JB & BIHON: În ciuda faptului că parcurile industriale din Oradea sunt văzute ca fiind un real succes al administrației locale, dvs. personal ați criticat în mai multe rânduri profilul firmelor care ocupă aceste parcuri. Chit că inclusiv miniștrii PSD au vizitat firme din parcurile industriale orădene. În contextul actualei crize economice generată de criza sanitară, cât timp își mai permite județul Bihor să țină goale parcurile industriale de la Tileagd și Săcueni? Unde considerați că s-ar impune noi parcuri industriale în județ?
Ioan Mang: Nu le ținem goale. Parcul de la Tileagd s-a finalizat în acest an și de câteva luni este gol. Iar la Săcueni nu este încă gata. Nu se pune problema să fie și echipate, pentru că nu vine nimeni peste noapte. Pentru parcurile industriale care se vor construi de aici încolo, acelea sunt necesare. Ar trebui să avem un parc și în Țara Beiușului, iar Primăria Drăgănești și-a dat acordul pentru 10 ha, între Drăgănești și municipiul Beiuș, care nu ne-a putut pune la dispoziție un teren, în patru ani. La fel, în zona Marghita, va fi foarte aproape de autostradă. Parcul de la Tileagd acoperă Valea Crișului, cel de la Drăgănești acoperă Țara Beiușului, cel de la Săcueni acoperă vestul și e aproape de graniță. Va fi și parcul de la Tămășeu. Avem discuții, participăm la târguri. Am avut o întâlnire cu Camera de Comerț Româno-Chineză și urmează ca, după ce se discută și în China, cu investitorii, să vadă ce va fi… Ei ne-au și spus din start că vor veni să închirieze un parc industrial. Ei vin pentru 10-15 hectare. Important nu este cât de repede îl ocupi.
Este important, totuși, pentru oamenii din zonă, care își doresc locuri de muncă.
I.M.: Nu, important este să îl acoperi cu firme care dau salarii și care rămân acolo. Se spune că Oradea a avut un mare succes, dar eu zic că mult mai mare succes a avut Debreținul. Sunt român 100%, dar în Debrețin, primarul de acolo a avut viziune. A stat cu parcul industrial neocupat câțiva ani. Și a avut cereri de la firme din Debrețin să se mute din oraș în parcul industrial, dar a zis „nu”. A căutat să convingă o firmă din industria farma să vină în Debrețin, care să dea un salariu minim de 1.000 de euro. Asta a obligat toate firmele din Debrețin să crească salariile, ca să nu rămână fără oameni. Dacă în 2008, puteam spune că Debrețin era sub Oradea din toate punctele de vedere (!), astăzi, Debrețin este mult peste Oradea.
Niciodată nu am fost peste vecinii maghiari, în istoria pe care am trăit-o. Din păcate, infrastructura pe care o avem la dispoziție este și azi mult sub cea din Ungaria. Și astăzi așteptăm ca autostrada să traverseze județul Bihor. În zona Debrețin exista și există infrastructură de acest tip. După cum știm, s-au pierdut mari investiții și din cauza problemelor de acest tip. În plus, România nu este, încă, membru Schengen. Sunt niște chestiuni obiective, care ne fac să pierdem în competiția cu vecinii maghiari, cred că sunteți de acord…
I.M.: Și da, și nu.
Ce priorități v-ați fixat de această dată și care sunt modalitățile pe care le vedeți posibile pentru punerea lor în practică?
I.M.: Îmi doresc o majoritate în Consiliul Județean care să mă sprijine, iar proiectele sunt pentru bihoreni. Deviza de la care am plecat este „Siguranța unui trai mai bun pentru bihoreni”. Până în 2024, toate drumurile județene – aproape 900 km – vor fi finalizate și în condiții foarte bune de trafic. Asigurăm, astfel, siguranța cetățenilor pe drumurile din Bihor.
Apoi, vom atrage investitori în parcurile industriale, pentru locuri de muncă bine plătite. Azi, în Oradea nu sunt 8.000 de șomeri. În Oradea, problema mare nu este lipsa locurilor de muncă, ci lipsa locurilor de muncă bine plătite. Noi încercăm să aducem firme care să asigure locuri de muncă pentru cetățenii din acele zone. Pentru ca aceștia să nu piardă timp cu naveta, astfel încât ajung să aibă 11-12 ore de muncă pe zi.
Vom continua să investim în spitalele din județul Bihor, pentru siguranța unui trai mai bun în sănătate, cu medici bine pregătiți, ca să nu mai ia drumul Clujului și Debreținului.
Vom investi, în continuare, în școli. Nu facem doar bazine de înot în orașe. Anul trecut, s-au investit 100.000 de euro în dotări sau în reparații în școli, pentru fiecare oraș în parte. Și toate municipiile și orașele din județ au profitat de acest avantaj pe care l-a creat Consiliul Județean.
Dorim locuri de muncă și prin dezvoltarea turismului. Am în proiect cel puțin două ADI: unul pentru a dezvolta Domeniul Schiabil Apuseni, în care să intre primăriile Nucet, Budureasa, Câmpani, Criștioru de Jos, Pietroasa, astfel încât să putem apela la fonduri europene, putând construi minimum 10 km de pârtii. Vreau să dezvoltăm turismul de vizitare a peșterilor. Avem multe peșteri nevizitate. Avem peștera Meziad, unde CJ trebuie să își aducă aportul pentru a veni cât mai mulți turiști.
Concret, ce poate face Consiliul pentru turismul speo?
I.M.: În primul rând, să promoveze, împreună cu primăriile și custozii peșterilor. Apoi, să asigure finanțări, să participăm împreună la proiecte de finanțare pentru a amenaja peșterile care nu sunt amenajate.
Înțelegem de aici faptul că dvs considerați că tot ceea ce s-a făcut în acești patru ani la nivelul Agenției de Management a Destinaței (AMD) Bihor nu a fost suficient, pentru stimularea turismului de masă.
I.M.: Da, au fost două instituții până acum, AMD și Centrul de Informare Turistică (CNIPT) Bihor, care s-au călcat unii pe alții, pe anumite subiecte. Din punctul meu de vedere, nu s-a făcut ceea ce trebuie în turism. Nu avem marcate trasee de biciclete. Nu trebuie să turnăm asfalt în păduri, ci trebuie doar să marcăm traseul.
Sunt chestiuni pe care le spuneți acum, dar timp de patru ani nu au răzbătut din interiorul Executivului, cu președintele Pásztor.
I.M.: Au răzbătut în Executiv. În exterior nu avea rost să ne ridicăm poalele în cap. Dar discuții am avut cu dl Pásztor. Însă cred că nu s-a înțeles. Biciclistul are nevoie prin pădure de o cărare, nu de asfalt. Putem face un traseu al bisericilor din lemn sau un traseu al viilor. Iar când traseul este promovat în țările din jur sau în România, la un moment dat biciclistul obosește și caută să bea un suc sau o pensiune, astfel încât zona se poate dezvolta economic.
Din felul în care prezentați aceste idei, noi putem înțelege deja că aceste chestiuni, nefiind în aria dvs de responsabilitate, pot fi trecute în aria de responsabilitate a partenerilor dvs de la UDMR. Nu vă este teamă că aceste nerealizări vor fi proiectate și asupra candidaturii dvs și a felului în care e perceput mandatul PSD de la Consiliul Județean?
I.M.: Nu, pentru că orice om de bună credință realizează faptul că pe fiecare poziție ai o fișă a postului. Eu am fost vicepreședinte și cu Cornel Popa. Față de colaborarea cu UDMR, în mandatul lui Cornel Popa, doi ani nu mi-a dat atribuții, deși eram în USL. Când a fost problema cu FC Bihor, în mandatul lui Cornel Popa, antrenorul și căpitanul echipei au venit la mine și m-au rugat să mă ocup eu de fotbal, că altfel ei pleacă. Am discutat cu președintele de atunci și bineînțeles că nu a fost de acord. Iar echipa de fotbal a falimentat peste câteva luni. Nu am spus niciodată că sunt vinovat pentru nerealizările lui Cornel Popa. A fost președinte, și-a asumat… Dl Pásztor a fost președinte, mi-a spus să mă ocup de Direcția Tehnică. Din cele două instituții de turism am cerut una, dar nu s-a putut… Asta este situația. Sigur, când am discutat la o cafea, am spus că se puteau face trasee, borne, indicatoare, hărți turistice…
Se acreditează ideea că până acum, din cauza felului în care a evoluat scena politică locală, alegătorul care a votat PSD a votat și UDMR, iar cine a votat UDMR a votat și PSD. Credeți că lucrurile se pot schimba, din această perspectivă, a preferinței unei alianțe cu oricine altcineva decât cu liberalii?
I.M.: Am experiență politică și de zece ani sunt președinte de partid. Nu spun niciodată, niciodată. M-am amuzat văzând un anumit candidat (din partea PRO România – n.red.) declarând că va face alianță cu oricine, numai cu PSD nu. Dacă aude dl Ponta de treaba asta, nu știu ce se întâmplă.
Când ar trebui finalizat Drumul Apusenilor în integralitatea sa, pe traseul Beiuș – Stâna de Vale – Coada Lacului – Remeți – Valea Drăganului (limita cu jud. Cluj)?
I.M.: Drumul Apusenilor are două contracte. Unul de la Beiuș – Stână – Coada Lacului și altul, din Remeți până la Valea Drăganului, limita cu Cluj. Acesta din urmă avea termen anul viitor, dar va putea fi predat în această toamnă, la cum stau lucrurile.
Drumul de la Beiuș – Stâna de Vale – Coada Lacului are termen în 2022. O parte din el, Beiuș – Stâna de Vale va fi asfaltat complet, mi-a promis constructorul, în această toamnă, la nivel de strat de bază. De la Stâna de Vale până la Coada Lacului va fi un drum foarte pitoresc, foarte dificil din punctul de vedere al constructorului, cu soluții tehnice deosebite. Am fost pe el acum trei luni. A trebuit să schimbăm soluții tehnice din proiect, deoarece din birou s-a considerat că poate fi lărgit la 6 m, tăindu-se din stâncă. Dar unde stânca este verticală și e munte, să tai în stâncă înseamnă că toată poate să cadă jos. Și atunci, acolo s-au găsit soluții tehnice noi: se vor pune grinzi și se va extinde drumul cu doi metri deasupra apei, în consolă, fără să fie afectat cursul râului. Va fi un drum construit într-o manieră tehnologică a zilelor noastre.
În ce stadiu se află drumul nou ce va lega comuna Roșia, trece prin Zece Hotare și va ieși în Aștileu?
I.M.: Avem o investiție prin PNDL, finanțată de Guvernul României. Termenul de finalizare este în 2022, dar sunt convins că va fi finalizat anul viitor. În acest an, constructorul ne-a promis că se va termina la nivel de asfalt o treime din drum. Drumul are 5,5 – 6 metri lățime. Sunt foarte multe ziduri de sprijin de construit acolo. Ne apropiem, practic, de intersecția cu drumul Beiuș – Roșia – Damiș (din direcția Aștileu – n.red.).
Care este cea mai mare satisfacție pe care ați încercat-o de când sunteți implicat în conducerea județului Bihor?
I.M.: Faptul că am fost lăsat, în acest mandat, să mă ocup de Direcția Tehnică și am avut ca obiective principale Muzeul și drumurile. Și de drumuri am fost lăsat să mă ocup, cu toate că unii n-ar fi avut același interes pe drumurile județene. Am făcut drumurile pe investiții, cu covoarele asfaltice… Sigur că au fost unii care au comentat pe Facebook că au văzut o denivelare, o groapă. Dar e un drum, nu e masă de biliard. E un drum, pe care circulă și camioane cu masă mult mai mare decât cea permisă. Ca orice drum, poate avea și o fundație mai proastă, pe care nu o vezi, în primă fază. Dar revii, repari, sunt garanții. Dar ideea este că s-au făcut, iar dacă din 530 de kilometri, o jumătate de kilometru per total este greșit, este, totuși, sub unu la mie.
Cel mai mare regret pe care îl încercați, din acest mandat?
I.M.: Lucrurile nu sunt simple și nu au mers întotdeauna așa cum am vrut. Regret faptul că, în ciuda tuturor eforturilor pe care le-am făcut, ca și Consiliu Județean, de a finaliza lucrările la Aeroport pe bani dați de Guvern, s-a întârziat din cauza constructorului și abia acum s-au finalizat lucrările. Nu m-am ocupat personal, dar am fost în conducerea Consiliului Județean. Regret, după aceea, faptul că tot în cârca Consiliului Județean a fost pus faptul că Ryanair a renunțat la zboruri. Sigur, lui Pásztor, în principal, dar fiind în conducerea CJ și sprijinind această alianță, am fost făcut și eu în toate felurile.
Dar acuzațiile acelea, legate de vânzarea Aeroportului, mi-au produs un mare dezgust. Cum să vrei să vinzi Aeroportul la Debrețin când tu construiești și dezvolți Aeroportul? Și mai faci un terminal și creezi toată zona aceea de parcare, cu toate circuitele necesare. Cum să vrei să vinzi?
Dar faptul că Oradea este astăzi al cincilea oraș din coadă ca salarizare, asta a fost principala cauză care a făcut să nu fie călători. Nicio companie care are profit și călători nu pleacă de proastă.
Dar vedeți, Satu Mare are zboruri spre Londra.
I.M.: Așa este, dar Wizz Air poate zbura de la Satu Mare, care este la mai mult de 100 km distanță de Debrețin, ca să nu se concureze unul cu altul. Noi avem dezvantajul că suntem foarte aproape. Wizz Air nu cred că va zbura în următorul cincinal de pe Oradea, pentru că noi nu le putem da facilități, iar ei nu zboară fără facilități.
Ryanair a invocat motive comerciale, atunci când a părăsit Oradea. Și totuși, e greu de presupus că Satu Mare are o putere economică mai mare decât Oradea.
I.M.: Noi, ca și Consiliu Județean nu aveam un control, prin Aeroport, decât asupra numărului de călători. Biletele și le vindea operatorul de zbor, Ryanair, dar nu aveam un control cu cât își vindeau ei biletele. Le-am spus că nu a fost nicio cursă sub 92% grad de ocupare. Dar ei ne-au spus că la Oradea se întâmpla invers ca în Europa: adică te apropiai de ziua zborului, în mod normal trebuia să fie cerere de bilete și ei trebuiau să crească prețul. Dar la Oradea nu era cerere și atunci scădeau prețurile. Și ajungeau să zboare de pe Oradea cu 3 euro. Avionul era aproape plin, dar era pagubă totală.
Care este întrebarea care și-ar pune-o Ioan Mang lui însuși și cum și-ar răspunde?
I.M.: De ce să voteze electoratul din Bihor cu Mang Ioan președinte la Consiliul Județean? Răspunsul este: pentru că am experiența necesară, cunosc foarte bine județul, am arătat că pot, știu și vreau să realizez pentru oamenii din Bihor condiții mai bune de trai.
Unde vă vedeți peste 4 ani?
I.M.: Vom vedea atunci. Deocamdată, peste câteva luni, eu mă văd la conducerea Consiliului Județean, ca să continui ce am început. Avem 130 km de drumuri județene în lucru, pe investiții. Îmi doresc ca în mandatul viitor să continui ce am început și să depunem și alte proiecte. Am depus deja la ADR-NV Cluj lista de drumuri județene pe care vrem să le realizăm în următorul ciclu. Am depus și un drum nou: o șosea de centură care să lege viitorul drum expres Oradea – Arad de DN 79 și de DN 76 Oradea – Deva, dar și de DN 1, dincolo de Nojorid, Băile Felix și Oșorhei. Și ar fi o centură pe patru benzi, pe POIM.
Trimite articolul
Xbolovanul si daca se mai naste de inca 5 ori nu va ajunge la nivelul de educatie , civilizatie si bun simt a lui Mang .
-
Esti glumet de cu buna dimineata, cetatene! Cam prea devreme o trecusi pe ulei! Un membru “de vaza” al PSD, dovedit plagiator, mare aparator al lui Dragnea si infocat admirator al Veoricai, nu poate fi nicidecum educat, civilizat si cu bun simt. Pur si simplu PSD, si implicit personajul acesta, este imcompatibil cu aceste calitati.
-
esti cam in urma cu stirile amice, deja demult s-a pronuntat o instanta ca omul nu a fos gasit vinovat plagiat…eeei dar n-ai ce face , asa e cand esti orbit de fanatismul idolarii lui bolojan .
-
tu esti nepotul bunicului? :)))
-
-
Dispari , povestitor neocomunust !
Numai bla – bla .
Atat stii sa faci.
Sa te inconjori de aplaudaci si lingai.
Sa promovezi in partid dar si pe functii toti servilii care nu au fost in stare sa invete pe bune , pe cei ce s-au ticsit de diplome cumparate , de cei care in viata reala ar fi ori muncinori necalificati la banda ori ar muri de foame .
Dar exista partidul !
PSD .
Si d-l Mang .
Si daca astea doua ne sunt apropiate , iaca , avem sansa la un post si la o functie .
Important e sa lingem fundul .
Astea sunt principiile de parvenire pe care le folosesc toti in jurul acestui domn .
Iar el le alimenteaza si le mentine .
Ce ii uneste pe ei toti ?
Aceleasi.lucruri .
Toti sunt la fel .
Sa ai origine sanatoasa ( tata palmas si mama mulgatoare la vaci ) sa nu pui intrebari ci sa faci ce cere partidul , sa pupi metaforic inelul sefului , sa te supui , sa-i aduci ode si laude . Iar la final sigur se gaseste un locsor platit confortabil si sanatos din banii produsi de prosti si ptr.tine .
Si daca iti faci treaba de zdreantza lingaua , o sa avem grija si de odraslele tale sa se integreze in acelasi sistem nenorocit atunci cand vor creste ca niste loaze inalte si proaste .
Ca si ei sunt de la aceeasi vaca a noastra , nu ?!
Un jeg ordinar acest mizerabil Mang.
Dispari comunistule !
Băh ești nebun? Îi spune reporterul că parcurile industriale stau goale – ceea ce e adevărat, dar el spune că nu-s goale. Despre oamenii din sate că nu au locuri de muncă, dar se așteaptă până or să se umple parcurile industriale (viitoare) cu chinezii, că aia bisztos dau salarii de minim 1000 euro/ lună…la sat!
băh dobitocule, du-te pe drumul dintre Beiuș și Budureasa să vezi acolo denivelari, nu pe 500m! Du-te pe drumul dintre Pocola, Belfir și Taut să vezi acolo gropi, nu pe 500m cum spui tu! S-a turnat asfalt de 2 cm boule!
Jigodie comunista mincinoasă.
-
Pentru un cocalar, nu gandesti rau!
Drumul spre Padis este o rusine pentru orice turist care vrea sa vada frumusetea bihorului! Masinile se pot efectiv rupe in doua pe anumite portiuni din traseu pentru ca pana si asfaltarile cu peteciri cu tot s-au facut pe “sistemul” denivelarilor! Cum de ai curaj domnule Mang sa vorbesti despre dezvoltarea turismului im bihor? Faptele tale vorbesc mai tare decat vorbele pe care le rostesti doar de pe buze.
În judeţ nu se poate dezvolta turismul din cauză că nu există infrastructură bună, iar în Oradea nu se poate din cauza că e plin de ţigani şi cerşetori. Deci, să ne luăm gândul de la turism. Dezvoltarea trebuie să vină din dezvoltarea Universităţii, a unor instituţii culturale şi de cercetare.