Principalele proiecte vizează cinci pasaje rutiere, care urmează să fie construite în parteneriat cu CNAIR și finanțate prin PNRR, având termen de finalizare 30 iunie 2026, cărora li se adaugă încă trei pasaje rutiere realizate prin fonduri de la ADR NV.
„Parteneriatul dintre Consiliul Județean și Primăria Oradea este esențial pentru dezvoltarea județului nostru. Cele mai multe proiecte de infrastructură se concentrează în Oradea și în zona limitrofă, iar în majoritatea acestor investiții suntem parteneri oficiali”, a declarat Mircea Mălan.
Pasajul Centura Oradea – Centura Oșorhei: lucrări în desfășurare
Primul proiect menționat este pasajul de la intersecția dintre Centura Oradea și Centura Oșorhei, unde lucrările de execuție au început deja. Contractul a fost atribuit companiei PORR Construct, iar valoarea lucrării este de 26,4 milioane lei. În prezent, se forează piloții forați, iar avansul este conform graficului stabilit.
DN 79 – Pasajul din zona Aeroportului Oradea, întârziat din cauza corelării cu proiectul Tram-Train
Un al doilea pasaj se va construi pe DN 79, în zona Aeroportului Oradea, la intersecția cu drumurile colectoare. Lucrarea este atribuită asocierii Selina – Drum Asfalt, iar valoarea este de 30,7 milioane lei. Cu toate acestea, lucrările nu au început încă, deși ordinul de începere este emis.

„Proiectul trebuie corelat cu cel al TramTrain-ului, întrucât în zonă există o stație electrică de 110 kV, iar standardele prevăd o distanță minimă de siguranță față de aceasta. De aceea, am fost nevoiți să sincronizăm intervențiile”, a explicat Mircea Mălan.
Pasajul de pe DN 79 – intersecția cu Centura Oradea: șantier în lucru
Un alt pasaj important aflat deja în construcție este cel de pe DN 79, la intersecția cu Centura Oradea, unde se lucrează la un pasaj subteran sub sensul giratoriu existent. Tot asocierea Selina – Drum Asfalt execută lucrările, în baza unui contract de 32 milioane lei.

Pasajul DN 19 – Calea Bihorului: șantier deschis și rețele deviate
Al patrulea pasaj se construiește pe DN 19, la intersecția cu Calea Bihorului, având o valoare contractuală de 34,5 milioane lei. Constructorul este Asfamixt, iar lucrările au început deja cu devierea rețelelor de apă și canalizare, parte a proiectului de lărgire a drumului la patru benzi.

„Suntem în grafic. S-au început devierile rețelelor de utilități și se lucrează activ pentru a nu pierde termenele asumate prin PNRR”, a precizat Mălan.
Pasajul peste calea ferată Oradea – Băile Felix- proiect cheie pentru TramTrain
Ultimul dintre cele cinci pasaje PNRR este și cel mai valoros: un pasaj rutier pe Centura Oradea, peste calea ferată Oradea – Băile Felix. Lucrarea, în valoare de 50,6 milioane lei, este esențială pentru funcționarea proiectului TramTrain, cu o valoare totală de 274 milioane euro. Deși câștigătorul licitației (compania PORR) a fost desemnat, proiectul se află în procedură de contestație, depusă de Procons.

Etapele următoare includ proiectare (3 luni) și execuție (6 luni), dar doar după soluționarea contestației.
„Toate cele cinci pasaje trebuie finalizate până în vara anului viitor, așa cum prevede contractul de finanțare. Termenul asumat este 30 iunie 2026, iar întârzierile nu sunt acceptate”, a subliniat președintele CJ Bihor.
Alte pasaje în execuție prin Programul Regional Nord-Vest
Pe lângă proiectele finanțate prin PNRR, alte trei pasaje sunt în execuție, prin Programul Regional Nord-Vest 2021–2027, în parteneriat cu ADR Nord-Vest. Unul dintre ele este pasajul peste sensul giratoriu de la intersecția DN1 cu Centura Oșorhei, aflat într-o fază avansată. Deși termenul inițial de finalizare era sfârșitul lunii august, proiectul a fost întârziat din cauza modificărilor cerute de Electrica. Valoarea actuală este de 34,2 milioane lei.
În Oradea, s-au început și lucrările de deviere a rețelelor de termoficare în zona intersecției Oneștilor – Lăpușului – Tudor Vladimirescu, pentru un nou pasaj subteran. Valoarea acestuia este de 37,8 milioane lei, iar autoritățile s-au grăbit cu devierile pentru a nu afecta furnizarea agentului termic în sezonul rece. Al treilea proiect este pasajul din zona Matei Corvin, pe drumul de legătură între Paleu și Oradea, realizat în parteneriat cu Primăria Oradea.
Valoarea din studiul de fezabilitate este de 40,4 milioane lei, iar procedura de licitație pentru execuție este în curs.
Lucrări de lărgire la patru benzi pe DN 79 și DN 19
Două proiecte esențiale pentru fluidizarea traficului vizează lărgirea drumurilor naționale DN 79 și DN 19 la patru benzi. Pe tronsonul spre Nojorid, lucrările au început (stadiu: 10%) și se așteaptă autorizația finală de construire. În cazul tronsonului spre Biharia, modificările la proiectul tehnic au necesitat reavizare de către CNAIR, dar autoritățile sunt optimiste că proiectul va fi finalizat până la sfârșitul anului 2026.

Pasaje, trafic și soluții alternative
Primarul Oradei, Florin Birta, a subliniat importanța acestor investiții pentru fluidizarea traficului în municipiu: „Scopul nostru a fost să asigurăm o circulație fluentă pe centura municipiului. Am eliminat trecerile la nivel cu calea ferată, sensurile giratorii și alte obstacole. Acum, centura permite tranzitarea orașului fără opriri.”
Edilul a mai adăugat că, deși lucrările vor genera blocaje temporare, au fost dezvoltate soluții alternative, cum ar fi Inelul Metropolitan Oradea sau Centura Nojorid, pentru a reduce impactul asupra traficului. Un alt proiect important anunțat vizează amenajarea a 144 de intersecții inteligente în județ, cu treceri de pietoni modernizate, în parteneriat cu mai multe primării. Valoarea proiectului este de 9,4 milioane lei, însă se află și acesta în procedură de contestație.
„Aceste proiecte sunt despre viitor. Știm că va fi greu o perioadă, știm că vor exista blocaje și nemulțumiri. Dar după vara lui 2026, vom circula mai bine, mai repede, mai sigur. Vom respira un aer mai curat și vom trăi într-un județ mai bine conectat. Pentru toate acestea, merită să ne asumăm aceste provocări”, a transmis Mălan.
Primarul Florin Birta a completat: „Investițiile în infrastructură sunt fundamentul dezvoltării unui oraș. Alături de Consiliul Județean și cu sprijinul Guvernului, continuăm să construim. Mulțumesc partenerilor noștri, inclusiv domnului Ilie Bolojan, pentru susținerea constantă și viziunea comună asupra dezvoltării Bihorului.”
Trimite articolul
XCum se fura legal, la final se dubleaza pretul de la licitatie, platim fraierii
Un pas important pentru Oradea și zona metropolitană! Finalizarea acestor pasaje va face traficul mai fluid și siguranța rutieră mai bună, iar investițiile PNRR arată cât de esențială este planificarea pe termen lung în infrastructură.
-
Tot auzim asta cu “va face traficul mai fluid și siguranța rutieră mai bună”. Si tot sunt accidente cu duiumul si traficul nu prea e fluid. Din contra, de exemplu coloana de masini zilnica de pe Mihai Viteazul Parc 1 Decembrie e chiar superba. Nu era inainte de pasajele minunate din centrul civic, dar acum e. Si taie fix in mijloc mult laudatul culoar pietonal “Șanțul Cetății – Park&Ride – Piața Mihai Viteazul – Parcul 1 Decembrie – Vasile Alecsandri – Centru.” Mai facem si acolo un pasaj? Asa ca sa avem cu ce ne lauda, ca prostii.
-
Accide te mai.multe ca pe ulita din Nufaru Cantemir
-
Pana nu se vor lua masuri ca lumea sa lasa masina acasa, sa foloseasca mijloacele in comun si cele alternative, in pofida tuturor pasajelor, traficul tot anevoios va fi, caci numarul masinilor in trafic nu ca scadea, din potriva. Cum nimeni nu are interes sa faca asta din motive electorale, electoratul fidel dar mediocru nefacand doi pasi fara “cocie”, Oradea va ramane un nonsens din punct de vedere al mobilitatii urbane in acceptiunea moderna, occidentala.
Fie-mi-ar silă de pasajeke și puduțurile voastre inutile. Micționez pe ele de sus!/
Sa vedem daca gasesc o solutie pentru balamucul care e la intersectia de la biserica Emanuel. Dimineata e coada pana aproape la podul Decebal, si aproape toata ziua e “ora de varf” acolo
-
Ai centura, de ce nu folosesti centura
-
Trebuie sa trec pe acolo in drum spre centura…
-
-
E simplu, degeaba faci tu si 100 de pasaje pe un traseu, daca pe traseul ala ai undeva un semafor sau alta intersectie, toate alea 100 de pasaje sunt egale cu zero.
Ai pasaj la Vladimirescu, dar degeaba cu un pic mai jos spre podul Decebal si mai incolo ai 3 semafoare, unul dupa altul.
-
Nu stiu care aproape toata ziua e ora de varf acolo, dar in afara orelor de varf (7-8 dimineata, 4-6 dupa amiaza), nu prea este coada mare.
De Santandrei au uitat?
In fiecare dimineata sunt blocate ambele drumuri de acces!
Sensul de la Tiger este blocat, vin 2 benzi din Iosia, 2 din Santandrei = 4 benzi care intra intr-o singura banda catre Calea Aradului.
Bihon, poate ar trebuie sa faceti cateva poze si sa deschideti un subiect pe acesta tema, cozi din Oradea pana in Santandrei.
-
Acolo locuieste prostimea. Bine face cu voi
Ia ganditi cei gica contra,ce facem fara podurile noi peste cris,vreo 3, fara dublarea centurii,ne sufocam sau opream traficul in oras de tot,doar transport in comun am fi avut. Foto oameni.
-
IA GANDESTE DE AR FI UN NR DUBLU SAU TRIPLU DE MASINI CA IN CLUJ, IASI, TIMISOARA , ATUNCI SA VEZI CE BLOCAT AR FI ORASUL.
-
Ce te-ai face daca ai locui in Amsterdam si transportul in comun ar avea benzi desemnate si prioritate la semafor, adica se face verde automat daca e in intarziere. Un suicid in masa ar insemna asta pentru electoratul fidel, nu ara mai avea cu ce sa se faleasca, “cocia”. (las ca-i bine pe centura “dublata”, se circula bara la bara, bine ca cea de nord unde relieful e dificil va fi la pastele cailor, isi prind urechile firmele prietene in asa lucrare, nu mai iese banu suficient, bine ca a ajuns supremul unde trebuie)
Stie cineva cand se va incepe subpasajul de la Crisul la Gara ?