bihon.ro Web analytics

Trenul de mare viteză, la graniță. Ungurii au lansat licitația pentru tronsonul Budapesta - Cluj-Napoca

De Veronica Bursașiu

Trenul de mare viteză, la graniță. Ungurii au lansat licitația pentru tronsonul Budapesta - Cluj-Napoca

Reactualizat la:
Pe această linie se va circula cu o medie de viteză de 250 km/h, iar termenul de execuție e de 18 luni. În România, din cauza infrastructurii, viteza medie a trenurilor este de 45 km/h. 160 km/h e viteza promisă după modernizarea tronsonului Episcopia Bihor - Oradea - Cluj-Napoca.
Scris de Veronica Bursașiu - Pe această linie se va circula cu o medie de viteză de 250 km/h, iar termenul de execuție e de 18 luni. În România, din cauza infrastructurii, viteza medie a trenurilor este de 45 km/h. 160 km/h e viteza promisă după modernizarea tronsonului Episcopia Bihor - Oradea - Cluj-Napoca.

Ungaria a lansat deja licitația pentru linia de mare viteză Budapesta – Cluj-Napoca. România e așteptată să aibă o reacție concretă. Liberalii promit prezentarea proiectului Comisiei Europene, pentru a fi inclus în lista de finanţare pentru exerciţiul financiar 2021-2027. Primele discuții pe această temă sunt din 2017. Tronsonul Episcopia Bihor – Oradea – Cluj-Napoca e cel care va face joncţiunea cu calea ferată de mare viteză către Budapesta. Autoritățile de la Budapesta au reiterat ideea că infrastructura de transport în Europa se dezvoltă mai ales pe căile ferate, iar proiectul unui tren de mare viteză care să lege Budapesta, prin Cluj-Napoca, de București, trebuie să fie prioritar. Între România și Ungaria există un consens anunțat oficial, pentru ca prima conexiune de tren de mare viteză tip TGV să se construiască între Budapesta şi Cluj-Napoca. Guvernul de la Budapesta face pași concreți și anunță o licitație în platforma europeană de achiziţii publice TED, care are ca obiect „elaborarea unui studiu detaliat de fezabilitate pentru calea ferată de mare viteză Budapesta – Cluj-Napoca”. Un buget de un miliard de forinți fusese adoptat de anul trecut pentru studiul de fezabilitate al investiției. În oglindă, linia feroviară de mare viteză România – Ungaria este prevăzută şi în programul de guvernare al PNL, care a promis linia de mare viteză Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa, cu ramura Bucureşti – Sofia. “Restabilirea trilateralei România-Ungaria-Austria, la nivelul miniştrilor de transport şi reconfirmarea Declaraţiei comune româno-ungare din 2007 şi a sprijinului austriac pentru stabilirea oportunităţii realizării Proiectului liniei de mare viteză între Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa, cu ramura Bucureşti – Sofia, ca o prelungire a liniei Paris – Stuttgart – Munchen – Viena, stau la baza promovării acţiunilor stabilite în Memorandumul din 2008, privind efectuarea studiilor de prefezabilitate şi prezentarea proiectului Comisiei Europene, pentru a fi inclus în lista de finanţare pentru exerciţiul financiar 2021-2027”, se arată în programul de guvernare al PNL.

Aceasta după ce în 2018, Guvernul PSD a adoptat o hotărâre prin care erau aprobate opt obiective de investiţii strategice, care urmau să fie pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat, de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză.

Printre acestea se află realizarea liniei ferate de mare viteză pe ruta Timişoara – Cluj-Napoca, Craiova – Sofia, Timişoara – Belgrad şi Cluj-Napoca – Budapesta. Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, vorbea despre faptul că România are deja un studiu de fezabilitate făcut pentru tronsonul CFR Oradea – Episcopia Bihor – Cluj-Napoca, care va face joncţiunea cu calea ferată de mare viteză către Budapesta. Modernizarea tronsonului de cale ferată ar face posibil ca trenurile de călători să circule cu o viteză de până la 160 km/h. „Este un proiect la care suntem atenţi, implicit şi conexiunea rutieră (cu Ungaria – n.r.). Prelungirea către Bucureşti a acestei căi ferate rapide se face probabil prin conexiunea cu coridorul IV”, promitea Răzvan Cuc.

Pe ruta înființată în secolul XIX

Distanţa dintre Cluj-Napoca şi Budapesta este de circa 415 kilometri, astfel că studiul ungurilor pentru 300 de kilometri ar putea viza exclusiv partea maghiară din viitoarea cale ferată de mare viteză.

La ora actuală, trenurile spre Budapesta folosesc ruta de cale ferată ce trece prin Brașov, Cluj-Napoca și Oradea. Acesta e tronsonul înființat la sfârșitul secolului XIX, după ce în 1867, în parlamentul de la Budapesta, ministrul de resort Mikó Imre și-a prezentat planul de rețea de căi ferate ungare, ce prevedea construcția a 25 de astfel de căi de rulare. Pe poziția a doua se afla cea care ajungea în Brașov, prin Cluj. Concursul pentru construirea și exploatarea acestei căi ferate a fost publicat în 2 iulie 1867. Tronsonul Oradea – Cluj a fost câștigat de firma Warring Brothers, iar lucrările au început în toamna anului 1868.

19 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Droxin says:

    De fapt se construieste numai portiunea Püspökladány. Biharkeresztes. Portiunea PanA la Budapest este gata deja la viteza de 160 kmh

    • Bozgorescu says:

      Inca odata neamurile ne dau lectii:”Guvernul de la Budapesta face pași concreți”,dar si guvernele Rromanesti fac pasi concreti in ale coruptiei si nondezvoltarii

  2. Oradean says:

    O viteza MEDIE de 250 km/h pe partea maghiara este o viteza rezonabila pentru anii 2020. Insa o viteza de “pana la” 160 km/h pe portiunea romaneasca este ca o gluma proasta. “Pana la” este ca si la “promotiile” din magazine unde este afisata o “reducere” de “pana la” 90%, dar cand privesti preturile reducerile sunt de fapt de 5%. Si acum in Romania, pe toate rutele existente se circula cu viteze de “pana la 160 km/h”.

    • Ale says:

      Trebuie luat in considerare si faptul ca tronsonul Cluj – Oradea trece prin munti, deci e normal sa fie limitari de viteza. Dupa granita e doar campie.

      • Oradean says:

        Da trebuie luat in considerare că ești cam prost si în Austria si Elveția este doar câmpie că merg treburile cu peste 200 la ora?

  3. Popey the Sailor says:

    Suntem înțepeniți într-un ștau fără sfârșit, pentru că atunci la revoluție, s-a răsturnat căruța cu proști. Și nimeni nu a mai reușit să degajeze șoseaua vreodată.
    Iar trenul, eee, trenul ăla bun l-am pierdut. Tot atunci. A plecat și nu a mai oprit vreodată în gara noastră mică.

  4. mihai says:

    ungurii fac, iar noi romanii doar cu papagalu’, ca de obicei.
    Suntem o natie de putori, de hoti, de micinosi si de infractori!

  5. R says:

    Ioooii da abia astept sa vina trenuri de acest gen la noi in tara si chiar sa treaca prin Oradea,decat acele trenuri cu locomotiva aia care scoate fum si vine in gara “trum trum trum trum” si cu vagoanele alea faine care opresc “iiiiiiiyyyyy”

    • zsizsi says:

      Foarte bine punctat cu sunetele, Sulzerul cu tehnologia sa din anii 60 a ținut 60 de ani și mai vezi multe la trenuri marfare. Sper că odată cu demararea lucrărilor pe partea ungurească să le ardă obrazul și celor de la București să își miște mâna să dea drumul la niște proiecte, că Bucureștiul e mai departe de noi decât Budapesta și decât Viena sau Bratislava, măcar acum cât este guvern PNL poate îl ajută pe Bolo și Boc nu doar pe partea de infrastructură rutieră, ci și feroviară, dacă nu, înca 10 ani nu se va mișca nimica, nu vor fi bani că ne invadează emigranții care trebuiesc ținuți în viață cu toate că ei nu contribuie cu nimica la economia țărilor europene, sunt niște paraziți.

      • Andrei says:

        cei din Bucuresti nus deranjati de 3 decenii c o amarata autostrada n’au facut sa lege estul cu vestul in tara asta… n’o sa le pese nici de trenuri… Doar partea asta a tarii nu este cu cale ferata electrificata, electrificarea e primul pas pentru trenuri de viteza

  6. Florin says:

    La cat de ineficient e CFR, nu cred ca conteaza daca trenul poate 250km/h. Va sta in spatele trenurilor mioritice

  7. Vă grãbiţi ca şi musca la arat says:

    Pe ce pământ staţi? Pe loess? Panonic? Bravo.
    La noi sunt munți înalți și văi, Elveția Orientului. Adio.

    • Ciolanis says:

      Exact …ce-i cu graba asta, avem timp de autostrazi si cai ferate in urmatorii 50 de ani, mai urgente sunt rachetele si avioanele de lupta :)))

  8. Djicu says:

    Bine ar fi, speram sa se faca, daca leaga Oradea de vest și pana la Cluj, cu linie de mare viteza, nu mă interesează mai departe, ca oricum nici pe Bucureșteni nu ii intereseaza de noi…

  9. Bozgorescu says:

    Doamna bursasista, timisoara ,cluj ,craiova?de unde ai scos-o.bai netotilor de la bihon,dati si voi salarii decente si angajati jurnalisti,nu necalificati de pe ogoare.Ca jurnalist il aveti doar pe Calin!

  10. Marius says:

    Deocamdată nu avem nici măcar cale ferata electrificata intre Cluj si Oradea, asa ca puteți uita de tren de mare viteza.

  11. Exclusivismul e cinismul says:

    Politețea spune brexit, vai, vai, vai.
    Acurateţea spune bou, embargou.
    Dacă vor urma și alții, sã simtă.

  12. BIHON Sport local

    Irina Bara a fost eliminată la dublu. Monica Niculescu a câștigat duelul românesc
    Joi, după amiază, în turul II al probei de simplu, Irina se va duela cu belgianca Alison Van Uytvanck

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Ceremonia de deschidere a noului an universitar, LIVE pe Bihon.ro
    Joi, 1 octombrie 2020, de la ora 11.00, va avea loc la Sala Polivalentă a Universității din Oradea, ceremonia de deschidere a noului an universitar 2020-2021.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    La 5 ani de la ani de la tragedia Colectiv, „Suflet Colectiv”: o piesă pentru neuitare
    Compoziţia şi textul piesei aparţin avocatului şi pianistului Alex Penescu, supravieţuitor al tragediei de la Colectiv.

    BIHON Sport local

    Trei bihoreni la națională, pentru trei meciuri importante. Avem și un jucător naturalizat!
    Selecționerul Mirel Rădoi a anunțat jucătorii pe care va miza în cele trei partide pe care naționala României le dispută în luna octombrie.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Microbuz de transport persoane implicat într-un accident în Hidișelu de Sus
    Un microbuz și un autoturism au fost implicate într-un accident produs pe DN 76, în localitatea bihoreană Hidișelu de Sus. 3

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Focar de infecție coronavirus la un cămin de bătrâni din Marghita: 18 vârstnici și 4 angajați
    Căminul de bătrâni "Sfântul Anton" al Caritas Catolica din Marghita e confirmat aproape în totalitate cu coronavirus. 1

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.