Prima parcare etajată din Oradea a fost inaugurată miercuri, după mai bine de un an de şantier, pe terenul eliberat prin demolarea clădirii fostei secţii de boli infecţioase din spatele Palatului de Justiţie. Tot miercuri a început şi recepţia lucrării, în prezenţa executantului – Construcţii Bihor, a beneficiarului – Administraţia Domeniului Public SA (ADP) şi a viitorului administrator – Primăria prin Administraţia Imobiliară Oradea (AIO). Astfel, la inaugurare s-au prezentat primarul Ilie Bolojan, vicele Ovidiu Mureşan şi directorul Cristian Beltechi, din partea Primăriei, Liviu Andrica, directorul ADP dar şi senatorul Gavrilă Ghilea, coproprietar al firmei Construcții Bihor.
Ar desfiinţa Cocoon
Cele 457 de locuri de parcare devin utilizabile începând din 15 mai şi vor putea fi folosite gratuit până în 1 august, a anunţat viceprimarul Ovidiu Mureşan. Preţurile practicate ulterior ar trebui să motiveze posesorii de autovehicule să utilizeze această parcare, spun edilii. „Vom avea nişte tarife diferenţiate. Pentru cei care lucrează în zona centrală, valoarea propusă undeva la 130 de lei pe lună. În Cluj, spre exemplu, costă 210 lei parcarea într-un astfel de parcaj. Al doilea tarif va fi cel pentru parcarea temporară. Ca să vină oamenii în parcare şi să nu-şi lase maşina pe asfalt, trebuie să fie mai ieftin. Parcarea pe carosabil este doi lei pe oră, aici va fi 1,5 lei pe oră. Asta ca să existe motivaţia ca şoferul să facă cele câteva sute de metri în plus până la parcare. Al treilea tarif va fi pentru cei care au proprietăţi în această zonă. Vom fi în situaţia ca numărul de locuri să se reducă destul de mult”, a spus primarul Ilie Bolojan. Astfel, toate locurile de parcare pe străzile din jurul construcţiei – Schubert şi Dima se vor desfiinţa. Vor fi desfiinţate şi o parte dintre parcările din Parcul Traian, cele care rămân vor deveni „galbene”.
Edilii recunosc că umblă să desfiinţeze şi ceainăria Cocoon din imediata vecinătate a parcării, pe motiv că Pompierii le-ar cere să nu existe alte imobile lipite de parking. AIO este în negocieri să cumpere această proprietate dar edilii au pus pe masa negocierii şi varianta, deja uzuală, a exproprierii în folosul comunităţii.
Situaţia este cel puţin bizară având în vedere că pe una dintre intrări, parkingul este aproape lipit de un tronson din vechea clădire a spitalului, care va deveni sediul ADP…
4 milioane euro
Complexul multifuncţional are mai multe funcțiuni: cele 457 locuri de parcare ocupă 13.132,95 mp iar spațiile comerciale se întind pe 1.009,35 mp. O treime din clădire are regimul de înălțime de demisol + parter, 2 etaje și terasă iar două treimi din clădire au un regim de înălțime de subsol – parter – 3 etaje și terasă.
Lucrarea a fost executată de Construcţii Bihor pentru 16.739.984 lei fară TVA, respectiv 4.076.957 de euro fară TVA. Plata lucrărilor se face eșalonat, timp de 60 de luni. „Finanţarea este interesantă, primăria nu a dat încă niciun ban”, a observat şi arhitectul parkingului, Pafka Ernest. „Clădirea este astfel făcută ca să fie cât mai uşor de parcurs pentru şoferi. Toată clădirea este cu rampă denivelată şi nu trebuie urcat niciodată un nivel întreg. Decalajul dintre nivele este de 1,4 m şi este realizat printr-o rampă foarte uşor de urcat pentru şoferi şi şoferiţe”, a spus arhitectul. Acesta a punctat şi noutatea pe care o aduce acest mamut de beton din Centrul istoric: „o faţadă verde. Deocamdată este un rastel dar în câţiva ani va deveni verde datorită vegetaţiei”.
Afacere atractivă
Parcarea va fi administrată în regie proprie de Municipalitate. „E o provocare pentru AIO. Am făcut eforturi să-l convingem pe dl primar că administrarea proprie este soluţia cea mai bună. În cel mai scurt timp vrem să generăm venituri pe partea de spaţii comerciale”, spune viceprimarul Mureşan. Primarul Ilie Bolojan ne-a spus că, recent, reprezentanţi ai firmei Interparking au vizitat investiţia inaugurată ieri, au zis că este uşor accesibilă pentru şoferi şi chiar s-au oferit să o cumpere.
Primarul ne-a mai declarat că aceasta este doar prima astfel de investiţie dintr-o listă mai lungă. Facilităţi similare ar trebui să apară în strada Independenţei, în spatele Primăriei, în strada Tudor Vladimirescu, în strada Dunării şi în locul stadionului Voinţa. Edilul apreciază că este posibil ca una dintre acestea să fie încredinţată spre construire şi administrare unei companii private interesate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!