În cadrul conferinței de presă au fost prezenți primarul Oradiei, Florin Birta, managerul Spitalului Județean, dr. Gheorghe Carp, precum și Beniamin Rus, patronul Selina împreună cu reprezentanții companiilor.
Lucrările la parcarea supraterană din proximitatea spitalului au debutat la finalul anului 2023, de una dintre companiile care fac parte din grupul Selina. În cadrul aceluiași eveniment a fost inaugurat și Ambulatoriul integrat, construit în cadrul aceluiași proiect. Legătura dintre parcare și ambulatoriu o asigură o pasarelă de spital, finalizat și el.
„A fost o lucrare complexă, a fost o lucrare grea, dar prin finalizarea acestei parcări, Oradea atinge o bornă importantă de aproape 3.000 de locuri de parcare în parcări în afara carosabilului, subterane sau supraterane, ceea ce demonstrează încă odată investiții și respectul pentru cetățeni. Știți ce era în această zonă: veneai la spital ca și aparținător și te chinuiai o jumătate de oră să îți găsești un loc de parcare”, a explicat edilul Oradiei.
Proiectul a fost inițiat și prin programul de bugetare participativă, în prima ediție al acestui program. Însă, Birta a susținut că implementarea lui „a durat puțin mai mult” din cauza costurilor pe care le-a presupus realizarea parcării și ambulatoriului.
516 locuri de parcare
Parcarea are 516 locuri de parcare în total, fiind construită pe cinci niveluri, având astfel aproximativ 104 – 105 locuri de parcare pe fiecare etaj. Din cele 516 locuri de parcare, 21 sunt destinate persoanelor cu dizabilități, 10 locuri pentru încărcarea mașinilor electrice și hibrid, fiecare loc de parcare (516 – n.red) fiind dotat cu senzor de prezență. Fiecare nivel a fost dotat cu o intrare separată: cei care vor vrea să acceseze nivelul de jos vor putea intra din față, pentru nivelul de intermediare intrarea este în lateral, iar pentru nivelurile din spate accesul se va face din spate.
Costul inițial al contractului parcării este de aproximativ 45 de milioane lei, însă acest cost va suferi modificări.
„Pot crește valoarea contractelor de execuție prin două moduri: un mod, prin lucrări suplimentare și dacă acele lucrări suplimentare justificate și la această parcare au fost niște lucrări suplimentare perfect justificate. Spre exemplu, proiectul inițial prevedea ca toate accesele în afară de primul acces să fie făcute prin lateral, doar că între timp spitalul a fost obligat de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență să construiască o scară de incendiu și atunci în timpul execuției proiectul a trebuit modificat, astfel încât accesele la ultimele două niveluri să fie făcut de prin spate. Sunt chestiuni inerente în lucrări de execuție care cresc valoarea acestui contract prin lucrări suplimentare.
A doua modificare de contract se face prin actualizarea prețurilor, care este obligatorie prin lege. În fiecare lună, Institutul Național de Statistică publică un indice de cost în construcții și acolo, în acel indice se ia în calcul prețul materialelor de construcții, manopera, salariile, inflația și legea te obligă să actualizezi acele prețuri cu acel indice de preț în construcții. Toate firmele care participă la o licitație în municipiul Oradea știu aceste lucruri pentru că toate aceste lucruri sunt cuprinse în documentațiile de atribuire.”, a explicat Florin Birta.
Pentru realizarea parcării, au fost excavate 27.000 de metri cubi de pământ au fost excavați de la baza dealului, transportate pe șantier cu 1.500 de basculante 8×4. Lucrarea a presupus efectuarea de foraje la baza dealului, pentru stabilizarea acestuia, cu rezervoare de apă, cu rezervoare de incendiu pentru parcare și pentru spital. Parcarea, la nivelul de terasă, are și un sistem de panouri fotovoltaice de aproximativ 330 de kW, care va asigura funcționarea parcării pe timp de zi, iar surplusul va fi introdus în sistemul național de energie.
Proiectul a presupus forarea a 177 de piloți, cu diametre cuprinse între 300 și 1.000 de milimetri, la o adâncime de până la 8,1 metri, creând astfel o incintă sprijinită de piloți forați.
„Zidul de sprijin din spatele parcării a fost ancorat cu ancore suplimentare cu o lungime cuprinsă între 30 și 50 de metri pe partea de sud, pentru a stabiliza pământul care este de fapt dealul Ciuperca și este cu risc mediu de alunecare. După care a început practic construcția parcării, de la radier până la ultimul nivel, în care au intrat în jur de 11.500 metri cubi de beton și am folosit 1.500.000 de kilograme de armătură”, a explicat unul dintre reprezentanții companiei care a executat lucrările.
Gratuit pentru trei luni
Parcarea va putea fi folosită începând de miercuri, 1 octombrie. Timp de trei luni de zile, parcarea va fi gratuită pentru ca „orădenii să se obișnuiască”, a precizat primarul Oradiei. Începând din 1 ianuarie, parcarea va intra pe tarifarea celorlalte parcări din oraș.
Municipalitatea va stabili locuitorii căror străzi își vor putea lăsa mașinile în parcarea supraterană, pe baza unui abonament, mai ales că locurile de parcare din fața spitalului vor fi dezafectate, urmând să fie amenajat o piațetă publică.
Trimite articolul
XSuper! Și neapărat să introduceți și o taxă pentru morți și o alta pentru organele donate, asta așa că să scoateți cică România la liman, sau din criza făcută tot de voi, muiștilor.
e urata si nefolositoare, asa i PSdistilor?
-
Pe cand si un transport public decent spre spital?
iar psdistii sunt aliatii tai de “coielitie”, marinele
Eu am.dormit peste noapte acolo, asa frumos a fost
Pe cand un park and ride functional, care sa scoata circulatia din oras? Avand in vedere sutele de milioane/miliardele investite, acest tip de parcari trebuia sa existe demult la fiecare intrare principala in oras! Cum poluarea si zgomotul nu le mai monitorizeaza nimeni, e bine si asa, cu cocia sup’ jamu…
-
Eu sunt dezamagit.
Credeam ca o sa poti intra cu masina direct pana in cabinetele medicilor, sa te consulte fara sa mai opresti motorul.
Slab.