bihon.ro Web analytics

Autostrăzi (I). De la discuţii la proiect

Autostrăzi (I). De la discuţii la proiect

Reactualizat la:
Autostrăzi. Cu toții le vrem, le cerem, ni se promit, este subiect de dispute politice. Care este adevărul? De ce durează așa de mult? Unde se blochează lucrurile? Ce autostrăzi vor brăzda Bihorul? Să le luăm pe rând.
Autostrăzi. Cu toții le vrem, le cerem, ni se promit, este subiect de dispute politice. Care este adevărul? De ce durează așa de mult? Unde se blochează lucrurile? Ce autostrăzi vor brăzda Bihorul? Să le luăm pe rând.

Mai întâi, am să vă prezint complicatul mecanism birocratic care trebuie parcurs. Studiu de caz va fi A10, autostrada între Turda și Sebeș. CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) este entitatea publică constituită pentru dezvoltarea și administrarea rețelei de drumurilor de interes național.

Documentațiile tehnico economice. CNAIR pregătește tema de proiectare și licitează studiul de fezabilitate (SF). Propunerile din SF, inclusiv indicatorii tehnico economici rezultați din SF, se aprobă prin hotărâre de guvern. Pentru A10, primul SF a fost în 2007 (!) a costat 19 mil. lei, și a propus ca soluție tehnică drum expres. Valoarea lucrării a fost secretizată! SF este modificat în 2013, când este reaprobat ca și autostradă, divizată în 4 loturi, iar valoarea lucrării ajunge la 4.643 mil. lei. În 2019, SF este reaprobat, valoarea scăzând la 3.915 mil. lei, menținându-se aceeași lungime de 70 km a traseului. Faza SF este importantă, la acest nivel se stabilește traseul, se obțin certificate de urbanism de la Unitățile Administrativ Teritoriale afectate, se fac studii geotehnice, se obțin avize care precizează condițiile premergătoare obținerii autorizației de construcție (referitoare la alimentarea cu energie electrică, apă, securitate incendiu, îmbunătățiri funciare, CFR, Transgaz, Transelectrica, studiu de trafic, mediu etc). Termenul fazei SF depinde, în general, de complexitatea lucrării (9-24 luni).

Obținerea Acordului de Mediu. În cazul A10, acordul de mediu revizuit a fost obținut în 2015, la cca 2 ani după modificarea proiectului.

După SF, prin care se definește coridorul de expropriere (imobilele afectate de construcția autostrăzii), se organizează licitație pentru găsirea companiei care se va ocupa de întăbularea proprietății statului asupra respectivului coridor (întocmire documentații cadastrale, dezmembrări, identificare proprietari, întăbulare). Aceste servicii au costat cca. 6 mil. lei în 2014. Exproprierile propiu-zise au fost aprobate prin mai multe hotărâri de guvern (între 2014-2019), fiind alocate până acum cca 41 mil. lei. După aprobarea din guvern, CNAIR consemnează la bancă sumele aprobate expropriaților și urmează procedura legală pentru emitereea deciziei de expropriere.

Pentru a se câștiga timp, CNAIR lansează licitațiile pentru proiectare/execuție în paralel cu derularea procedurilor de expropriere. Este, totuși, necesar ca la momentul emiterii ordinului de începere a lucrărilor, terenul să fie predat constructorului fără probleme legate de proprietate.

Premergător licitației pentru proiectare/execuție CNAIR trebuie să rezolve problema finanțării. Aici e o discuție care induce pe mulți în eroare. Deși, teoretic, Romănia are acces la bani europeni din 2007, lipsa documentațiilor la nivelul cerut a făcut ca proiectele finanțate în acel ciclu să fie puține, multe fiind fazate (transferate) pentru exercițiul 2014-2020. A10 este finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, contract semnat în 2017 în valoare de 1.943 mil. lei, din care 404 mil. lei contribuția bugetului național.

În episoadele următoare, vom afla împreună zbaterile din fazele de proiectare și execuție, ce putem face ca să grăbim lucrurile, precum și drumurile de mare viteză pe care vom putea circula în viitor în Bihor.

adrian_madar@yahoo.com.

(H10202)

1 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Johan says:

    Comentez eu, sa nu para lipisit de audienta.

  2. BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Microbuz de transport persoane implicat într-un accident în Hidișelu de Sus
    Un microbuz și un autoturism au fost implicate într-un accident produs pe DN 76, în localitatea bihoreană Hidișelu de Sus.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Focar de infecție coronavirus la un cămin de bătrâni din Marghita: 18 vârstnici și 4 angajați
    Căminul de bătrâni "Sfântul Anton" al Caritas Catolica din Marghita e confirmat aproape în totalitate cu coronavirus.

    Angajari BIHON

    INGEL FENSTER angajează personal
    Firma noastră produce in Germania ferestre și uși din lemn, PVC și aluminium.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Defileul Crișului Repede, „vedeta” unui film documentar
    Pădurea Craiului, singura destinaţie de ecoturism din Bihor, este vedeta unui nou film marca Mihai Moiceanu.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Gata gratuitatea! De joi, cu taxă în parcarea de pe Independenței
    La miezul nopții de miercuri spre joi intră în funcțiune sistemul de tichetare a parcării subterane de pe strada Independenței.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Niciun deces de COVID-19 înregistrat în Bihor, în ultimele 24 de ore
    După multe zile în care la Spitalul Curteanu s-au înregistrat decese provocate și de la coronavirus, de marți până miercuri, nimeni nu a mai murit din pricina acestui virus.

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.