Continuând seria manifestărilor culturale organizate de aproape un deceniu în Oradea, Asociaţia Artiştilor Naivi din România aduce anul acesta, la Sinagoga Neologă Sion, o inedită expoziţie de artă naivă contemporană, a Cameliei Constantin. “Trenule, maşină mică” e dedicată trenurilor, locomotivelor, precum şi personalului acestora şi călătorilor, în septembrie expoziţia va fi şi prima expoziţie de artă expusă într-un tren aflat în mişcare pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – Sibiu – Timişoara. O premieră pentru Oradea, dar şi pentru România. Tema principală a acestei expoziţii sunt trenurile şi locomotivele, cele mai populare mijloace de deplasare din copilăria şi adolescenţa multora dintre noi. Cine nu-şi aminteşte locomotivele cu abur, care intrau în gară răsuflând din greu ! Fumul şi aburul acopereau uneori tot ansamblul, cu călători cu tot, dar era o plăcere să mergi cu trenurile acelor ani. Prin tablourile sale, Camelia Constantin sacralizează aceste frumoase locomotive şi vagoane, în imagini de o simplitate dezarmantă. Şi amuzante, care induc o stare de bine.
Camelia Constantin desenează de când se ştie, din copilărie, când îşi exaspera bunicii desenând pe pereţii casei cu celebrul pe atunci “creion chimic”. A ales arta naivă deoarece îi aminteşte de copilărie şi o ajută să-şi păstreze inocenţa. Primele lucrări pe pânză au fost făcute la 13 ani și i-au fost cumpărate integral de vecini. Atunci a şi aflat că ceea ce îi place să facă se numeşte artă naivă. “Iubesc pictura naivă pentru că mă pot exprima liber şi sincer într-o lume din ce în ce mai egoistă”, spune artista.
Pânzele ei sînt inspirate din arta populară, din lumea satului românesc din Oltenia şi Banat. „Uneori imaginaţia depăşeşte reperele populare şi atunci intru pe tărîmul fanteziei. De obicei mă axez pe satul românesc pentru că, deşi am fost crescută la oraş, îmi aduc cu drag aminte de vacanţele copilăriei mele“, mai spune Camelia Ciobanu-Constantin.
Artista a participat la taberele de creaţie de la Herculane, Gărîna, Moldova-Nouă, Aiud, Bacău, Dragoslavele, Oraviţa, Caransebeş, Poiana Mărului, Castroreale (Italia) şi Rigomer (Franţa). Activitatea sa a fost răsplătită cu multe premii. Are lucrări în colecţii particulare din România, Ungaria, Olanda, SUA, Canada, Marea Britanie, Austria, Germania, Italia. Participă în fiecare an, de la început, la main-event-ul artei naive contemporane româneşti, Festivalul Naţional de Artă Naivă de la Oradea .
“Zeii artelor îi înfăşoară Cameliei Constantin copilăria înapoi, pe un mosor, povestindu-i vise pe care le-a mai trăit cândva şi pe care ea le împărtăşeşte cu ceilalţi pictîndu-le. Căci ce altceva poate fi bogăţia de personaje şi detalii din pictura artistei naive decît o stare de vis ?! O imponderabilitate din care privitorul se trezeşte cu greu, cu sentimentul că undeva, printre personajele tabloului, se află chiar şi el, încercînd o nostalgică tresărire de tandreţe. De o dezinvoltură narativă uluitoare şi fermecătoare în acelaşi timp, ironia populară şi histrionismul domină pînzele pictoriţei, multe dintre scene fiind parcă decupate din satul literaturii soresciene”, spune Mircea Stroe, președintele Asociației Artiștilor Naivi din România.
Șirul de manifestări organizate în această perioadă de Asociaţiei Artiştilor Naivi din România vor culmina cu ediţia a IX-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor, Primăria Oradea, Muzeul Ţării Crişurilor, APTOR, Centrul de Cultură al Judeţului Bihor, Cinema Palace şi Fundaţia Comunitară Oradea.Asociaţia Artiştilor Naivi din România, organizaţie cu serioase iniţiative de proiecte culturale, este o organizaţie profesională unică în România, dedicată exclusiv artei naive, iar expoziţia găzduită de Sinagoga Neologă Zion face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a acestui gen de artă, din ce în ce mai apreciată şi mai admirată la nivel internaţional. Scopul Asociaţei este să încurajeze, să susţină, să promoveze şi să descopere arta naivă contemporană românească ce oferă garanţia autenticităţii, să cultivăm artiştii naivi cu spirit novator, fie ei emergenţi sau consacraţi, să contribuim la ceea ce mîine se va numi patrimoniu.
Trimite articolul
XÎn tren, şinãria dã mișcare personajelor, la fântâni, la coasã, tablori ca şi vIi.
Fumul de la locomotiva diesel parcã ar fi de tractoarele pictate, trage neuronal la hybrid.
Naiv, naiv, dar chiar sa-o arda nasul cu tigara pe mandra, pare cam mult…s-ar putea sa fie de la sticla cu palinca din jeb