Suntem convinși că, în prezent, părinții care sunt în căutarea unui scaun auto pentru copiii lor se interesează dacă acestea au performat bine la teste, adică la simulări de accidente pentru a vedea câtă siguranță oferă copiilor.
Cele mai bune scaune sunt cele care au rezultate bune la testele de impact făcute asupra lor. Dar care teste? Ce înseamnă ele? Ce arată testele? Ce se urmărește în timpul lor? Despre acest lucru, dar și despre varianta de fixare a scaunelor, ori păreri despre scaunele second hand vom discuta în materialul de azi, o continuare a articolului publicat zilele trecute, invitată fiind managera de la TatiCool Shop Oradea, Noemi Flonta.
JB&Bihon: Cum sunt testate aceste scaune auto pentru copii?
Noemi Flonta: Și a venit momentul să trecem la niște discuții „cu greutate”: testarea scaunelor auto. În cele ce urmează, o să enumerăm câteva dintre cele mai cunoscute testări suplimentare efectuate pentru scaunele auto.
Cel mai cunoscut test de impact este cel efectuat de către ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, cel mai mare club automobilistic din Germania și Europa, cu peste 20 millioane de membri). Rețineți că nu toate scaunele auto existente pe piață sunt testate.
În momentul în care ADAC decide să testeze un astfel de sistem de reținere, ia în calcul notorietatea brandului, dacă este prezent la nivel internațional, volumul vânzărilor dar și inovația.
Care este procedura în cazul testării ADAC? Pentru a oferi cât mai multă veridicitate, ADAC utilizează un șasiu și o carcasă a unui VollkswagenGolf VI, precum și manechini performanți, de ultimă generație, care mimează perfect anatomia și vârsta/înălțimea copiilor pentru care scaunul respectiv este testat.
Testarea scaunului auto se face pentru impact frontal la o viteză de 64 km/ora, iar pentru impact lateral, la o viteză de 50 km/oră.
Iată și criteriile în baza cărora se testează scaunele auto: siguranța, modalitatea de operare/manevrare/instalare, ergonomia, poluanții, curățarea și întreținerea. Rezoluțiile ADAC oferă punctaje începând cu 0,5, pâna la 5,5, unde 1 este foarte bun și 5,5 nerecomandat.
Alte tipuri de teste cunoscute: Testul Plus, numit și Testul Suedez de Siguranță, este singurul test din lume care testează scaunele auto pentru copii, luând în considerare presiunea care intervine asupra gâtului, în cazul unui accident.
Testul OAMTC (Testul de Impact Austriac) si testul TCS (Touring Club Switzerland) au aceleasi criterii de evaluare precum cele utilizate de catre ADAC, diferenta consta in faptul ca acestea ofera “stele” in loc de “note”.
Trebuie sa mai elucidam niste situatii deosebit de importante! Multe branduri cu notorietate si experienta vasta in domeniul scaunelor auto detin in portofoliul lor scaune auto care nu sunt inca TESTATE SUPLIMENTAR. Nu este vina producatorului ca acel scaun auto nu este (repet) testat suplimentar. Nu producatorul este cel care trimite scaunele la testat, ci organizatia respectiva achizitioneaza scaunul auto si apoi il testeaza. Pe de alta parte, producatorii cunoscuti isi testeaza produsele in mod draconic in propriile centre de testare. In concluzie, testarile ADAC sau OAMTC sau TCS, consideram noi, sunt un criteriu important in alegerea scaunului auto, dar nu eliminatoriu.
JB&Bihion: Cum alegem scaunul perfect pentru copilul nostru? Care sunt cele mai importante caracteristici de siguranță și confort pe care trebuie să le urmărești la un scaun auto?
Noemi Flonta: Ideal ar fi ca acestea să beneficieze de testări suplimentare cum sunt cele efectuate de ADAC, TCS, OAMTC și să fie compatibil cu mașina pe care o deți.
Pentru scoicile auto este de preferat să achiziționați și o bază isofix. Scoica auto trebuie să aibe o întindere cât mai apropiată de orizontală
În cazul copiilor mai mari de 15 luni, verifică dacă scaunul dorit de tine poate fi folosit cu fața la sensul invers de mers al mașinii pe o perioadă cât mai lungă (până la 105 cm sau 4 ani). 70% dintre accidentele în care sunt implicate autovehiculele au la bază coliziunile frontale, așa că este mult mai sigur ca micuțul tău să călătorească rear-facing, până când musculatura și scheletul osos se vor fi dezvoltat corespunzător, astfel încât să reziste unui impact.
Și materialele sunt deosebit de importante. Încearcă să alegi un scaun auto al cărui material textil permite o ventilare corespunzătoare. Copiii transpiră mai mult decât un adult. Iată și categoriile de scaune auto omologate conform standardului Isize:
- Grupa „baby”: de la naștere, până la aproximativ 76 cm înălțime (15 luni). Nu uitați că sunt scaune auto (scoici) care au o limită de vârstă mai mare, respectiv 85-87 cm. Acest tip de scaun auto se folosește doar în poziția „rear-facing.”
- Grupa „baby & toddlers”: de la naștere, până la 105 cm înălțime. Se poate utiliza rear-facing până la o înălțime de cel puțin 76 cm, după care puteți întoarce copilul în poziția forward-facing, dar recomandarea noastră ar fi să mențineti această poziție până la 105 cm (aproximativ 4 ani).
- Grupa „kids”: de la 100 câm, până la 150 cm înălțime, în poziția forward-facing, deși legea prevede obligativitatea utilizării scaunului auto doar până la 135 cm.
JB&Bihon: Care sunt variantele de fixare ale unui scaun auto?
Noemi Flonta: Isofix sau Isofit: care dintre cele două? Răspunsul este DA! Și vine întrebarea… „Cum adică DA?”. Hai să le luăm pe rând!
Ce înseamna Isofix? Este prescurtarea de la „International Standard Organization Fix” și este un standard ISO internațional, care asigură o montare rapidă și ușoară a scaunelor auto pentru copii, siguranță sporită prin comparație cu centurile mașinii și reducerea riscului de instalare incorectă cu până la 97%.
Pentru a putea achiziționa un scaun auto cu Isofix, trebuie să te asiguri că mașina ta dispune și ea de un astfel de sistem. Mașinile produse înainte de 2014 prezintă riscul să nu fie dotate cu isofix, astfel încât cel mai bine ar fi să verifici existența acestuia.
Cum îl identifici? Verifică îmbinarea dintre spătarul și șezutul banchetei din spate, iar acolo trebuie să găsești două cleme sau două „potcoave” de prindere, asta dacă, între timp, nu cumva ai văzut o etichetă din material textil care „se odihnește” liniștită în îmbrățișarea oferită de bancheta și spătarul acesteia sau e cusută pur și simplu de spătar, iar pe ea scrie „Isofix”, doar așa… ca să te enerveze că tu ai scotocit după potcoave de cai… verzi. Ați sesizat analogia? Cleme, potcoave… Nu contează! Am vrut doar să destindem atmosfera!
Isofixul scaunului auto presupune prinderea acestuia în 3 puncte de siguranța care pot consta:
- fie din doi conectori rigizi integrați în baza scaunului auto, mai exact în spatele acesteia + centura anti-recul (Top Tether), care este un accesoriu dotat la capăt cu cârlig și trebuie prins în elementul special de fixare al mașinii (seamănă cu un inel), pe care îl găsiți, de regulă, în spatele spătarului banchetei,
- fie dintr-o baza separata dotata cu un picior anti-recul, care trebuie fixat în podeaua mașinii + aceeași centura Top Tether menționată mai sus.
În ambele cazuri, al treilea punct de siguranță sunt centurile proprii ale scaunului auto.
ANUNȚ DEOSEBIT PENTRU TOȚI PĂRINȚII:
Bazele Isofix ale scaunelor auto sunt concepute să susțină o greutate de maxim 33 kg (copil + scaun auto). De aceea, dacă dețineți un scaun auto cu bază Isofix rotativă, recomandat până la o înălțime de 150 cm și ați depățit greutatea enunțată mai sus, se recomandă eliminarea bazei Isofix începând cu înălțimea de 105 cm a copilului, întoarcerea scaunului cu fața la direcția de mers și prinderea acestuia în conectorii Isofix ai mașinii, securizarea micuțului în scaunul auto facându-se cu centurile mașinii.
Și aici intervine povestea următoare: mai putem vorbi de Isofix? Da și Nu, dar mai degrabă NU! De aici încolo vorbim despre ISOFIT. Trebuie menționat faptul că un scaun auto cu ISOFIT se recomandă numai în cazul copiilor cu vârsta de peste 3 ani.
Punctele de ancorare ale unui scaun ISOFIT sunt identice cu cele ale unui scaun ISOFIX, dar în timp ce un scaun ISOFIX va avea propria centură de siguranță încorporată în cinci puncte, care fixează copilul în scaunul auto, un scaun ISOFIT se fixează în mașină folosind aceleași puncte de prindere, dar utilizând centura autovehicului.
JB&Bihon: Scaunul S.H. poate fi o variantă care poate fi luată în calcul?
Noemi Flonta: Mâna sus toți cei care au auzit măcar o dată una dintre următoarele fraze/afirmații: „Nu-ți mai cumpăra scoică, am eu una și nu prea am folosit-o” sau „Eu am folosit scaunul asta pentru toți copiii” sau „Mi-am cumpărat un scaun de pe site-ul X la juma’ de preț” (a se citi un site prin care se vând produse second-hand în proporție de 90%).
Ne oprim aici pentru că există multe situații de acest gen. Cel mai bine ar fi să vedem de ce nu sunt recomandate scaunele auto second-hand:
- Carcasa scaunului auto este confecționată aproape integral din plastic, la care se adaugă și polipropilena expandată (EPP sau poliester) care se mulează pe carcasa scaunului auto conferindu-i rezistență în cazul unui impact. Acestea se pot deteriora în timp, din cauza fluctuațiilor de temperatură (rece, cald), fapt care afectează în mod negativ performanțele scaunului auto, în special capacitatea de a proteja copilul. La rândul lor, centurile de siguranță pot suferi aproximativ aceleași modificări ca și celelalte componente ale scaunului.
- De asemenea, trebuie să luați în calcul și faptul că anumite scaune auto, fie au fost „rechemate” de către producător din cauza unor vicii de fabricație care la momentul punerii pe piață nu au fost cunoscute, fie au obținut rezoluții negative la testele de impact.
- Sau mai există situația în care scaunul auto second-hand să fi fost implicat într-un accident auto. La exterior poate arăta ca nou, dar n-ai de unde ști dacă nu prezintă acum vicii imposibil de constatat cu ochiul liber.
Așa că, dacă cineva îți va propune o astfel de „afacere” sau vei fi tentat să cumperi un scaun auto second hand, gândește-te de două ori… sau poate de zece ori.
După ce am analizat din ce este confecționat un scaun auto și cum îl poate afecta trecerea timpului, am vrea să elucidăm o problemă cu privire la expirarea scaunelor auto. În Europa această situație nu este „reglementată”, în schimb, pe alte continente și în țări precum SUA, Canada, Australia sau Noua Zeelandă, scaunele auto au termen de expirare care poate varia între 6 și 10 ani, în funcție de producător.
Ideea este că dacă ai un scaun auto care este recomandat de la 0+ și până la 150 cm înălțime (respectiv vârsta de 12 ani) trebuie să respecți instrucțiunile de utilizare, întreținere și curățare și te vei bucura de el pe toată această perioadă.
Sfaturi pentru un drum lung și liniștit
- Asigurați-vă că scaunul auto a fost montat corect în mașină, iar centurile de siguranță ale acestuia nu sunt răsucite atunci când copilul este securizat în acest dispozitiv. O să rămânem în aceasta zonă a centurilor de siguranță ale scaunului auto și o să vă oferim un „hack” despre cum să te asiguri că acestea sunt montate în mod corect pe pieptul copilului, astfel încât ele chiar să-și facă treaba pentru care au fost concepute.
- Protecțiile centurilor trebuie să fie amplasate pe umeri, cât mai aproape de gâtul copilului, iar centurile să fie foarte bine tensionate. Mai puteți efectua și „testul ciupitului”. În ce constă acest lucru? Încercați să apucați centurile tensionate între două degete. Dacă nu reușiți să faceți un pliu centurii, înseamnă că ați efectuat procedura cu succes. De asemenea, trebuie să vă asigurați că centurile sunt aliniate în mod corect pe pieptul copilului și peste soldurile acestuia, nu peste abdomen.
- Niciodată nu țineți copilul în brațe, indiferent cât de scurtă ar fi deplasarea. În caz de frânare bruscă sau coliziune, acesta va fi smuls efectiv din brațele tale și se va izbi de scaunul din față, bordul mașinii sau ar fi proiectat direct prin parbriz.
- Când va deplasați cu mașina și aveți un copil în spate, asigurați-vă că mecanismele de închidere/deschidere ale portierei/geamului sunt blocate.
- Niciodată nu lăsați copilul singur în mașină! Orice se poate întâmpla pornind de la un incendiu, supraîncălzire, probleme cu respirația sau canicula, chiar dacă lipsiți fie și doar pentru scurt timp.
- Nu lăsați niciodată cheile în contact atunci când mașina nu este utilizată.
- Nu îmbrăcați micuțul în haine foarte groase atunci când îl poziționați într-un scaun auto. Siguranța acestuia poate fi periclitată și se reduce în mod semnificativ eficacitatea scaunului auto în eventualitatea producerii unui accident. Așa că, dacă doriți să îi asigurați un confort termic optim, utilizați o păturică în locul unei jachete groase.
- Nu se recomanda sub nicio formă extensii ale centurilor sau clipsuri adiționale pentru prinderea centurilor pe piept, toate acestea reprezentând un pericol iminent pentru siguranța copilului tău. În SUA, aceste clipsuri sunt utilizate pentru alinierea centurilor în dreptul umerilor și pieptului, dar în Europa sunt interzise, deoarece în cazul unui accident, acestea se sparg, iar bucăți mici de plastic pot intra în ochii copilului.
- Din motive de siguranță, evită să hrănești copilul în timp ce autovehiculul se află în mișcare, mai ales cu acadele sau înghețată pe băț. Îl pot răni sau îl pot sufoca în eventualitatea producerii unui accident sau în cazul în care vei frâna brusc.
- Bagajele nu trebuie să stea pe bancheta din spate sau în apropierea scaunului copilului. Locul lor este în portbagaj. În eventualitatea unui accident, bagajele se vor mișca în mașină cu aceeași viteză cu care circulă mașina și se vor izbi de interiorul acesteia cu efecte negative asupra pasagerilor.
- Înainte de a porni aerul condiționat, trebuie să vă asigurați că filtrele sunt curate.
Vom continua seria sfaturilor pentru părinți și viitori părinți. De asemenea, odată ajunși în magazinul TatiCool Shop Oradea, situat pe strada Ciheiului nr.35, veți avea parte de consiliere din partea personalului și veți putea testa scaunele auto.
Advertorial Cod H – 24075
Citiți principiile noastre de moderare aici!