Justificând investiţiile masive promise pentru acest an, Municipalitatea invocă cifrele celui mai recent recensământ al circulaţiei auto pe drumurile naţionale. „Cel mai circulat drum după Bucureşti-Ploieşti este porţiunea Oradea-Cluj, unde s-au înregistrat la ieşirea din municipiu 17.000 de maşini pe zi”, susţine primarul Ilie Bolojan.
Acesta plasează pe locul doi în clasamentul cu cele mai tranzitate drumuri din Bihor legătura Oradea-Beiuş, pe care ar cicula zilnic peste 13.000 de maşini pe zi, urmat de Oradea-Borş cu 11.000 de maşini zilnic. Ieşirile spre Arad şi Satu-Mare au un trafic mai modest, de 9.500 respectiv 8.000 maşini pe zi.
Acestea sunt pricipalele argumente aduse în sprijinul investiţiilor în Centură, astfel încât aceasta să preia cât mai mult din circulaţie cu rostul de a descongestiona străzile şi bulevardele Oradiei. Două pasaje supraterane la intersecţia Centurii cu DN spre Arad respectiv spre Deva sunt proiecte cu şanse mari de finanţate internaţională. Un al treilea pasaj cel puţin la fel de necesar dar mult mai scump, care să preia în Centura circulaţia dinspre Cluj este un alt proiect abandonat în 2008 dar repus pe masa discuţiilor cu CNADR.
Ca şi-n intervalul anterior de guvernare locală, când s-a investit masiv în reabilitarea drumurilor vechi dar şi-n construirea de noi legături rutiere, infrastructura rutieră ocupă o bună parte din agenda Municipalităţii. O schimbare semnificativă este că centrul de greutate al finanţării lucrărilor de la periferia oraşului cade pe bugetut statului, respectiv pe Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADR).
Pasaje
Cele mai importante proiecte legate de Centură, cu şanse de implementare în viitorul imediat sunt pasarele supraterane pe legătura Oradea – Deva şi Oradea – Arad, a precizat primarul Ilie Bolojan. În discuţie cu CNADR este şi pasajul suprateran care ar lega zona centrura de DN spre Cluj, din zona CET II la fostul punct de control trafic de la pădurice.
„La cele două intersecţii ale centurii cu DN spre Deva şi DN spre Arad au fost realizate proiecte tehnice pentru pasajele supraterane, proiecte pe care acum le revizuim. Contractul de finanţare ar putea fi semnat în această toamnă, licitaţia s-ar face în iarnă iar de la primăvară, cele două pasaje să intre-n execuţie”, spune edilul şef. Răspunsul de la finanţator – ADR Nord-Vest, este aşteptat în această săptămână costul pasajelor fiind estimat la cinci milioane euro.
Soluţie nouă
Aceeaşi CNADR s-a arătat dispusă să preia şi reabilitarea porţiunii de drum cuprinsă între Oradea şi Nojorid şi, profitând de deschiderea acesteia în contextul schimbărilor politice, municipalitatea plănuieşte să-i mai paseze câteva lucrări de pe Centură, de data asta cu angajament de cofinanţare. „Trebuie schimbată soluţia de trafic în zona Nojoridului, Apateului şi Ciheiului, unde se produc cele mai multe accidente. Soluţia ar fi un pasaj suprateran în proximitatea Cartierului Grigorescu”, spune primarul. Documentaţia pentru acesta ar trebui să fie gata săptămâna aceasta şi să fie predată CNADR cu angajamentul unei cofinanţări locale de 1,5 milioane euro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!