Proiectul face parte dintr-un amplu plan de dezvoltare a infrastructurii cicloturistice în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C11 – „Turism și cultură”.
Valoarea totală a investiției este de 84,5 milioane de lei și presupune realizarea a 191,3 kilometri de piste ciclabile pe coronamentele digurilor de apărare împotriva inundațiilor, în județul Bihor. Lucrările, începute în luna mai 2025, sunt executate de Administrația Bazinală de Apă Crișuri și sunt împărțite în cinci loturi corespunzătoare mai multor sectoare hidrotehnice.
Stadiul lucrărilor este estimat în prezent la aproximativ 25-30%, incluzând operațiuni precum organizarea de șantier, decaparea stratului vegetal, execuția terasamentelor și lucrări de structură rutieră pentru piste. Termenul de finalizare este stabilit pentru 30 noiembrie 2025.
„Proiectul de pe digurile din Bazinul Hidrografic Crișuri este un exemplu de investiție cu dublu beneficiu: creștem siguranța hidrotehnică și, în același timp, oferim comunităților locale și turiștilor acces la infrastructură modernă pentru mobilitate alternativă, recreere și turism verde. Având în vedere ritmul avansării lucrărilor, sunt șanse bune ca la sfârșitul toamnei să avem întreaga investiție de peste 191 km finalizată în Bihor”, a declarat ministrul Cseke Attila.
În cadrul vizitei, directorul Administrației Bazinale de Apă Crișuri, Pásztor Sándor, a evidențiat legătura directă dintre infrastructura cicloturistică și măsurile de adaptare la schimbările climatice.
„Pe fondul schimbărilor climatice, lucrările vizează consolidarea digurilor, creșterea siguranței în fața inundațiilor, dar și dezvoltarea unei infrastructuri moderne pentru cicloturism. Totodată, vor asigura un acces facil pentru echipele de intervenție și întreținere”, a spus directorul ABA Crișuri.
Traseele cicloturistice vor acoperi sectoare importante din județul Bihor, incluzând:
- Digul mal stâng al râului Ier (sector Andrid – frontieră),
- Digul mal drept al râului Barcău și valea Înot (sector Marghita – frontieră),
- Digul mal drept al râului Crișul Repede (sector Oradea – frontieră),
- Canalul Colector (sector Tărian – confluență Crișul Negru),
- Malurile râului Crișul Negru (sector Tămașda – pod Zerind – frontieră).
Ministerul Dezvoltării a reiterat angajamentul său de a urmări îndeaproape implementarea proiectelor din PNRR, cu accent pe respectarea termenelor și generarea unui impact real asupra comunităților locale.
Această investiție reprezintă nu doar un pas important în dezvoltarea turismului durabil din regiune, ci și un exemplu concret de integrare a infrastructurii ecologice în măsurile de protecție împotriva riscurilor naturale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!