BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Dialog între violoncel şi pian în recitalul intitulat „Poveşti între două instrumente”, la Filarmonică

Dialog între violoncel şi pian în recitalul intitulat „Poveşti între două instrumente”, la Filarmonică

la 4 November 2025 05:48 Reactualizat la: 4 November 2025 13:02
4 November 2025 05:48 Reactualizat la: 4 November 2025 13:02
Invitaţii Filarmonicii de Stat Oradea sunt violoncelistul Octavian Lup şi pianista Aurelia Vişovan.
Invitaţii Filarmonicii de Stat Oradea sunt violoncelistul Octavian Lup şi pianista Aurelia Vişovan.

Trimite articolul

X

Recitalul de joi, 6 noiembrie, de la Filarmonica de Stat Oradea, intitulat „Poveşti între două instrumente”, propune un dialog între violoncel şi pian în universul intim al muzicii de cameră.

„Fiecare lucrare din program se așază precum o pagină dintr-un jurnal al umanității sonore: de la puritatea arhitecturală a lui Bach, la exuberanța ludică a lui Mozart, noblețea spirituală a lui Beethoven, lirismul melancolic al lui Schumann și introspecția tragică a lui Șostakovici. În acest an, timpul pare să-și plece fruntea în fața celor care i-au dat glas: Bach, a cărui muzică veghează de 275 de ani din tăcerea veșniciei; Beethoven, născut acum 255 de ani, cel care a învățat omenirea să-și asculte propriul destin; Schumann, născut acum 215 ani, poetul inimii romantice; și Șostakovici, trecut în eternitate de o jumătate de secol, mărturisitorul lucid al secolului XX. Astfel, această seară devine un pod de sunet întins peste veacuri – de la lumina ordinii baroce până la frământarea modernității”, anunţă Filarmonica orădeană.

Octavian Lup este unul dintre cei mai străluciți violonceliști ai generație sale, un reprezentant al excelenței în arta muzicală și o personalitate remarcată pe podiumul scenelor naționale și internaționale. Laureat a numeroase concursuri din România și din străinătate, Octavian Lup a concertat pe patru continente ale lumii, alături de nume cu rezonanță din domeniul muzicii clasice. De-a lungul activității sale profesionale, Octavian a fost distins cu zeci de premii naționale și internaționale.

Pianista Aurelia Vişovan este o interpretă recunoscută pe plan internațional, câștigătoare a concursului de fortepiano Musica Antiqua Brugge în 2019. Este invitată să cânte în mod regulat atât pe instrumente istorice, cât și pe piane moderne, pe scene importante ale lumii. Aurelia Vişovan este câștigătoarea a peste 25 de premii. În prezent este profesor universitar la catedra de pian a Universității de Muzică din Nürnberg.

Prima dintre cele șase suite pentru violoncel solo compuse de Johann Sebastian Bach, Suita nr. 1 în Sol Major, BWV 1007, ocupă un loc special pentru orice interpert, suitele solo de Bach fiind considerate de către violoncelişti drept pietre de încercare, ce necesită multă tehnică, interpretare şi expresie pentru a putea fi stăpânite.
Variaţiunile pentru pian „Unser dummer Pöbel meint” KV 455 de Mozart demonstrează ingeniozitatea lui Mozart în transformarea celor mai simple melodii în mici capodopere de fantezie, în care pianul trece printr-un șir de metamorfoze timbrale ce arată un tânăr compozitor stăpân pe toate resursele instrumentului. În mâinile Aureliei Vișovan, această lume mozartiană prinde viață cu aceeași naturalețe senină care a cucerit Europa secolului al XVIII-lea.

Foto: Life in frames

Prin 12 Variațiuni pentru violoncel și pian pe tema «See, the conqu’ring hero comes» din oratoriul Judas Maccabaeus de Georg Friederich Händel, WoO 45, Beethoven a compus un veritabil exercițiu de forță creativă. În aceste variațiuni, el trece de la noblețea solemnă la elanul eroic și la umorul subtil, construind un arc sonor care pare să spună: victoria nu este doar a eroului din mit, ci a spiritului însuși. Lucrarea, scrisă pentru violoncel și pian, redă perfect energia tinereții beethoveniene – acea combinație de pasiune, disciplină și genialitate spontană care avea să schimbe pentru totdeauna istoria muzicii. A unsprezecea variațiune, un adagio extins, este cea mai lungă „mișcare lentă” pe care Beethoven a scris-o pentru violoncel și pian până la ultima sa lucrare pentru pereche, Sonata, Op. 102, nr. 2.

Fünf Stücke im Volkston, Op. 102 (Cinci piese în caracter popular, op. 102). Deși Schumann a compus acest mic ciclu încă din aprilie 1849, el nu a publicat cele cinci piese pentru violoncel decât în 1851, ca Opus 102. Aceste miniaturi își trag farmecul special nu numai din minunatele cantilene ale violoncelului, în special în a treia piesă, ci și din influențele folclorice maghiare, nordice și de altă natură pe care Schumann le-a încorporat și le-a țesut în dialoguri rafinate. Așa cum sugerează și titlul, scopul său a fost să stilizeze muzica în sensul unui „folclor imaginar”. Aceste „cinci piese în caracter popular” nu sunt prelucrări folclorice propriu-zise, ci evocări poetice ale spiritului popular german.

Foto: Life in frames

Dmitri Șostakovici a fost unul dintre cei mai inventivi, dar și mai controversați compozitori sovietici. Personalitatea sa artistică complexă și schimbătoare face dificilă definirea unui „adevărat Șostakovici”, întrucât creațiile sale variază de la lirism delicat la sarcasm amar și disperare profundă.

Compusă în 1934, la scurt timp după Lady Macbeth, Sonată pentru violoncel și pian în re minor, Op. 40 este tot ceea ce Pravda spunea că nu este opera sa: disciplinată, proporționată clasic, sonoră și eminent lirică. Este una dintre cele mai lirice și transparente lucrări ale compozitorului. Alternanța dintre elegie și sarcasm, dintre calmul interior și dramatismul exploziv, conferă piesei o intensitate aproape confesivă. În această sonată, violoncelul devine un alter ego al compozitorului, un instrument al introspecției și al rezistenței, în timp ce pianul oferă cadrul armonic al unui dialog ce pendulează între lumină și umbră.

Trimite articolul

X
Taguri:
aurelia visovan ,
Filarmonica de Stat Oradea ,
octavian lup ,
pian ,
povesti intre doua instrumente ,
recital ,
violoncel
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Interviu cu dirijoarea Nicoleta Ţâmpu / „Eu cred cu tărie că muzica este o formă profundă de educație umană”
    La Oradea s-a înfiinţat primul cor de copii din istoria Filarmonicii de Stat Oradea, având-o ca dirijor pe Nicoleta Ţâmpu. Activitatea corului va consta în participarea permanentă la concertele instituției, în programări dedicate sau alături de ansamblul mare, în cadrul evenimentelor speciale ale stagiunii. Primul concert al corului de copii pe scena Filarmonicii, intitulat „Glasuri de Crăciun”, a avut loc luni, 8 decembrie.

    BIHON Sport local

    Performanță! Orădeanul Mădălin Călugăr și-a asigurat o medalie la Campionatul European de box
    În această perioadă la Kienbaum (Germania) se desfășoară Campionatul European de Box pentru juniori U17.

    BIHON Sport local

    FOTO+VIDEO
    Învingător! Adrian Maxim a câștigat lupta susținută în gala Dynamite Fighting Show de la Timișoara
    Sezonul 2025 în Dynamite Fighting Show s-a încheiat cu gala de la Timișoara, sala „Constantin Jude” fiind înțesată de peste 2.500 de spectatori.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Atac la rezervoare! Trei tineri din Arad au lăsat fără motorină dubițe parcate în Oșorhei
    Un burghiu, niște flacoane goale, câteva perechi de mănuși și o pâlnie. Astfel „înarmați”, trei bărbați din comuna arădeană Zimandu Nou au bătut drumul până în Bihor ca să fure motorină din autoutilitare parcate pe străzi din Oșorhei.

    FC Bihor

    Adrian Moisa, președinte Old Boys FC Bihor: „Interesele noastre sunt comune și dedicate exclusiv dezvoltării sportului bihorean”
    O postare apărută în mediul online pe un grup al suporterilor despre dreptul de proprietate al mărcii FC Bihor a agitat apele în rândul fanilor și a creat confuzie înaintea importantului meci de campionat cu Metalul Buzău, programat duminică, de la ora 11:00, pe Stadionul Iuliu Bodola.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Comuna Nojorid trece pe verde: Energie geotermală pentru toate instituțiile publice
    Primăria comunei Nojorid a demarat un proiect ambițios, care vizează valorificarea resurselor geotermale locale, marcând un pas important în tranziția de la sursele convenționale de încălzire către energia regenerabilă.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.