Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au anunțat trecerea de la actualul sistem al rovinietei pe perioadă fixă la unul bazat pe distanța parcursă și pe caracteristicile vehiculului.
Pe 31 iulie 2025, Ministerul Transporturilor a semnat cu CNAIR un contract în valoare de 282 de milioane de lei, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Noul sistem trebuie să fie operațional până la 31 decembrie 2026, moment în care clasicul model „abonament” (pe zile, luni sau ani) va fi înlocuit cu „rovinieta la kilometru”, relatează Antena3.ro.
Taxa va fi calculată automat în funcție de traseul parcurs și de clasa de emisii a mașinii. Monitorizarea va fi posibilă prin trei metode: un echipament de bord conectat la satelit (OBE), o aplicație mobilă sau un tichet electronic completat manual. Datele vor fi transmise direct către CNAIR, care va factura suma exactă.
Cum vor fi taxate mașinile:
- Autoturisme: plata va ține cont de clasa de emisii și durata folosirii drumurilor.
- Vehicule grele: tariful se va calcula în funcție de kilometri și norma de poluare.
Astfel, România se aliniază standardelor europene, unde șoferii plătesc în funcție de cât și cum folosesc infrastructura rutieră.
Creșteri de tarife și sancțiuni din septembrie 2025
Până la implementarea completă a noului sistem, șoferii vor simți primele efecte încă din 1 septembrie 2025, când rovinieta anuală pentru autoturisme va crește de la 28 de euro la 50 de euro, iar amenzile pentru lipsa acesteia se vor dubla, ajungând la valori cuprinse între 500 și 1.000 de lei. În cazul vehiculelor comerciale, atât tarifele, cât și sancțiunile vor fi stabilite diferențiat, în funcție de greutatea mașinii și de clasa de emisii.
Pentru punerea în practică a „rovinietei la kilometru”, CNAIR a anunțat trei etape esențiale: dezvoltarea unui sistem informatic centralizat, achiziția echipamentelor necesare monitorizării și, în final, instalarea infrastructurii fizice și a punctelor de control pe drumurile naționale. Potrivit estimărilor, infrastructura de control ar urma să fie operațională până în trimestrul al doilea din 2026, iar noul sistem va deveni complet funcțional la sfârșitul aceluiași an.
Trimite articolul
XSa va bata bunul Dumnezeu! Hoți la drumul mare.
-
Este un sistem de supravegere al locației și traseului autovehiculului și șoferului
și încalcă dreptul la viață privată și al legislatiei GDPR.Va fi contestată de avocatul poporului sau de organizații ONG
la CCR pentru încălcarea constituției.
Chiar devine deja scarbos aceasta Uniune Europeana doar de subjugare
-
Ei na, ca uniunea decide ce face statul roman. Ma da multi prosti mai sunteti. PNRR roman e propunerea Romaniei, acceptata cu anumite conditii de UE. Deci ce e acolo e scris de ai nostri, nu de UE. Doar ca pentru a intelege asta ai nevoie de mai mult de 2 clase.
-
Preturi de UE la condtitii de Balcanii de est 🙁
Sper, că doar în cazul persoanelor juridice va fi aplicabilă această taxare… Dacă nu, chiar va fi un lux să călătorești cu mașina. De ce??? Că mă aștept la o taxa scumpă/kilometru și poate un drum de 1000km va costa cât e taxa anuală acuma… Scopul va fi una clară: colectare de bani la buget, nicidecum să reinvestească aceste sume colectate.
-
Cum se va verifica “tichetul electronic complectat manual ?”
Se va plati si pentru drumurile judetene, comunale si forestiere ?
Se va plati si pentru deplasarile in cadrul localitatiilor ? -
Daca esti sarac stai acasa. Ssa se elibereaxa strazile si conceptul orasului de 15 min. UEvrea reducerea poluarii nu sa te plimbi tu cu cazanul
Stie Bolojan sa faca bani. Bolojan e zeul dezvoltarii, ce afacut in Oradea va face in toata tara, salarii minime, taxe maxime si pe orice, apoi face centuri, pasaje. Asta vor romanii
-
Nu te mai droga mai guzgane supraponderal, ca vine nino nino dupa tine
dupa ce pica Mucifer si Jobolan ai sa slabesti fortat in colonia din parcul traian nr 3 unde nu prea ai internet si nici bani negri de la Penelica
Doar ca dupa “standardele europene” ar trebui sa circulam pe autostrazi nu pe niste sosele ale mortii cu 2 benzi !
Bine ați venit în Orașul 15 Minute, unde Big Brother știe unde și când mergeți.
Parca pe langa rovigneta – nu exista si o acciza in pretul combustibilului – care este destinata TOT pentru drumuri ? Asa stiu, desi la o cautare nu am gasit acest lucru clar. Dar parca asa era – si din carburant mai platim ceva. Lasa ca o sa circulam toti cu tramvaiul…. si pe jos. Bolojan vrea doar sa ne tina pe toti sanatosi. E buna intentia. Drumul Oradea – Cluj pe jos …. google maps zice ca ar dura …. cam 6 zile 🙂 …
Adica de acum se va putea rumari exact unde a fost fiecare masina. Nu ca nu ne-ar urmari prin telefon oricum.
In ce tara din UE se taxeaza autoturismele pe drumuri nationale la km? Poate pe autostrada, unele, ex. Italia, sau taxa anuala, ex. Austria.Alte variante eu nu cunosc.