede, printre altele, instalarea de limitatoare de viteză pe asfalt, [link: https://drive.google.com/file/d/1B3TXyoE97kUwE9vlVZnFP63LeQ4TBY6E/view?usp=sharing ] însă până în prezent nu s-a luat nicio măsură concretă.
Este de neînțeles cum o primărie poate comanda un studiu plătit din banii publici, pentru ca mai apoi să îl ignore complet. Mai grav, la întâlnirea cu cetățenii, viceprimarul a afirmat că „viteza de pe str. Ovid Densușianu nu este responsabilitatea primăriei” și că „nu se poate face nimic”. Această poziție este inadmisibilă, mai ales în contextul în care, pe 8 aprilie, radarul poliției a surprins mai mulți șoferi circulând cu viteze extrem de mari – unul dintre ei cu 155 km/h într-o zonă unde limita este de 50 km/h, toți Asta nu mai e neglijență, e un pericol real pentru toată comunitatea având în vedere că pe toți pe care i-a oprit poliția li s-a retras permisul de conducere!
În loc de soluții, viceprimarul Teofil Filimon ne spune că viteza pe stradă „nu e treaba primăriei” și că „nu se poate face nimic”. Mai mult, recunoaște că a văzut mașini trecând pe roșu la trecerea de pietoni, dar… tot nimic nu se face.
Cum este posibil ca viceprimarul să recunoască public că a văzut mașini trecând pe roșu la treceri de pietoni și totuși să nu fie luate măsuri? Așteptăm, oare, să se producă tragedii pentru a acționa? Cetățenii din zona dosu-gări nu își pot lăsa copii să traverseze centura de frica unei tragedii.
Administrația actuală pare preocupată mai degrabă de proiecte de infrastructură care servesc intereselor proprii, nu de siguranța cetățenilor. Un exemplu recent este decizia de a transforma strada Universității și Armatei Române în artere cu patru benzi, fără consultarea reală a comunității și ignorând toate recomandările experților, deși zona este intens circulată de pietoni.
Este frustrant că, atunci când vine vorba de siguranța cetățenilor, primăria „nu poate face nimic”, dar când se urmăresc obiectivele administrației, toate avizele se obțin cu o viteză uimitoare. Această dublă măsură trebuie sancționată de cetățeni la vot. Să nu ne mai lăsăm păcăliți de sloganuri frumos împachetate, ci să cerem responsabilitate și acțiuni reale din partea celor aleși.
Promisiunile făcute în campanie trebuie respectate. Viceprimarul a spus că va reveni în zona Ovid Densușianu la sfârșitul lunii martie pentru a discuta cu locuitorii. Suntem aproape în mai, iar promisiunea a fost uitată.
În link-urile de mai jos sunt dovezile în care problema de pe str Densușianu s-a ridicat de vreo 4 ori în consiliul local, dar până în prezent fără nici-o soluție concretă implementată.
1. https://drive.google.com/file/d/138zhAFZHqWc6y4F3_F379dgNQxrcFlrO/view?usp=drive_link
2. https://drive.google.com/file/d/1H5c_utuLKXmzhkY0yz5JhzW1VIkbv9wR/view?usp=drive_link
3. https://drive.google.com/file/d/1_1Jx5m4sppOo_UD6YLtJxfp17YpD5fkL/view?usp=drive_link
4. https://drive.google.com/file/d/1yExYMHUCe_Z1uGqFfePZ14j6vbG5DPeV/view?usp=sharing
https://oradea.ro/wp-content/uploads/2024/10/Plan-Actiune-reducere-zgomot-Oradea.docx
Oameni buni, in primul rand nu vă lăsați viața în mâna unor inconștienți. Întrecerea dintre un om și o mașină va fi câștigată întotdeauna de mașină. Așadar, educati-vă copiii și chair bătrânii din familie să treacă DOAR DUPA ce s.au oprit mașinile din ambele sensuri. E prima și cea mai importantă regula .
E posibil că ăla care nu oprește să nu fie un dobitoc, ci pur și simplu să nu fie pe faza în secunda aceea, sa nu ii prindă frânele sau pur și simplu să fie într-o zi proastă. I se poate întâmpla oricui. Disciplina trebuie învățată de ambele părți ale participanților la trafic.
Acolo la acea trecere de pietoni nu vezi nimic ca si sofer, vezi pietonul cand deja a pasit pe sosea, pietonul inainte de tercere sta ascuns dupa niste panouri de plexi. eu zic ca ar trebui facuti pietonii vizibili inainte de a se angaja in trecere.
-
mai ales ca 90% din marii soferi sunt cu ochii pe telefon.