BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Stresul resimțit în perioada examenelor: cauze, efecte și tehnici pentru reducerea anxietății

Stresul resimțit în perioada examenelor: cauze, efecte și tehnici pentru reducerea anxietății

De Mădălina Cristea
la 22 March 2025 14:00 Reactualizat la: 20 March 2025 12:07

Stresul resimțit în perioada examenelor: cauze, efecte și tehnici pentru reducerea anxietății

Foto: Pexels
22 March 2025 14:00 Reactualizat la: 20 March 2025 12:07
Perioada examenelor este una dintre cele mai stresante pentru elevi, când tensiunea și presiunea se acumulează din cauza așteptărilor ridicate și a volumului mare de materie de învățat. Despre acest subiect am discutat cu Veridiana Ghiurca, psihoterapeut și psiholog clinician cu treaptă de specialist, care ne-a oferit sfaturi despre gestionarea stresului.
Scris de Mădălina Cristea - Perioada examenelor este una dintre cele mai stresante pentru elevi, când tensiunea și presiunea se acumulează din cauza așteptărilor ridicate și a volumului mare de materie de învățat. Despre acest subiect am discutat cu Veridiana Ghiurca, psihoterapeut și psiholog clinician cu treaptă de specialist, care ne-a oferit sfaturi despre gestionarea stresului.

Trimite articolul

X

Din punct de vedere psihologic, stresul reprezintă o reacție fiziologică și psihologică a individului față de un factor extern sau intern, care depășește capacitățile sau resursele de adaptare ale persoanei. Această reacție poate influența comportamentul, gândirea, emoțiile și procesele fiziologice.

Stresul resimțit înaintea unui examen este o reacție firească, având multiple cauze. Acesta poate fi alimentat de teama excesivă de eșec, frica de evaluare și de posibilele consecințe (cum ar putea reacționa părinții, prietenii sau profesorii în cazul unui rezultat nesatisfăcător). Perfecționismul exagerat, asociat cu anxietatea de performanță, determină așteptări nerealiste, precum obținerea unui rezultat perfect fără a resimți emoții.

Lipsa pregătirii, adesea rezultată din procrastinare, este un factor declanșator, intensificând stresul atât în perioada premergătoare examenului, cât și pe parcursul procesului de învățare. Percepția asupra examenului joacă de asemenea un rol crucial: acesta nu ar trebui considerat nici ca un obstacol insurmontabil, nici ca un eveniment lipsit de importanță, ci o etapă firească în parcursul academic.

Efectele stresului asupra performanței academice

Stresul poate avea multiple efecte, influențând direct și performanța academică, în special capacitatea de concentrare. În fața unui examen important, presiunea de a obține un rezultat excelent poate alimenta un val de gânduri negative, precum: „Dacă nu iau 10, viitorul meu profesional este în pericol” sau „Dacă nu obțin nota maximă, nu voi intra la liceul dorit alături de prietenii mei, iar acest lucru ar fi devastator”.

Aceste gânduri distrag atenția de la studiu. Chiar și în cazul unei încercări active de a învăța, teama de eșec și tendința de a face comparații constante cu ceilalți pot împiedica procesul de asimilare a informațiilor.

De asemenea, stresul influențează și performanța din timpul examenului, manifestându-se prin așa-numitul „blank” al memoriei, caracterizat de uitarea informațiilor, care apare din teama exagerată de a greși.

În plus, sentimentul de copleșire generat de volumul mare de informații poate conduce la evitarea studiului. În loc să înceapă procesul de învățare, elevul este paralizat de frică. Anxietatea excesivă determină tendința de amânare, ceea ce afectează inevitabil rezultatul final.

Astfel, stresul are un impact considerabil asupra funcțiilor cognitive, în special asupra memoriei. În condiții de stres ridicat, organismul secretă hormoni precum cortizolul, care interferează cu capacitatea de învățare și retenție a informațiilor.

Cum influențează pregătirea și organizarea nivelul de stres

„Consider că doi factori importanți în gestionarea stresului sunt managementul timpului și pregătirea adecvată. Dacă elevul are o strategie, un plan de studiu cât de cât organizat, cu intervale bine stabilite de studiu, dar și pauze regulate, eficiența crește. În acest sens, putem fructifica tehnologia, prin jocuri sau aplicații precum Pomodoro, myNoise, construite pe sistemul de recompensă imediată.

Dacă elevii se pregătesc din timp, nu doar că au mai mari șanse de a avea rezultatele pe care și le doresc, dar își cresc automat și încrederea în ei, sentimentul de control asupra cunoștințelor lor, având astfel mai puține dificultăți emoționale în momentul examenului”, explică Veridiana Ghiurca.

Ce pot face părinții și profesorii

Părinții și profesorii joacă un rol esențial în reducerea presiunii asupra elevilor, contribuind nu doar prin resursele educaționale oferite, ci și prin sprijinul emoțional constant. Crearea unui mediu de învățare relaxat și pozitiv, în care feedback-ul este constructiv, poate ajuta elevii să își exprime fricile și neliniștile.

Stabilirea unor așteptări realiste și adaptarea metodelor de predare în funcție de nevoile individuale ale fiecărui elev sunt aspecte esențiale. Mai mult, „corectarea presupune întotdeauna conectare”.

Părinții, pe de altă parte, reprezintă „portul de siguranță” esențial pentru adolescent, oferindu-i sprijinul emoțional de care are nevoie pentru a trece prin această perioadă. Psihologul subliniază că este esențial ca părinții să le explice elevilor că examenul nu le definește întreaga valoare sau cunoștințele acumulate, ci reprezintă doar o evaluare a cunoștințelor deținute în momentul testării, împreună cu modul în care își gestionează emoțiile, care sunt absolut normale în această perioadă.

„Nu recomand părinților să invalideze sau să diminueze intensitatea emoțiilor («Hai nu exagera, până la urmă este doar un examen de capacitate, să vezi viața ce examene îți va da»), ci mai degrabă să accepte emoțiile și poate chiar să le transforme în resurse pentru copil («Înțeleg faptul ca ai emoții, este perfect normal, hai să vedem ce putem face pentru a te simți mai puţin anxios și cum putem folosi teama în favoarea ta»).

O atitudine pozitivă și ancorată în prezent, încurajarea unui stil de viață activ și sănătos, asigurarea unui stil alimentar sănătos și a unui somn adecvat, accentul și aprecierile pentru eforturile depuse de către elev sunt mai degrabă modalități reale de suport, în aceasta etapă importantă. Etapă care va trece, dar diferența o va face modul în care au gestionat-o”, afirmă Veridiana Ghiurca.

Tehnici pentru reducerea stresului

Psihologul recomandă, cu mult timp înainte de examen, planificarea unui program de studiu, în paralel cu unul de relaxare. Alte tehnici utile pentru reducerea stresului înainte de examen includ exercițiile de respirație, care ajută la calmarea sistemului nervos. De exemplu, tehnica 4-7-8 presupune inspirarea aerului timp de patru secunde, menținerea acestuia timp de șapte secunde și expirarea prelungită timp de opt secunde.

„Un alt exercițiu foarte eficient este cel de vizualizare pozitivă. Închide ochii și imaginează-ți că ești în sala de examen. Vizualizează-te calm, concentrat și încrezător, răspunzând corect la subiectele examenului. Această tehnică mentală ajută adolescenții să își imagineze succesul și să își reducă semnificativ teama de eșec”, spune psihologul.

Gestionarea emoțiilor în timpul examenului

Gestionarea emoțiilor în timpul examenului este esențială pentru performanța optimă. Utilizând tehnici de respirație, vizualizare pozitivă, o bună gestionare a timpului și o atitudine relaxată față de erori, elevii învață să își controleze anxietatea și să își mențină concentrarea.

„Totuși, capacitatea de auto-reglare poate să fie folosită doar atunci când a fost învățată în prealabil. Este nerealist să ne așteptăm ca elevii și copiii noștri să reușească în mod miraculos să se regleze emoțional în ziua examenului, dacă nu i-am învățat cum să facă asta. Este ca și cum am cere unui pom să dea roade înainte să fie plantat. Auto-reglarea se învață de azi”, explică Veridiana Ghiurca.

Trimite articolul

X
Taguri:
anxietate ,
bihor ,
examene ,
stres ,
veridiana ghiurca
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Tarife mai mari la apă și canalizare în Pomezeu: costurile cresc, iar rețeaua are nevoie de investiții urgente
    Consilierii locali din Pomezeu au aprobat majorarea tarifelor pentru serviciile de apă și canalizare.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Cvartetul Filarmonicii de Stat Oradea a cântat, de Ziua Națională, la Vatican
    Cvartetul Filarmonicii de Stat Oradea a susținut joi, 4 decembrie, la Vatican, un concert extraordinar cu ocazia Zile Naționale. 1

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Modernizare amplă în Sânmartin: șase străzi asfaltate și noi investiții planificate până în 2027
    Zona blocurilor ANL din comuna Sânmartin a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare, o dată cu finalizarea proiectului „Modernizare străzi zona ANL, localitatea Sânmartin, județul Bihor”, derulat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. 1

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Consiliul Local Ștei a aprobat restaurarea Casei Memoriale Miron Pompiliu
    Consiliul Local al orașului Ștei a adoptat, în unanimitate, hotărârea privind implementarea proiectului „Restaurare Casa Memorială Miron Pompiliu”.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    CAS confirmă: după implementarea Legii Bolojan, în Bihor a scăzut numărul concediilor medicale
    Numărul certificatelor de concediu medical eliberate în 2025, comparativ cu anul 2024, a scăzut cu circa 3.200.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Bărbatul care a provocat un accident în care a murit cumnatul său, în Biharia, condamnat la închisoare cu suspendare
    Un bărbat de 39 de ani, din Cheșereu, care a provocat un accident în care și-a pierdut viața cumnatul său, de 28 de ani, și-a aflat, vineri, pedeapsa.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.