BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Viceprimarul Oradiei, singurul susținător al lărgirii străzii Universității la o dezbatere publică. Ce-și doresc studenții

Viceprimarul Oradiei, singurul susținător al lărgirii străzii Universității la o dezbatere publică. Ce-și doresc studenții

De Mădălina Cristea
la 5 June 2025 12:30 Reactualizat la: 5 June 2025 12:46
2 Comentarii
5 June 2025 12:30 Reactualizat la: 5 June 2025 12:46
O dezbatere în legătură cu inițiativa Primăriei Oradea de a lărgi, la patru benzi, strada Universității a avut loc miercuri, la Universitatea din Oradea.
Scris de Mădălina Cristea - O dezbatere în legătură cu inițiativa Primăriei Oradea de a lărgi, la patru benzi, strada Universității a avut loc miercuri, la Universitatea din Oradea.

Trimite articolul

X

 

La dezbaterea provocată de reprezentanții studențimii orădene au participat aproximativ o sută de persoane: studenți și cadre didactice de la Universitatea din Oradea, reprezentanți ai unor organizații civice, ai administrației publice locale, cetățeni și jurnaliști.

În deschidere, gazda întâlnirii, Raluca Lezeu, președintele Uniunii Studenților din Oradea, a afirmat că ea și colegii ei își doresc „un campus verde, sustenabil”. La rândul său, rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, a afirmat că își dorește ca inițiativa primăriei să rămână la acest stadiu, deoarece afectează viața universității.

„Noi nu vrem îmbunătățirea fluxului de circulație, așa cum se spune în documentele ce susțin proiectul primăriei, vrem eventual eliminarea sau, în cel mai fericit caz, calmarea traficului”, a precizat Constantin Bungău, trimițând la modelul aplicat în Piața Unirii din Oradea, care împacă traficul auto cu cel pietonal.

Potrivit acestuia, cât timp autoritățile nu vor vedea campusul universității ca un complex de clădiri, un campus de top pentru România, „nu se va înțelege că Universitatea din Oradea nu poate fi mare dacă e traversată de un flux auto continuu. Din contră, astfel ea va fi împărțită în două”.

Rectorul a subliniat că, până și în actualele condiții de trafic, este sesizabil faptul că studenții din campusul doi ezită să traverseze strada și să se îndrepte spre facilități precum: cantina, terenurile de sport, biblioteca ori clădirile administrative. Amintind că instituția pe care o reprezintă a semnat, încă din anul 2018, un protocol cu administrația locală privind dezvoltarea unui campus integrat, rectorul Universității din Oradea s-a declarat „revoltat” și „dezamăgit” de dorința municipalității de a lărgi suprafața stradală.

„De la Peța, mai mult de la Muzeu, până la sensul giratoriu, frumusețea acestei străzi este una fără pereche în Oradea. Nimeni nu are voie să elimine acest parfum aparte pe care îl are Oradea”, a concluzionat Constantin Bungău.

Conf. univ. dr. arh. Szabolcs Guttmann, cadru didactic al Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură, a vorbit despre proiectele realizate de studenții săi, în cadrul Universităților de Vară ale Arhitecturii Orădene, pentru campusul pe care l-a definit ca fiind o „moștenire senzațională și o uriașă șansă de dezvoltare”.

„E foarte important să vedem lucrurile într-un cadru mult mai larg decât strada care face posibil accesul spre universitate”, a afirmat arhitectul orădean, subliniind că în campus există nu mai puțin de 12 clădiri monument istoric, care ar putea deveni următorul pol de interes pentru turismul local, cu condiția ca ele „să fie asociate cu un spațiu urban ca o zonă de contact social la cel mai înalt nivel”.

Szabolcs Guttmann a afirmat că această stradă nu este doar una „a gândurilor bune, ci poate deveni un mic oraș care să completeze centrul istoric”. Acesta a declarat că master-planul de dezvoltare a zonei ar trebui reactualizat, oferindu-și serviciile pentru ca, împreună cu colegii săi universitari, să realizeze ceea ce, spunea el, ar putea fi „o minune pentru Oradea”.

„Strada Universității nu deservește numai campusul”

Vorbind în calitate de reprezentant al administrației locale, viceprimarul Teofil Filimon a subliniat că strada Universității nu deservește numai campusul, ci face și legătura cu cartierele Ceyrat, respectiv Europa.

„Nu știu dacă acest proiect se va fructifica sau nu. Vom găsi, cu siguranță, soluții, variante, pentru a asigura circulația studenților, pasaje supraterane ori subterane largi”, a promis viceprimarul Oradiei.

Studenții își doresc un campus verde

În numele studenților, Amelia Varga a transmis că aceștia își doresc un campus verde, cu multe spații verzi și să poată traversa în siguranță strada Universității.

Paul Iacobaș, președintele Centrului pentru Arii Protejate și Dezvoltare Durabilă Bihor și reprezentantul inițiativei „Rețeaua pentru Natură Urbană” a salutat inițiativa acestei dezbateri publice, subliniind că ea ar fi trebuit să aparțină autorităților locale.

„Comunitățile care fac parte din «Rețeaua pentru Natură Urbană», mari orașe ale României, fac pași spre a conserva oazele de natură din orașe, acele crâmpeie de natură încă vie care mai există”, a spus Paul Iacobaș, exprimându-și speranța că întregul campus al Universității din Oradea va deveni un astfel de loc.

În cadrul dezbaterii a luat cuvântul și fostul ministru al Sănătății, dr. Ioana Mihăilă. Aceasta a vorbit despre impactul pe care îl are poluarea asupra sănătății oamenilor.

„Autoritățile trebuie să înțeleagă că nu avem bicicliști, nu pentru că ei nu există, nu avem pietoni, nu fiindcă oamenii nu vor să meargă pe jos, ci pentru că nu există condiții ca toate aceste lucruri să se întâmple”, a spus fostul ministru, îndemnând administrația locală să schimbe prioritățile: mai întâi pietonii, apoi bicicliștii, transportul în comun și, pe urmă, transportul auto.

Diana Codrean, specialist în proiectare verde și regenerare urbană, a vorbit despre dispariția comunității campusului, formată din studenți și cadre didactice. În opinia ei, lărgirea străzii Universității este „o eroare de planificare urbană ce reprezintă un risc considerabil din punctul de vedere al siguranței traficului”.

„Credem că Oradea s-a dezvoltat frumos, dar s-a ajuns în situația în care ar trebui să existe posibilitatea de a discuta și despre un alt tip de dezvoltare; despre zone în care să poți să trăiești. Iar zona centrală și campusul au acest potențial”, a afirmat lect. dr. Liviu Bucur, de la Facultatea de Geografie, Turism și Sport.

Accesul spre cimitirul municipal

Întrebat de un jurnalist despre modalitățile prin care se va face accesul spre cimitirul municipal, dacă strada Universității va deveni pietonală, rectorul Constantin Bungău a răspuns arătând că există, la est și la vest, străzi care ar putea foarte bine să preia traficul auto.

„Modelul de trafic din centrul orașului, din Piața Unirii, cum am mai spus, un trafic calm, care nu provoacă îngrijorări, unde eu ca pieton mă simt în siguranță, poate fi implementat și aici, de la Muzeu și până la cimitir”, a reiterat Constantin Bungău.

La rândul său, Szabolcs Guttman a spus că traficul ar trebui regândit pentru întreaga zonă.

„Ocolirea cu autobuzul se poate face. Accesul pietonal spre cimitir ar deveni mai facil. Important e faptul că această axă să fie dezvoltată mult mai generos”, a subliniat arhitectul.

Francesca Hanga-Farcaș, șef de lucrări dr. la Arhitectură, este de părere că situația străzii Universității poate fi o oportunitate și poate deveni „un exemplu de bune practici demn de urmat pentru România și Europa”.

Și decanul Facultății de Geografie, Turism și Sport, prof. univ. dr. Alexandru Ilieș, consideră favorabilă soluția pietonalei pentru strada Universității.

„Cine de pe această stradă are cu adevărat nevoie de acces auto? Să ne imaginăm care ar fi instituțiile și câți locatari ar avea de suferit din această cauză”, a spus decanul FGTS, adăugând că el a avut curiozitatea de a verifica acest lucru și a descoperit că toate instituțiile care își au sediul pe strada Universității au și posibilitatea unui acces auto alternativ.

Alexandru Ilieș a mers chiar mai departe cu gândul său, propunând unirea parcului Bălcescu cu parcul Muzeului și realizarea, în acest mod, a unui mare spațiu verde care să cuprindă și campusul Universității din Oradea.

La finalul dezbaterii, președintele Uniunii Studenților din Oradea le-a mulțumit participanților, exprimându-și speranța că demersul ei „nu va fi în zadar”.

Trimite articolul

X
Taguri:
dezbatere publica ,
largire la 4 benzi ,
universitatea din oradea ,
viceprimar teofil filimon
2 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Name *ember says:
    June 5, 2025 at 9:36 pm

    Filimon e de tot rasul. Foarte slab. Nu știu unde l-au găsit.

    Reply
    • poc says:
      June 6, 2025 at 12:02 am

      La emanuel, sau la bbso. E reprezentativ pentru masa votantilor lor.

      Reply
  2. powered by Surfing Waves

    România

    Pericol în parcări: coduri QR false redirecționează utilizatorii către site-uri care le fură datele bancare
    Codurile QR pentru plăți devin tot mai frecvent folosite, dar și tot mai exploatate de infractori.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Ilie Bolojan: Lucrările la drumul expres Oradea – Arad ar putea începe anul viitor
    Premierul Ilie Bolojan a efectuat o vizită pe șantierele tronsoanelor de autostradă din județul Bihor, iar în cadrul unei conferințe de presă a anunțat care sunt perspectivele de finanțare pentru Drumul Expres Oradea – Arad, unul dintre cele mai importante proiecte de transport din vestul României.

    România

    Modificări importante în regimul raportărilor contabile anuale. Ce propune Ministerul Finanțelor
    Ministerul Finanțelor pregătește schimbări importante privind modul și termenul de depunere a situațiilor financiare pentru anul 2025.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Premierul Ilie Bolojan somează CFR. Întârzierile și blocajele la electrificarea CF Cluj–Oradea trebuie explicate public
    Cu prilejul vizitei efectuate pe șantierele tronsoanelor de autostradă din județul Bihor, la întrebarea adresată de bihon.ro, premierul Ilie Bolojan a oferit câteva din motivele pentru care proiectul de electrificare a căii ferate Cluj–Oradea–frontiera cu Ungaria acumulează întârzieri majore, dar și consecințele pe care acestea le au asupra transporturilor din România.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Premierul Bolojan, în mesajul la final de an, mulțumește tuturor românilor pentru răbdare, iar efectele corecțiilor economice se vor vedea în 2026
    Premierul Ilie Bolojan a transmis, vineri, un mesaj către români la final de an, cu prilejul vizitei pe șantierele tronsoanelor de autostradă din județul Bihor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Creștere accelerată a insolvențelor în Bihor: construcțiile și restaurantele, domeniile cele mai afectate
    Luna noiembrie 2025 a confirmat o realitate economică delicată pentru mediul de afaceri din România, iar județul Bihor se află printre regiunile cu cele mai semnificative creșteri ale insolvențelor.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.