bihon.ro Web analytics

Băncile le recomandă consumatorilor negocierea în cadrul CSALB

De Dan Birta

Băncile le recomandă consumatorilor negocierea în cadrul CSALB

CSALB recomandă băncilor să fie mai flexibile
Reactualizat la:
CSALB vrea ca, până la finalul acestui an, numărul cererilor clasate din motive nejustificate să nu depășească 20% dintre cererile adresate băncii.
Scris de Dan Birta - CSALB vrea ca, până la finalul acestui an, numărul cererilor clasate din motive nejustificate să nu depășească 20% dintre cererile adresate băncii.

Tot mai multe bănci le recomandă propriilor clienți să se adresezze Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). În același context în care BCR, BRD și Banca Transilvania și-au îndemnat clienții să se adreseze CSALB dacă întâmpină greutăți în derularea contractelor, același sfat îl transmit ING, Raiffeisen și CEC Bank. În acest sens, reprezentanții CSALB recomandă instituțiilor financiar-bancare o serie de măsuri necesare pentru ca negocierile dintre consumatori și bănci să aibă rezultate mai bune.

Recomandări CSALB

Una dintre recomandări este analizarea de către instituțiile de credit a cererilor consumatorilor cu flexibilitatea necesară unei împăcări.

„În acest sens, recomandăm ca, până la finalul acestui an, numărul cererilor clasate din motive nejustificate să nu depășească 20% dintre cererile adresate băncii. În esență, se urmărește scăderea continuă a acestui indicator de performanță la un nivel de sub 10, sau chiar sub 5 procente. În acest moment, media cererilor clasate fără un motiv justificat la nivelul sistemului bancar, în anul 2020, este de 29% din totalul cererilor primite de CSALB. În cazul IFN-urilor, peste 70% dintre cereri sunt clasate nejustificat”, transmit reprezentanții CSALB.

Aceștia susțin că este nevoie de un echilibru între cererea consumatorului și concesiile făcute de bancă.

O altă recomandare este implicarea mai mare la nivelul departamentelor SAL a responsabililor din departamentele Reclamații, Customer Service, Risc și Comercial. În acest sens, analiza derulării contractelor ar trebui să se facă, în primul rând, din perspectiva capacității consumatorilor de a le duce mai departe (cu dorința ca, prin reechilibrare, să le fie îmbunătățită capacitatea de plată), iar nu din perspectiva legalității lor, pentru că nu asta contesta consumatorii.

CSALB sugerează ca mandatele cu care vin reprezentanții băncilor la negociere să aibă limite flexibile, astfel încât să permită ca oferta pe care o face banca în urma negocierilor în cadrul CSALB să fie superioară ofertei comerciale a băncii.

De asemenea, CSALB recomandă băncilor să rezolve amiabil cât mai multe dintre cererile pe care, altfel, le-ar respinge nejustificat, mai ales în spețele simple.

Mai mult, CSALB susține că este important ca băncile să accepte și cererile venite de la persoanele juridice pentru probleme legate de serviciile de plată. Începând cu 2020 CSALB poate concilia și aceste spețe adresate de persoanele juridice.

„Perioada dificilă pe care o traversează consumatorii, băncile și întreaga economie poate fi un bun moment de restart în relațiile dintre părțile aflate în raporturi contractuale sau de afaceri. Îndemnăm băncile să adopte aceste exemple de bune practici pe care le-am obținut în urma activității noastre comune și să le implementeze în activitatea zilnică, pentru a crește calitatea serviciilor pe care le oferă persoanelor fizice și juridice. Așadar, recomandăm băncilor să accepte spre negociere mai multe cereri trimise de consumatori, reprezentanții băncilor să aibă mandate flexibile când participă la negocieri, iar abordarea acestora să se bazeze cât mai mult pe echitate și umanism, în detrimentul analizelor juridice proprii instanțelor de judecată”, spune Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Statistică

În primele șase luni ale anului, CSALB a primit 1.040 cereri adresate băncilor și 290 cereri adresate IFN-urilor. Până în acest moment, peste 260 de cereri au fost acceptate pentru negociere de către bănci și doar 11 de către IFN-uri.

La acestea se adaugă 140 de cereri soluționate amiabil de către bănci și 24 de către IFN-uri, după sesizarea CSALB. Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci/IFN-uri din cauze obiective sau în mod nejustificat. În ultimii patru ani, beneficiile obținute de consumatori în urma negocierilor depășesc 3 milioane de euro.

Anul trecut, CSALB a înregistrat cel mai mare număr de cereri și dosare (cereri acceptate pentru negociere) din cei patru ani de activitate: 2.117 de cereri, 664 de dosare (cereri acceptate pentru negociere) și 244 înțelegeri amiabile (înțelegeri directe între părți, după sesizarea CSALB).
Anul acesta pare a fi anul recordurilor în materie de valoare a beneficiilor obținute de consumatori: recordul valoric în lei (298.000 lei șterși din datoria unui bucureștean), recordul în CHF (52.000 CHF șterși din datoria unui consumator din Oradea) și un alt caz în care banca a șters 43.000 CHF pentru o familie din București, chiar luna trecută.

0 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    România

    Test negativ SARS-Cov2, necesar pentru cetățenii străini la intrarea în Serbia din România, Bulgaria, Macedonia și Croația
    Măsuri restrictive impuse de autoritățile din serbia celor care călătoresc din România, Bulgaria, Macedonia și Croația. Cei care doresc să intre în țara vecină din aceste țări trebuie să prezinte un test negativ SARS Cov2.

    România

    Covid-19, întâmplări din izolare. Problemele cu care se confruntă doi actori din Timișoara
    Pandemia de coronavirus „face pași repezi”. Din ce în ce mai mulți oameni, rude, prieteni, sunt suspecți sau chiar „pozitivi” la testele Covid-19.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    2.000.000 de lei pentru Universitatea din Oradea
    La Universitatea din Oradea, patru facultăţi au fost câştigătoare la granturile pentru finanţarea învăţământului. Banii sunt alocaţi pentru o perioadă de 24 de luni, pentru proiecte destinate prevenirii abandonului şcolar şi îmbunătăţirii procesului de învăţământ. 1

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Corina Crețu l-ar vedea primar pe Claudiu Pop, dar acesta nu candidează
    Fostul comisar european l-ar fi văzut pe Claudiu Pop primar al Oradiei, de vreme ce Bolojan nu mai candidează. Însă candidatul ProRo pentru Primăria Oradea este un alt Pop, mai tânărul Daniel Pop. Deși Oradea face excepție, Crețu deplânge incapacitatea României de a profita cu adevărat de fondurile europene. 5

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Coronavirus în Bihor: 58 de cazuri noi, 73 persoane vindecate. 1.328 infectări în România
    Potrivit datelor transmise de Grupul de Comunicare Strategică, numărul cazurilor noi la nivel de județ se mențin tot peste 50. 7

    România

    FSLI: Deschiderea anului școlar pusă sub semnul întrebării
    Deschiderea noului an școlar este pusă sub semnul întrebării, dacă nu se acordă salariile majorate de la 1 septembrie cadrelor didactice, avertizează Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). 1

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.