Consilierii locali au de votat, joi, măsuri noi în privința Air Oradea, după ce partenerii în afacere – Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor – au ajuns la concluzia că proiectul nu a adus niciun rezultat în direcția curselor aeriene. Primarul Florin Birta a ieșit în conferință de presă înainte de plen, insistând că aeroportul a făcut pași spre dobândirea unei infrastructuri de calitate – pistă extinsă la 2,5 km, un nou terminal și sisteme de securitate moderne. Investițiile de peste 100 milioane de euro au adus aeroportul orădeană în stadiul din această vară – bază de plecare pentru foarte puține curse de București și mai multe chartere – departe de promisiunile inițiale ale curselor internaționale regulate. Primarul a precizat că Air Oradea a fost înființat în 2021 și „de atunci și până acum nu am găsit aceste soluții” pentru a livra cele promise. El pune asta pe seama sistemului de aviație în general, cu lipsă acută de personal, cauzată de concedierile masive din pandemie și pe „capacitate redusă” de livrare de noi avioane.
Caută partener
„Suntem acum în situația de a mandata Adunarea Generală a Air Oradea să voteze selectarea, prin anunț public a unui partener de operare”, a declarat Birta, insistând că „e o practică aprobată în UE din 2016”, prin care se permit parteneriate publice- private indiferent de domeniu, în urma unei selecții transparente.
Caietul de sarcini în baza căruia se va selecta operatorul partener va fi întocmit de firma de consultanță PWC România, care a avut proiecte similare legate de CEC Bank și Tarom. Costul contractului de consultanță este de 270 mii lei plus TVA. PWC va face documentația tehnico – economică, de atribuire, se va ocupa de publicarea condițiilor de participare și a anunțului, selectarea partenerului dar și întocmirea planului de afaceri în baza căruia va funcționa parteneriatul public privat.
„Estimăm ca până în decembrie să fie gata această procedură, la final decembrie să avem selectat operatorul și din primăvară s-ar relua zborurile”, a declarat primarul Birta.
Cerințe minime
Cerințele minime enunțate de primar sunt ca operatorul să ofere zboruri spre minim 3 destinații, 2 de linie și o cursă charter. De asemenea, ar trebui să ofere minim 5 frecvențe săptămânale Oradea – București. Una dintre cursele internaționale ar trebui să fie spre Londra, cu frecvență de 3 ori pe săptămână. Dotarea minimă a operatorului ar fi de 5 aeronave jet, minim de 140 de locuri pe avion, cu alocarea exclusivă a unui avion pentru Oradea. Birta spune că o tatonare a pieței a arătat că sunt mai mulți operatori interesați să participe la această selecție, dar a refuzat să estimeze măcar suma pe care Air Oradea o va pune la bătaie.
„Suma de bani va fi stabilită după documentație, ar urma să acopere o parte din cheltuielile inițiale”, a spus el. A apreciat că e posibil ca această plată să fie instituită anual. „Cursele ar urma să opereze din primăvara viitoare”, a mai subliniat el.
Trimite articolul
XZborurile vor fi in jurul turnului primariei, iar baliza de aterizare va fi inlocuita de chelia lui ilie.
Risipa nouveau.
Ce aeroport vreti intr-un sat cu 100 mii locuitori, nu suntem oras mare gen Iasi, Cluj, Timisoara. Suntem la egalitate cu Vasluiul la PIB pe cap de locuitor, la salarii un loc mai sus. Bagati porfir pe malul Crisului si piatete de cartier ca atata puteti
Filip si Mang sunt vinovati, Psd e vinovat de tot ce e rau la aeroport
-
Vin alegerile iar ne promite zeul tau zboruri, pun prostalaii botul
Se știa de dinainte că așa o să fie se face investițiia pe bani publici după care se caută care îi găsit de mult un partener care nu mai trebuie sa investească și ia numai profitul …. investitor știut deja de dinainte…..
Air caca maca cine a gandit treaba asta este brutar ori topitor ceva de genu nu are nimic cu aviatia
Ca intentia era laudabila dar nesustenabila din start ,ca cei care au propus asa ceva erau pe langa rau de tot,, daca sau cheltuit bani in directia asta ar trebui recuperati de la acesti visatori .
DEMISIA BOLOJANE, Ai spus ca in 6 luni iti dai demisia daca aeroportul nu va merge. Lasa ca merge betonul , drujba si porfirul, atat te duce capul ala chel, noroc cu sluga de sandu2100 ce latra peste tot ca “ne dezvoltam”
Mno … bătaie de joc pe banii publici. Mai votați la fel, dragilor! Ambiții personale vs proiecte care ar putea fi votate de cetățeni…
-
Hai sa subeventional taxiul si boltul, sa platim oamenii sa mearga cu ele.
La saracia oradenilor cine isi ermite sa plateasca bilete fara subventii la pret real de 150-300 euro pe bilet? Zborurile turistice sunt altceva. Cine vreti sa zboare din oras, femeile care ingrijesc batrani si culegatorii de rosii de 2 ori pe an. Clujul atrage toata Transilvania la ei, trebuie zboruri regulate zi de zi saptamanal. Ce nu vreti sa intelegeti ca daca Oradea ar fi profitabil orice firma ar veni sa faca bani. Oradea are 2mii salarii peste 10 mii lei, Clujul are 30 de mii salarii peste 10mii, plus sedii de firme, universitati, mediu de afaceri, medicina toatea astea implica zboruri in interes. Oradea e un oras adormit, mort, viata e ca la tara cu oameni simpli. De asta nu merge aeroportul. Turistii vin cu autobusul din Ungaria, bosorogi, restul sunt cei din Cluj la Aquapark, nu visati ca Oradea e Barcelona , ca nu e chiar cum spune propaganda. Cum am spus Clujul are o zona de acoperire de aprox 4milioane locuitori, Oradea mai e si inconjurata de Debrecen, Budapesta si Timisoara. Orasul e prea mic pentru curse regulate in zeci de destinatii, si devine tot mai depopulat si imbatranit.
-
Ați scris un business case beton. Degeaba Oradea are o populație mai mare decât Debrecen, dacă e săracă. Clujul are probabil o populație dublă în timpul anului universitar, iar de venituri ați descris în detaliu. Finalizarea (când o fi) a autostrăzii între Gilau și Oradea va aduce turiști la Felix, dar sigur nu va crește numărul de pasageri la Nojorid. Vor merge mai putini la Debrecen și mai mulți la Cluj-Napoca, eventual. Dacă în 10 ani crește și viteza pe cale ferata și se termină Pitești-Sibiu, doar parlamentarii vor mai zbura de la Oradea la București.
Cine sa vina sa dubleze cursa tarom Bucureti Oradea raman doritori pe afara ? S-au sa dubleze o cursa la Londra care este deja on raza de 150 Km?
Ma scuzati, pe incompetentul ala de director horga pus de clanu pop cand il schimbati?
Bagati curse de Lyon, vor fi printre cele mai cautate! Clujul are 2 curse pe sapt dar sunt full. Sper sa nu fie Wizzair, ca is tepari.
-
@Cristi
Eu am circulat cu Wizz air si am fost foarte multumita. De la Debrecen la Oradea 1 ora! Este adevarat ça uneori a avut mici intirzieri.
Vazind pretul biletului! Prin Cluj este un DEZASTRU. Nu ai nimic sa pleci la Oradea la limita un personal de 4 ore. Nu inteleg ce se intimpla in Romania cu circulatia.
A cata oara dati subventii la companii fantoma care in final nu isi respecta contractul? Ori sunteti prosti ori corupti.
Zborurile vor fi pentru concediile oradenilor sau pentru plimbarea diasporei?
Zboruri spre Paris niciodata??? Inainte mai era cum mai era pt ca erau zboruri catre Paris de pe Debrecen sau Satu Mare care erau la ore ok, dar nu mai sunt. Acuma sunt la Cluj si alea la 6 dimineata, chiar e aiurea sa trebuiasca sa plec din Oradea cu noaptea in cap sau sa merg cu o zi inainte in Cluj sa dorm acolo doar ca sa prind un zbor dis de dimineata, si cand ma intorc la fel. Suntem mai multi care dorim zboruri spre franta din oradea, eu una m as abona lunar. Spre Londra gasesti si din debrecen care e aproape…..
-
La noi ca la nimeni. Are omul treaba la Paris, vrea avion la Paris, ca lui i se cuvine. Crede ca un avion e rentabil daca zboara pe jumatate gol.
-
Ar fi plin zi de zi spre orice cursa, eu stiu ce vorbesc, ar avea mai multe curse ca si Clujul pe orice destinatie
-