bihon.ro Web analytics

Scandal la Muzeul Oraşului Oradea: angajaţii, în război cu conducerea

De Cristina Ghilea
Reactualizat la:

Scandal la Muzeul Oraşului Oradea: angajaţii, în război cu conducerea

Reactualizat la:
Personalul de la Muzeul Oraşului Oradea contestă suspendarea contractelor de muncă din raţiuni de economie, câtă vreme insituţia încheie contracte de reclamă şi de design cu firma la care Larisa Birta, soţia viceprimarului Birta, este marketing manager.
Scris de Cristina Ghilea - Personalul de la Muzeul Oraşului Oradea contestă suspendarea contractelor de muncă din raţiuni de economie, câtă vreme insituţia încheie contracte de reclamă şi de design cu firma la care Larisa Birta, soţia viceprimarului Birta, este marketing manager.

Pun sub semnul întrebării şi concursul organizat de Primărie. pentru ocuparea postului de director al muzeului. Regulamentul ar fi croit după chipul şi asemănarea interimarului, Angela Lupşea.

O parte a angajaţilor Muzeului Oraşului Oradea (MoO), dintre cei care au contactele suspendate începând cu 1 aprilie din cauza stării de urgenţă, contestă măsura. Argumentul lor este că nu este normal ca, pe de o parte să dai afară oameni pentru a face economie, iar pe de altă parte să contractezi servicii de reclamă şi proiectare grafică. MoO a încredinţat aceste contracte, în valoare de 60 mii de lei şi 63 mii de lei, către firma Globencer, unde Larisa Birta, soţia viceprimarului Florin Birta, este marketing manager.
“Mie, care sunt cercetător, îmi justifică suspendarea contractului prin aceea că nu se justifică munca mea de acasă, în timp ce muzeul cheltuieşte pe reclamă?”, reclamă unii din angajaţii muzeului. Ei contestă, de asemenea, utilitatea menţinerii a doi directori “în producţie”, în acelaşi timp, e vorba de adjunctul Ionuţ Ciorba şi interimara Angela Lupşea, în condiţiile în care muzeul este, de fapt, fără activitate cu publicul.

La finalul lunii martie, conducerea MoO a întocmit un referat pentru suspendarea contractelor de muncă pe perioada epidemiei, începând cu 1 aprilie, pentru 75% din efectiv.
Argumentul a fost că muzeul se închide, iar prestarea muncii la domiciliu, pentru aceştia, nu se justifică. Din 41 de angajaţi, pentru 30 s-au suspendat contractele pe perioada strării de de urgenţă. Majoritatea acestora sunt supraveghetori, cercetători sau muzeografi.

10 angajaţi au fost păstraţi la muncă, între care doi directori, câţiva tehnicieni, un muzeograf, o femeie de serviciu şi doi consilieri.

După chipul şi asemănarea…

Pe perioada stării de urgenţă, una dintre preocupările municipalităţii în general şi ale MoO în special este instalarea unui director al muzeului, prin concurs, pentru că interimatul asigurat de Angela Lupşea a expirat.
Regulamentul concursului a fost adoptat în şedinţa Consililui Local din 26 martie. Ulterior, angajaţii MoO l-au contestat la Consiliul Local şi la Prefectură.

Semnatarii petiţiei consideră că regulamentul conţine prevederi care “trezesc suspiciuni temeinice privitoare la lipsa de legalitate şi imparţialitate sub imperiul cărora a fost el alcătuit, în sensul că, aşa cum sunt formulate cerinţele de concurs, ele sunt de natură să îngrădească libertatea unor candidaţi de a participa la concurs, după cum sunt de natură să-i favorizeze pe alţi candidaţi”.

Una dintre prevederi se referă la faptul că regulamentul lărgeşte aria studiilor necesare pentru viitorul manager cu “specializări în domeniul managementului”. “În OUG 189/2008, art. 3 nu este prevăzută obligativitatea ca posibilii concurenţi să fi absolvit «specializări în domeniul managementului», întrucât obiectul de activitate al muzeelor este cel cultural şi, ca atare, prioritare ar trebui să fie studiile postuniversitare din domeniul istoriei”.

În petiţie se mai arată că această prevedere “este de natură să favorizeze candidatura doamnei Angela Lupşea, actualul director al muzeului, fiind unicul candidat absolvent al unui curs masteral de management cultural”.
O altă condiţie care o favorizează pe actuala directoare ar fi obligativitatea ca noul director să aibă în CV studii de economie sau management, faţă de prevederea legală, care spune că se validează candidatura care „întruneşte condiţiile de studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de activitate al instituţiei”.

În vreme ce legea nu impune vechime candidaţilor, regulamentul propus de juriştii Primăriei şi aprobat de Consiliul Local cere “minimum 3 ani, dobândită în funcţii de conducere. Această extindere a conţinutului legii este de natură să favorizeze candidatura doamnei Angela Lupşea, actualul director al muzeului, întrucât dânsa şi-a dobândit «experienţă în management – minimum 3 ani, dobândită în funcţii de conducere», în ultimii 3 ani, de când a fost numită pe postul de director al Muzeului Oraşului Oradea, chiar a dacă a ocupat această funcţie doar interimar şi fără concurs (noiembrie 2016 – noiembrie 2019)”, mai spune nota critică trimisă de angajaţii MoO Consiliului Local şi Prefecturii.

Treaba Consiliului Local

Semnatarii petiţiei, majoritatea muzeografi, aşteaptă, încă, răspunsul Primăriei Oradea şi al Consiliului Local. Dinspre Prefectură, li s-a transmis că instituţia nu consideră că ar avea temei să atace hotărârea emisă de Consiliul Local Oradea. Instituţia nu cosideră pe lângă lege nici adăugirile din regulament, care exced cadrului legal, pe care le pun pe seama faptului că „legea nu îngrădeşte dreptul autorităţilor locale de a insitui condiţii specifice”.
Răspunsul semnat de prefectul Dumitru Ţiplea se încheie cu aprecierea că neregulile semnalate de angajaţii MoO ar ţine mai mult de oportunitate decât de legalitate: “Reiterăm opinia potrivit căreia, verificarea legalităţii efectuată de prefect cu privire la actele administrative vizează conformitatea cu textele legale, iar nu aspecte de oportunitate sau chestiuni subiective care pot să aducă vătămări ale drepturilor şi intereselor legitime individuale (…)”. Cu alte cuvinte, adăugirile la cadrul legal nu sunt considerate ilegale, iar cei nemulţumiţi îşi pot apăra opinia în justiţie de unii singuri, pentru că Prefectura nu consideră că ar avea temei pentru a se implica.
La rândul său, primarul Ilie Bolojan ne-a declarat că nu se va trece la organizarea unui concurs pentru postul de director al MoO, până la verificarea, din nou, a condiţiilor impuse de regulamentul pus de jurişti sub nasul Consiliului Local, votat de aleşi fără crâcnire.

Mumă, ciumă…

Situaţia de la MoO a fost semnalizată şi de USR, prin Flavius Bunoiu, vicepreşedintele organizaţiei judeţene. Într-un comunicat al partidului, sub numele „USR Bihor face apel către primării: Opriți achizițiile clientelare și inutile!”, se transmite că “în timp ce 30 din cei 40 de angajați ai Muzeului Orașului Oradea au fost trimiși în șomaj tehnic, iar muzeul a fost închis pe perioada stării de urgenţă, instituția a cumpărat servicii de design, proiectare grafică, consultanță și publicitate pe Facebook, de la firma la care soția viceprimarului Florin Birta, Larisa, este Marketing Manager. Valoarea totală a contractelor acordate firmei Globencer este de 123.000 de lei plus TVA, după cum a descoperit Flavius Bunoiu, vicepreședinte al USR Bihor. “În vreme de pandemie, își dovedește valabilitatea zicerea «pentru unii mumă, pentru alții ciumă»”, a declarat Flavius Bunoiu.

Conducerea MoO se apără: achiziţiile sunt legale; nu se justifică salarii integrale de 4.000 de lei pentru muncă acasă

Răspunzând acuzelor primite din mediul politic, dinspre USR, conducerea MoO insistă că instituția nu și-a sistat întreaga activitate, ci doar pe cea cu publicul. Printr-un comunicat de presă, se transmite că MoO are în patrimoniul imobil şi Casa Darvas – La Roche, precum şi fostul sediu al Lojii Masonice, obiective aflate în reabilitare, în contul unor proiecte cu finanţate europeană.

Despre achiziţia de reclamă şi proiectare grafică, şefii MoO transmit că acestea „au fost realizate cu respectarea Legii achizițiilor publice nr. 98 din 2016 și HG 395 din 2016″, care permit achiziţia fără licitaţie, prin achiziţie directă, dacă sumele sunt mai mici de 100.000 de lei. În valoarea contractelor intră toate expozițiile temporare, permanente și evenimentele propuse pentru anul 2020, acțiuni menționate în planul de marketing cultural din primul an de după acreditarea muzeului, mai spune comunicatul.
Faţă de suspendarea contractelor pentru 30 de angajaţi, conducerea transmite: „Personalul care asigură activitatea zilnică se aliniază tuturor reglementărilor privind starea de urgență, are atribuții definite clar și respectă măsurile de distanțare socială. În semn de solidaritate față de cei care au veniturile diminuate pe perioada stării de urgență, personalul activ a renunțat la indemnizația de hrană și de doctorat.

În această perioadă, continuă activitatea financiar-contabilă, prin depunerea balanței trimestriale, actualizarea programului contabil pentru operarea situațiilor de plată privind somajul tehnic și a altor concedii specifice perioadei, plata facturilor de utilități și alte operațiuni în comun cu ordonatorul principal de credite – Municipiul Oradea – Serviciul buget. Referitor la serviciile tehnice, acestea se realizează prin verificarea instalațiilor aflate în dotare și întreținerea clădirilor în interior și exterior.

Precizăm că Muzeul este finanțat din bugetul local al Municipiului Oradea și este o instituție de importanță locală, conform legii muzeelor. Ca atare, bugetul instituției provine din contribuția orădenilor și nu considerăm că, pe această perioadă, trebuie folosit la plata integrală a salariilor unor categorii de personal, venit rezultat din munca la domiciliu – ne referim la un salariu net de 4.100 lei la muzeografi”.

25 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Jæna says:

    Muzeul Tãrii Crişurilor, mentor.

    • Narcisa says:

      Au ramas in functie 10 angajati care probabil sunt din sleata de pocoiti a primarului.unde-i opozitia?PSD HUNDMR ce faceti?sau aveti si voi mult cacat ascus sub pres si ne vreti sa fie dezvaluit?

  2. Gigi says:

    Birta familia, agramați ambii frați , unu director la aquapark , altu viceprimar , tata lor șofer pe raba la contracte cu primăria din nou, paraziti ce mai, daca stai sa te gândești e vina lor ? Sau vina dictatorului bolohan ? Nu contează profesionalismul atâta timp cât ești fanul lui ” borat” se poate orice , chiar orice ii posibil atâta timp cât legea e făcută doar pentru unii , încă se mai cred și îndreptățiți și fac pe victimele. La teatru ar fi mai buni…

    • Din echilibru says:

      Arta trebuie sã fie liberã chiar şi politic. Din echilibru s-a nãscut adevãrat şi prin echilibru stã adevãrul.

    • Vasile says:

      De acord! Dar de cerințele pentru a candida mi se par rezonabile: studii + experiență în management. Partea cu experiență în management într-adevăr este discutabilă deoarece cei care lucrează deja în sistem sunt limitați la promovare chiar dacă ar avea capacitatea de a ocupa acel post. Soluția? o să o găsească cei implicați, în beneficiul lor și mai puțin în beneficiul comunității.

      • Chitulea Mihai says:

        Da, studii superioare de specialitate: istorie, istoria artei, arheologie, etnografie …, nu stiințe juridice ca nu ii tribunal, curte de apel, barou, nici studii administrative ca nu ii consilier intr-o institutie publica de administratie.Cat despre pseudocursul de management cultural … doar de bine, poate era mai bine si mai corect macar un doctorat in activitatea institutiei. Asa se fac muzee cu exponate printate de pe internet, asa nu faci educatie si cercetare, ci doar circ si kitsch cu pretentii!

  3. Anonimul says:

    Dubla masura functioneaza din plin si-n Romania. Numai zilele trecute s-a plecat masiv din Romania pe cand tara este declarata “inchisa”. Principiul pentru unii muma, pentru altii ciuma, functioneaza din plin in aceasta perioada a guvernarii ciumei galben-portocalii.

  4. Pali says:

    PNL=PSD. Diferența o face doar culoarea de pe sigla si bannere. In schimb aceiași oameni incompetenti puși în posturi cheie de conducere că să fure și să distrugă apoi totul ce au construit altii. Rușine PNL!!!

  5. DiavolulSofronie says:

    SOFRONIE face din Politia Romana FOODPANDA si pe voi va doare capul de fata viceprimarului?? DE CE DETURNATI ATENTIA DE LA PROBLEMELE IMPORTANTE??? RUSINE!!! PRIMITI BANI DE LA BISERICA???

  6. Xxx says:

    Prin concursul idioților folositori(poporul),totul este posibil.

  7. Alex says:

    Doar după ce va trece epoca Bolojan veți vedea cu adevărat câte șmecherii fac/au făcut cei de sub el. Se vede sau pare că primarul chiar își dorește să facă ceva, tipul indiferent în ce partid era (chiar și PSD, UDMR) ar fi făcut aceleași chestii. Deci meritul îl are doar el, nu are nimic cu renumita lozincă “administrație PNL”, e administrația Bolojan, nu PNL. Cei din jurul lui sunt doar niște YES men care încearcă (ca oricare alt politician român, indiferent de partid) să fure, să trișeze, să-și dea niște contracte rudelor, să facă o parcare unde are el un spațiu comercial, să-și bage rudele în spital printr-un concurs trucat. Uitați-vă la echipa de consilier locali indiferent de culoarea lor, sunt doar 2-3 care chiar știu ce se întâmplă, restul afla despre proiectele pe care le-au votat din Bihon. Sincer mă bucură faptul că Bolojan a decis că va candida la primărie și nu la Consiliu Județean, nu am încredere în echipa de politicieni mici și de carton care s-au format în jurul lui ca să preia Primăria.

  8. altuss says:

    Perfect ! Aşa trebuie făcut: trebuie spus clar, public, când oamenii nu sunt de acord cu ceva, nu să se plângă pe la colţuri de stradă cum face majoritatea.

  9. T. says:

    Hoți.
    Toată lumea fură..Mere, pere, idei, medicamente, la cântar.
    PSD – PNL
    Diferența e că ăștia din PNL sunt mai spălați.

  10. Flore Birta says:

    siiiigur ca da, trebuiau dari bani la nevasta lu Birta, protejatii dobitocului de Bolajan, in timp ce zeci de oameni sunt trimisi acasa sa moara de foame, directorii stau la “lucru” pe salarii babane, plus “doi consilieri” care pe cine dreacu consilieaza ?!

  11. Gigi says:

    Lăsați că nu este așa de rău cum se pare. Săracul mai da bani și la nevastă și ea închide ochii la multe……cum ar fi amantele dansului.

  12. dana says:

    pai daca n-au activitate ar vrea sa fie platiti ca si cum ar lucra, trebuie sa ai tupeu pentru asa ceva si cei de la muzeu au tupeu mare, ar trebui platiti dupa incasari, daca nu au sa plece acasa.

    • Chitulea Mihai says:

      Un muzeu este o institutie de cultura si CERCETARE. Cercetarea se poate face atat la muzeu, sediu, biblioteca, arhive, acasa sau pe teren. Deci acesti oameni ar avea de lucru, numai ca ei nu lucreaza la un muzeu in adevaratul sens al cuvantului, ci doar la un obiectiv turistic din pacate, un fel de Turn al Primăriei pe orizontala. Ce e acolo datorita menejementului luminat numai muzeu nu se numeste!!!

  13. Joska says:

    Cele mai profitabile “afaceri” se fac in timpul războiului și în perioadele de criza. Daca vaca are lapte mult trebuie muls cat că e stare de urgență…..ce contează bani sa iasă! Cui putem mulțumi pentru acest lucru?! PNL uli sau lui Bolojan ?că au pus oameni “competenți” în funcții de conducere.
    Tineti-o tot așa și la mai mare!

  14. daacumtrolez says:

    cultură, dom`le, să fie cultură! și valori perene! și repere morale! și elite să fie, ca să nu murim proști! eminescu-le, cui ne-ai lăsat în cercul ăsta strîmt și puturos? vai, vremuri, vai, mofturi!

    • Timpul fuge cu istoria aplicatã says:

      Life nouveau, art nouveau, Eminescu cu E Mare, Muze Ele doctor Are…
      Şef peste muzeisticã, dl. CHIRIAC!
      Este unul care cântã mai bine decât mine, cu atât mai ţãrii ( Crişurilor, nota expeditorului) şi lui, cu atât mai multã raspundere aplicatã pe unitatea de timp.

  15. Ganditorul says:

    Dacă ești un bun manager și tii la banul public e foarte ușor să soliciti oferte de preț de la mai multe firme, nu sa atribui in mod direct contracte la firme preferentiale. Nu cumva aceste contracte reprezintă prețul pt postul de director care se va scoate la concurs?!

  16. horica says:

    As fi curios cine e patron la Globencer. Matusa Tamara cred, bat-o vina! Daca nici asta nu miroase a spaga atunci ce. Mana dreapta a lui Bolo, ce-ai facut imaculatule?

  17. Pia says:

    Foarte corect!

  18. BIHON Sport local

    CAO 1910 Oradea merge din victorie în victorie
    Declicul produs în deplasarea de la Șomcuta Mare a dat roade. De atunci, echipa antrenată de Florin Farcaș a contabilizat doar victorii, una dintre ele fiind la „masa verde”.

    BIHON Sport local

    Luceafărul a condus de două ori, dar s-a întors fără niciun punct
    La echipa bihoreană și-a făcut debutul un internațional de juniori în vârstă de 15 ani.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    33 de agenții loto din Bihor sunt închise
    Conform anunțului făcut de Loteria Română, agențiile loto din localitățile aflate în scenariul roșu sunt închise temporar.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    O mamă din Oradea a așteptat 27 de ore Ambulanța solicitată pentru fiica ei. Operatoarea 112 i-a închis telefonul în nas
    Caz revoltător la Oradea. O mamă a fost nevoită să aștepte 27 de ore pentru ca un echipaj al Ambulanței Bihor să se deplaseze pentru a-i testa fiica de coronavirus, femeia fiind în imposibilitatea de a se deplasa deoarece se afla în izolare. 7

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Bărbat prins în flagrant în timp ce fura o bicicletă din curtea unei case din Oradea
    Polițiștii orădeni au prins în flagrant delict un bărbat de 43 de ani din Mureș, în timp ce fura o biclicletă din curtea unei case din Oradea.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Expoziţia „Art-Eco”, un mesaj colectiv prin limbaj vizual, în apărarea planetei
    La Galerii de Arta -Reperaj. Cetate s-a deschis expoziţia „Art Eco” a Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Oradea.

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.