„Am lucrat la garnitură împreună cu cei de la Craiova, de la CESI. Dacă un tramvai nemodernizat consumă în jur de 3KWh pe km, din măsurătorile executate cu acest tramvai, s-a ajuns la un consum de 1,2 KWh pe km, rezultând o economie de energie electrică importantă. La 50.000 de km, cât e parcursul unui tramvai pe un an, ar fi, pe lună, aproximativ 825 de euro, pe lună, pe tramvai. Înmulţit cu cele 40 de tramvaie pe care am dori să le modernizăm, rezultă o economie substanţială, în jur de 300.000 de euro pe an”, spune Mircea Pop, director interimar al OTL SA.
Mai exact, tramvaiului i s-a montat un aşa numit chopper, într-un spaţiu din şasiul tramvaiului, fără a i se modifica structura. “În acea cutie toate componentele electrice şi electronice sunt noi. S-a modificat, în parte, şi bordul tramvaiului”, detaliază Pop.
Aer condiţionat
Intervenţia la garnitura Tatra îi afectează direct pe călători sub aspectul confortului: dacă sistemul de recuperare a energiei eletrice nu se simte direct, aparatul de aer condiţionat montat în locomotivă ar trebui să îmbunătăţească condiţiile din tramvai. “Din măsurătorile noastre, cu camera termo, au dat o diferenţă de temperatură la 2 metri de aparat, undeva la cinci grade. Cinci grade e cam mult dar la 40 de grade poate că diferenţa va fi la 2 grade. Normal, aşa se spune că diferenţa de temperatură între exterior şi interiorul cu aer condiţionat trebuie să fie între 2 şi 5 grade”, spune directorul.
Tentativă velo
“Tot în premieră, încercăm să punem în funcţiune un suport de biciclete, pentru că în România şi în Oradea nu se permite transportul bicicletelor în interiorul tramvaielor şi a autobuzelor. Încercăm să vedem ce feed-back vom avea la acest sistem”, a anunţat directorul. Montarea unei biciclete pe suportul de la coada tramvaiului ia mai mult timp decât ar staţiona tramvaiul într-o staţie, aşa că rămâne de văzut cum se vor raporta orădenii, ciclişti sau doar clienţi ai OTL, la propunere.
Pop a prezentat şi rampa mobilă, care se poate monta pentru accesul în tramvaiele cu scări, al celor cu handicap. Totuşi, panta mult prea mare a rampei o face greu utilizabilă pentru cei care chiar ar avea nevoie de ea. În plus, sunt staţii de tramvai în oraş, cea de la Crişul sau de la Podul Dacia, care le sunt cu totul restricţionate celor obligaţi să folosească scaune cu rotile.
Proiectul a costat 35.000 de euro şi a durat o lună şi cinci zile, cu testele din traseu cu tot. Garnitura a fost încercată în oraş, greutatea pasagerilor fiind asigurată prin umplerea cu saci de nisip. De luni, garnitura modernizată, cu numărul 031, va intra în graficul OTL. Orădenii sunt invitaţi să transmită societăţii impresiile şi observaţiile.
Pop spune că, în funcţie de economiile reale pe care le face în expoatare se va decide intervenţia la alte locomotive.
Citiți principiile noastre de moderare aici!