Discuțiile dintre operatorii de transport și reprezentanții CJ Bihor s-au concentrat pe modul în care vor fi grupate traseele din județ, potrivit noului regulamentului. „Să țineți cont că în Bihor operăm majoritatea pe serviciu de transport județean și pentru gruparea de trasee nu am fost consultați. Sunt operatori mai mici, care nu o sa reușească să acopere o grupă și din start aceștia sunt eliminați”, a declarat reprezentatul firmei Scorțe Trans.
Transportul, în declin
Operatorii de transport au ținut să precizeze că în ultima perioadă, transportul județean se află în declin. O cauză ar fi pandemia, însă există și alte motive pentru care transportatorii pierd clienți. Printre motivele enumerate de aceștia se numără faptul că oamenii au emigrat de la sate spre orașe, dar și faptul că fabricile mari, care au mulți navetiști din județ, au acum propriile curse speciale. În acest context, faptul că CJ Bihor nu dorește să subvenționeze cursele județene a stânit unele nemulțumiri. „Sunt trasee sociale, care sunt pe pierdere. Într-o grupă de transport, 50% sunt trasee sociale. Profitabilitatea este aproape spre zero”, a mai precizat reprezentantul Scorțe Trans. „Toți suntem transportatori mici, cu noi s-a făcut transport în Bihor, dar 80% dintre noi nu o să licităm de data asta. Avem câte 2-3 mașini și ne chinuim să supraviețuim. Dacă traseele erau foarte bune, patronii nu ar fi trebuit să lucreze ca șoferi. Trebuie să ne ajutați să găsim o soluție să putem licita”, a spus unul dintre transportatori.
Servicii de calitate, la cost rezonabil
CJ a fost reprezentat la dezbatere de vicepreședintele Mircea Mălan și consilierul în Compartimentul Transport, Vlad Gaje. Mălan a precizat că principalul obiectiv este asigurarea unui serviciu public de transport de calitate, realizat la un cost rezonabil, accesibil locuitorilor județului Bihor.
Vicepreședintele CJ le-a explicat transportatorilor că, o soluție pentru firmele mici ar fi asocierea, pentru a putea acoperi grupele propuse în regulament. „Considerăm cu puteți să vă asociați unii cu alții, să preluați o grupă și să o gestinionați. Scopul nostru este să asigurăm un transport public rezonabil. Dacă vom scoate la licitație traseu cu traseu și nu vom ține cont de faptul că unele trasee sunt rentabile și altele nerentabile, e evident că vom rămâne cu acele trasee neacoperite. Ce facem cu acești oameni? E o problemă. De aceea credem că gruparea rutelor e o soluție. Vrem să rezolvăm problema transportului în mod integrat”, a menționat Mircea Mălan.
Asociere cu reglementări clare
„Asocierea pe care o propunem noi vine cu reglementări cât se poate de clare, astfel încât în momentul participării la licitație, fiecare membru al asocierii va preciza care parte din contract o execută. Fiecare își va asuma traseele pe care le face și în funcție de aportul și efortul financiar al fiecăruia, se va face ulterior rearanjarea veniturilor de pe grupa respectivă, în cadrul unui contract cu limite și responsabilități clare pentru fiecare asociat”, a adăugat Vlad Gaje, consilier în Compartimentul Transport.
Asocierea nu a fost pe placul tuturor transportatorilor. „În legătură cu asocierea, în transportul de persoane sunt mari probleme de asociere, sunt sincope și nu se potrivesc două sau trei firme să lucreze împreună”, a subliniat reprezentantul Scorțe Trans, care a adăugat că în trecut a fost parte dintr-o asociere, însă lucrurile nu au funcționat.
Protocol nou
Regulamentul pus în dezbatere de către CJ Bihor propune, printre altele, comasarea traseelor din județ în 21 de grupe, pentru că aproximativ 70% din rute se suprapun geografic în prezent. Loturile au fost gândite astfel încât orice operator de transport care va opera rute mai puțin profitabile să poată să își compenseze efortul financiar din cele cu număr ridicat de călători.
Totodată, o schimbarea majoră o reprezintă eliminarea punctajului pentru vechimea pe traseu, care reprezenta în anii precedenți criteriul principal de atribuire. De asemenea, documentația supusă dezbaterii publice prezintă condițiile de atribuire a unui contract de serviciu public, așa cum este acesta definit de regulamentul CE 1370/2007. Astfel, Județul va solicita transportatorilor garanții ce vor putea fi executate în cazul în care operatorul de transport își va încălca obligațiile contractuale, fiind stabilite penalități clare în funcție de anumite situații.
Probleme cu pirateria
Printre firmele participante la dezbatere se numără: Scorțe, Teșan Prest, Romsorelia și Omnitrans. O altă nemulțumire exprimată de reprezentanții firmelor de transport este legată de neplata serviciilor pentru transportul elevilor, sumă care nu a fost prevăzută în bugetul întocmit de Ministerul Educației. Practicile de concurență neloială prin piraterie în transportul cu persoane este o altă problemă indicată de firmele licențiate. Acestea au cerut sprijinul autorității județene în combaterea fenomenului.
Trimite articolul
XDa alea neprofitabile sa bagati otlul ca si asa va tot dati in spectacol
În Oradea nu mai avem maşinã. Avem taxpaşinã.