BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Șoferii orădeni plătesc tot mai mult. Explozie de prețuri la service-uri și RCA în 2025

Șoferii orădeni plătesc tot mai mult. Explozie de prețuri la service-uri și RCA în 2025

De Ramona Pașcu
la 28 July 2025 07:00 Reactualizat la: 25 July 2025 22:42
2 Comentarii

Șoferii orădeni plătesc tot mai mult. Explozie de prețuri la service-uri și RCA în 2025

28 July 2025 07:00 Reactualizat la: 25 July 2025 22:42
În România, întreținerea mașinii nu mai este doar o obligație de rutină, ci a devenit o adevărată povară financiară pentru tot mai mulți șoferi.
Scris de Ramona Pașcu - În România, întreținerea mașinii nu mai este doar o obligație de rutină, ci a devenit o adevărată povară financiară pentru tot mai mulți șoferi.

Trimite articolul

X

În ultimii cinci ani, costurile pentru reparații, revizii, piese de schimb și asigurări auto au crescut alarmant, atingând niveluri istorice. Datele oficiale publicate de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) arată o majorare de până la 50% a prețurilor în atelierele auto față de 2020, iar estimările pentru perioada următoare indică un trend continuu de creștere.

Dacă în urmă cu cinci ani, o reparație medie ajungea la aproximativ 9.000 de lei, în prezent șoferii plătesc frecvent peste 12.000 de lei. La fel, o revizie obișnuită, care în trecut costa circa 400 de lei, în 2025 nu mai scade sub 800 de lei. În plus, costurile cu polițele RCA s-au majorat semnificativ după eliminarea plafonării tarifelor, o măsură care a aruncat întreaga piață într-o zonă de incertitudine.

Asigurările auto: încă o presiune în creștere

Dacă până la jumătatea anului 2025 prețurile RCA erau parțial ținute sub control prin măsuri administrative, începând cu luna iulie, șoferii români sunt complet expuși variațiilor pieței libere. Datele recente indică o majorare medie de 5% într-o singură lună, însă în multe cazuri diferențele sunt și mai mari. Cei mai afectați sunt șoferii cu mașini de capacitate mare sau cu istoric de daune.

Pentru un șofer cu vârstă medie și o mașină cu motor de 1,8 litri, costul unei polițe RCA pentru 12 luni a crescut cu 300–400 de lei față de aceeași perioadă a anului trecut. Această creștere se resimte chiar și în rândul celor cu un istoric de conducere impecabil, fără accidente sau daune raportate, semnalând o tendință generalizată de majorare a tarifelor indiferent de profilul de risc.

Această volatilitate vine din faptul că, în absența plafonării, fiecare asigurator stabilește tarifele în funcție de propriile analize de risc, fără o limitare exterioară. Riscul perceput, istoricul de daune și zona geografică sunt doar câțiva dintre factorii care influențează prețul final.

Fie că dețin o mașină nouă sau una second-hand, șoferii români sunt tot mai presați de costuri. Pentru mulți, achiziția unei mașini second-hand părea o soluție de economisire, însă realitatea s-a dovedit a fi alta.

„Avem clienți care au cumpărat mașini cu 6.000–7.000 de euro, iar după doar câteva luni au revenit în service cu probleme grave. Reparațiile i-au costat și 4.000 de lei, ceea ce pentru mulți este neașteptat”, declară administratorul unui atelier auto din Oradea.

Cauzele sunt complexe și includ factori economici, fiscali și logistici. În primul rând, deficitul acut de personal calificat din domeniul auto a dus la creșteri salariale considerabile. Mecanici, electricieni auto și specialiști în diagnoză sunt greu de găsit, iar concurența dintre service-uri pentru atragerea acestora este mare.

Noul regim fiscal pune presiune pe service-urile mici

Piesele de schimb – în special cele originale – s-au scumpit cu 20–30% în ultimii trei ani, pe fondul inflației și problemelor din lanțurile de aprovizionare. Componentele electronice (senzori, unități ECU, module ABS etc.) au devenit de două ori mai scumpe în unele cazuri. La acestea se adaugă creșterea tarifelor la energie, combustibili și utilități, mai ales în urma crizei energetice din Europa.

„Am fost prins în plină furtună, acum trei săptămâni, pe o stradă din Oradea. N-am apucat să întorc și m-am trezit cu apa aproape de capotă. Motorul s-a oprit brusc și nu a mai pornit. Am dus mașina pe platformă la service și de acolo a început calvarul. Apa ajunsese în motor și sistemul electric era praf. A trebuit să schimb inclusiv uleiul și filtrele. Cu tot cu manoperă am trecut bine de 10.000 de lei. Și totul pentru câteva minute de apă mare pe carosabil. Nu e prima dată când Oradea se inundă, dar e prima dată când plătesc așa scump”, ne-a declarat un șofer păgubit din Oradea.

O altă provocare majoră pentru întreținerea auto vine din zona fiscalității. Începând cu 2025, noile măsuri fiscale anunțate de Guvern impun taxe suplimentare și cote majorate de impozitare pentru microîntreprinderi. Multe service-uri mici, de cartier, cu puțini angajați, se declară afectate și spun că vor fi forțate fie să închidă, fie să își continue activitatea „la negru”.

Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto din România, a avertizat recent, într-un interviu acordat publicației ProMotor, că majorările fiscale pun o presiune uriașă pe micile afaceri. În lipsa unei reforme echilibrate, multe dintre aceste service-uri riscă să migreze în zona gri, unde nu există controale, iar clientul final nu beneficiază de nicio formă de protecție legală.

Controalele autorităților scot la iveală probleme grave

Aparent mai ieftine, reparațiile făcute „în curte” sau în ateliere neautorizate pot fi în realitate extrem de riscante. Fără factură, fără garanție și fără control de calitate, șoferul nu are nicio siguranță că problema a fost rezolvată.

„Am avut mașini care au ajuns la noi după intervenții făcute în garaje improvizate. În unele cazuri, dauna s-a agravat. De exemplu, un client a venit cu o distribuție montată greșit și a fost nevoie să-i înlocuim complet motorul”, povestește un mecanic cu peste 20 de ani de experiență.

Între 7 și 11 iulie 2025, Garda Națională de Mediu și Registrul Auto Român au desfășurat un amplu control în județul Bihor. Din cele 34 de ateliere verificate, 23 au fost sancționate, iar patru au avut activitatea suspendată. Amenzile aplicate au însumat peste 500.000 de lei. Printre neregulile constatate: lipsa autorizațiilor de mediu, gestionarea incorectă a deșeurilor periculoase (uleiuri uzate, vopsele, filtre), lipsa contractelor de eliminare a acestora și dezmembrarea ilegală a vehiculelor scoase din uz. Autoritățile au impus 95 de măsuri pentru intrarea în legalitate.

GNM a precizat că nu urmărește doar sancționarea, ci responsabilizarea și conformarea operatorilor. Reprezentanții instituției au anunțat extinderea acțiunilor și în alte județe.

Întreținerea unei mașini în România a devenit un efort financiar major. Scumpirile în lanț – de la piese și manoperă, la energie și asigurări – pun presiune pe șoferi, în timp ce reglementările fiscale și lipsa mecanicilor calificați reduc opțiunile disponibile.

Pe termen lung, digitalizarea, electrificarea și automatizarea vehiculelor vor duce la o nevoie și mai mare de specialiști și echipamente performante. Fără politici coerente și sprijin pentru micii operatori, costurile vor continua să crească, iar service-urile „de cartier” riscă să dispară complet.

Până atunci, șoferii români trebuie să navigheze cu grijă într-un peisaj auto tot mai costisitor, unde orice greșeală se plătește, la propriu.

Experții în domeniu oferă câteva recomandări:

  • Planificați reviziile din timp: prevenția costă mai puțin decât reparația de urgență.
  • Alegeți service-uri autorizate: doar acestea oferă garanție și responsabilitate legală.
  • Cereți documente pentru piesele montate: verificați dacă sunt originale, aftermarket premium sau second-hand.
  • Comparați ofertele RCA online: diferențele pot ajunge la sute de lei anual.
  • Optați pentru CASCO dacă mașina permite: util mai ales în cazul accidentelor, furtului sau fenomenelor naturale.

Trimite articolul

X
Taguri:
masini ,
oradea ,
pret ,
RCA ,
reparatii ,
sofer
2 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Aiurea says:
    July 28, 2025 at 5:44 pm

    „Am avut mașini care au ajuns la noi după intervenții făcute în garaje improvizate. În unele cazuri, dauna s-a agravat. De exemplu, un client a venit cu o distribuție montată greșit și a fost nevoie să-i înlocuim complet motorul”, povestește un mecanic cu peste 20 de ani de experiență.

    Esti un mincinos, praf de mecanic.

    Reply
  2. LM says:
    July 29, 2025 at 9:10 am

    Majoritatea atelierelor de reparatii lucrează la negru, nu dau facturi, garanție si la preturi enorm de mari nejustificate.

    Reply
  3. powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Bărbatul implicat în accidentul de pe strada Oneștilor din Oradea a primit o amendă de 1.600 de lei și a rămas pieton
    Incidentul s-a produs în seara zilei de miercuri, 3 decembrie.

    România

    Purtătoarea de cuvânt a Guvernului o numește „soția domnului Ilie Bolojan” pe actuala parteneră a premierului
    Purtătoarea de cuvânt a Guvernului, Ioana Ene Dogioiu, a transmis că partenera premierului Ilie Bolojan, menționată de aceasta drept „soția domnului Ilie Bolojan”, și-a achitat integral, din fonduri proprii toate costurile aferente deplasării la Viena.

    FC Bihor

    FC Bihor Oradea se duelează sâmbătă cu „campioana penalty-urilor” în direct la TV
    După succesul la scor repurtat în fața lui CS Dinamo București, scor 5-0, FC Bihor a urcat pe loc de play-off, zonă în care a staționat majoritatea etapelor desfășurate până acum.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    VIDEO
    Forajul care a stârnit panică la Sântimreu rămâne sub anchetă. Autoritățile anunță sancțiuni de până la 100.000 lei
    În cazul forajului de apă executat fără avizele legale la Sântimreu, inspectorul șef al Gărzii de Mediu Bihor, Sever Șerbănescu, contactat de redacția bihon.ro, a transmis că instituția a convocat pentru săptămâna viitoare atât persoana fizică în curtea căreia s-a forat cât și firma din Timișoara, pentru a analiza situația prin prisma respectării prevederilor legale privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    VIDEO
    La Oradea se joacă „Spărgătorul de nuci”, spectacol de teatru pentru copii şi întreaga familie
    Spectacolul este unul interactiv, în care copiii sunt parte din poveste.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Competiție puternică. Nouă oferte pentru construcția viitorului Parc de Specializare Inteligentă nr. 1 din Oradea
    Primăria Oradea a anunțat depunerea a nouă oferte pentru execuția lucrărilor aferente proiectului „Înființare Parc de Specializare Inteligentă Oradea”, investiție finanțată prin Programul Regional Nord-Vest 2021–2027.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.