Aeroportul Oradea se află într-un declin periculos, anul acesta fiind șanse mici să mai poată fi operate zboruri internaționale, iar numărul curselor spre București a fost redus.
Bolojan a citat din cifrele Aeroportului Oradea: dacă în luna ianuarie 2018 pe Aeroport au fost îmbarcați/debarcați peste 20.000 de pasageri, în prima lună din acest an numărul este de doar 5.000 de călători, activitatea s-a redus, deci, la un sfert. În condițiile în care, pe întreg anul 2018, au fost îmbarcați/debarcați 220.000 pasageri, el anticipează că anul acesta numărul nu va depăși 70.000.
Efectul pe termen scurt – migrarea pasagerilor orădeni spre alte orașe – este incomparabil mai puțin important decât efectul pe termen lung: poziționarea Oradiei ca oraș lipsit de conectivitate aeriană.
Răspunderea Consiliului Județean
„Situația este responsabilitatea Consiliului Județean”, acuză, direct, primarul, iar argumentul său vine „de peste gard”: cu realitățile dure de pe piața aeronautică se confruntă toată Europa, dar dacă în aceste condiții Debreținul, Clujul și chiar Satu Mare nu scad, „înseamnă că e posibil să meargă și la noi”.
Primarul nu a ezitat să atace proasta administrare a Aeroportului Oradea. Una dintre cauzele declinului, sesizate de edil, este punerea în funcție a unor oameni care nu au legătură cu aeroportul. „Aeroportul este condus de oameni care nu au habar de acest domeniu. Nu poți, în sisteme competitive, care nu sunt monopoliste, să pui oameni care nu au niciun fel de abilitate în acest domeniu. M-am uitat peste calificările membrilor Consiliului de Administrație al Aeroportului Oradea: jurnalist, contabil la Palatul Copiilor, agent de asigurări, angajat la Îmbunătățiri Funciare… Niciun membru nu a activat în acest domeniu”, atacă Ilie Bolojan.
Totodată, primarul a propus ca în Consiliul de Administrație să ia loc oameni calificați, printre care să se regăsească și reprezentanți ai marilor angajatori din Oradea, ai celor mai importante hoteluri din Oradea și Băile Felix, dar și un reprezentant al Primăriei, pentru că
„Oradea poate oferi finanțare și poate propune soluții”. Edilul s-a ferit să numească efectiv un potențial reprezentant al Oradiei în CA al aeroportului.
Consiliul de Administrație este format din oameni politici proveniți din cele trei partide aflate în alianță pentru conducerea CJ Bihor: UDMR – 3, PSD – 2 și ALDE – 1. Președintele Consiliului este udemeristul Bimbo Szuhai, care înainte de această funcție a fost administratorul Grădinii Zoologice Oradea. Potrivit site-ului Aeroportului Oradea, ceilalți membri din Consiliul de Administrație sunt: Doina Drăghici (reprezentantul Ministerului Finanțelor Publice), Alexandru Gheza Popoviciu, Florin Călin Dubău, Cristina Ioana Antik, Traian Turle.
Bolojan spune că trei dintre membri sunt afiliați UDMR, unul ALDE și unul PSD.
Premii după eșec
Deși declinul aeroportului a început în anul 2018, una dintre cele trei hotărâri luate în acest an de Consiliul de Administrație i-a vizat în mod direct pe membri și pe directori. „Aprobă situația de calcul privind componența variabilă pe 2018 pentru membrii Consiliului de Administrație al R.A. Aeroportul Oradea, în valoare de 132.600 lei”. Concret, pentru „performanțele” obținute în 2018, aceștia și-au acordat premii atât lor, cât și directorilor Aeroportului. Aceștia din urmă au avut un bonus total de 59.400 de lei.
Neserioși
Primarul a blamat și lipsa de preocupare a CJ Bihor pentru dezvoltarea aeroportului. Totodată, Bolojan a dezvăluit că unele companii nu mai vor să discute cu conducerea CJ Bihor: „Unele companii aeriene foarte importante nu mai vor să discute cu cei de la CJ Bihor, pentru că informațiile au plecat în altă parte. Este o chestiune de profesionalism și discreție”. În opinia sa, conducerea CJ a demonstrat „lipsă de înțelegere a ceea ce înseamnă curse noi de pe un aeroport care nu are istoric. Atunci când operezi o cursă nouă de pe aeroport, cel puțin un an, doi, nu ai cum să ai avioanele pline. Într-o formă sau alta, autoritățile locale trebuie să susțină financiar o parte din aceste pierderi. Neacordarea acestor susțineri va duce ca la primele probleme apărute să fie vizate zonele unde nu există susținere financiară”.
Apel public
„Fac un apel public către CJ Bihor, în special spre domnul Pasztor Sandor, să ne punem la masă ca să vedem ce putem face”.
Primarul Ilie Bolojan și-ar dori o colaborare cu CJ Bihor pentru ca Aeroportul Oradea să revină în forță. „Această situație afectează în mod cert dezvoltarea orașului și a județului. N-aș vrea să avem un terminal foarte bun la aeroport, dar să nu avem curse aeriene. Dacă CJ Bihor continuă cu această situație, în mort cert efectul asupra orașului și a județului înseamnă pierderi masive, pe care nu le poți recupera”, transmite edilul.
El insistă că CJ Bihor trebuie să colaboreze cu Primăria Oradea la Aeroport, dar că e musai să fie schimbat boardul Aeroportului. „E păcat ca numai din prostie să ratăm lucruri care se pot face”, crede Bolojan.
Intervenția publică a lui Ilie Bolojan vine în contextul în care Tarom a anulat ambele zboruri internaționale, spre Milano și Barcelona, pe care plănuia să le efectueze de la Oradea începând cu sfârșitul lunii martie.
[related-post post_id=”2207812″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!