BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Lucrările de infrastructură se opresc: lipsa fondurilor lovește primul proiect major din Bihor

Lucrările de infrastructură se opresc: lipsa fondurilor lovește primul proiect major din Bihor

De Ramona Pașcu
la 4 September 2025 14:02 Reactualizat la: 4 September 2025 14:06
12 Comentarii

Lucrările de infrastructură se opresc: lipsa fondurilor lovește primul proiect major din Bihor

4 September 2025 14:02 Reactualizat la: 4 September 2025 14:06
Primul lot al Drumului Expres Arad – Oradea, un proiect de importanță majoră pentru infrastructura rutieră a României, va fi pus „pe pauză” până în martie 2027, din cauza constrângerilor bugetare.
Scris de Ramona Pașcu - Primul lot al Drumului Expres Arad – Oradea, un proiect de importanță majoră pentru infrastructura rutieră a României, va fi pus „pe pauză” până în martie 2027, din cauza constrângerilor bugetare.

Trimite articolul

X

Informația, dezvăluită de Economica.net, semnalează începutul unei perioade dificile pentru investițiile în autostrăzi și drumuri expres, în ciuda existenței fondurilor europene disponibile doar până la finalul anului 2027.

Contractul pentru execuția primului lot al drumului de mare viteză Arad – Oradea (DX 16), în lungime de 33,7 kilometri, a fost semnat în luna mai 2025 cu asocierea Precon Transilvania (România) – Automagistral Pivden (Ucraina), pentru o valoare de 2,32 miliarde lei, fără TVA. Conform contractului, lucrările ar fi trebuit să înceapă în termen de 90 de zile și să fie finalizate în 24 de luni.

Cu toate acestea, CNAIR a emis ordinul de începere abia pentru 1 martie 2027 – practic, exact în momentul în care proiectul ar fi trebuit să fie finalizat. Motivul invocat: lipsa fondurilor și întârzierile în procesul de expropriere.

„Fondurile necesare pentru susținerea ritmului de lucru prevăzut în graficul de execuție nu sunt disponibile în integralitate”, se precizează în documentul citat de Economica.net.

CNAIR lasă o ușă întredeschisă

Deși ordinul de începere a fost stabilit pentru primăvara lui 2027, CNAIR sugerează că termenul ar putea fi reevaluat, „în eventualitatea unei îmbunătățiri a contextului financiar și a finalizării procedurilor de expropriere înainte de termenul stabilit”.

Această formulare pare să lase o portiță deschisă pentru o posibilă accelerare, însă incertitudinile financiare și întârzierile birocratice ridică mari semne de întrebare în privința realizării proiectului în timp util pentru a beneficia de finanțarea europeană din Programul Transporturi 2021–2027.

Acesta este primul proiect semnat care suferă oficial o amânare majoră, dar surse oficiale citate de Economica.net avertizează că nu va fi ultimul. În aceeași situație riscă să ajungă și alte proiecte de autostrăzi, precum loturile din A7 Pașcani – Suceava, unde licitațiile au fost câștigate, dar contractele nu au fost încă semnate.

Implicații politice și economice

Amânarea lucrărilor pe DX 16 este cu atât mai sensibilă cu cât proiectul este asociat cu inițiativa lui Ilie Bolojan, una dintre figurile pro-infrastructură din administrația locală. Drumul expres, așteptat de comunitățile din Bihor și Arad, este nu doar o conexiune strategică între România și Ungaria, ci și un proiect-simbol pentru regionalizare și colaborare interinstituțională.

Faptul că acest proiect este primul „sacrificat” din motive bugetare trimite un semnal îngrijorător pentru restul marilor lucrări de infrastructură planificate în perioada următoare.

Deși finanțarea este europeană, proiectele presupun un aport național substanțial și o capacitate administrativă ridicată pentru gestionarea cash-flow-ului. Dacă statul român nu poate asigura cofinanțarea sau nu reușește să accelereze procedurile administrative (precum exproprierile), riscul de a pierde bani europeni devine real. În acest caz, întârzierea începerii lucrărilor exact până în anul-limită de eligibilitate a fondurilor europene (2027) pare o strategie periculoasă.

 

Trimite articolul

X
Taguri:
Arad ,
autostrazi ,
CNAIR ,
drumul expres oradea - arad ,
drumuri ,
DX 16 ,
guvernul bolojan ,
infrastructura ,
oradea
12 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Orădeanul says:
    September 4, 2025 at 3:28 pm

    De ce se întâmplă acestea? Simplu :de câțiva ani am fost avertizați de comunitatea Europeană să se rezolve cu salariile și pensiile magistraților pentru că nici unde în Europa nu există așa pensii și așa avantaje precum în România la aceasta clasa socială (privilegiata). Se pare că pentru această clica de jmecheri sa făcut revoluția. Ori ce lege ce nu le convine lor, este neconstituțională. Și așa că comisia Europeană ne taxează.

    Reply
  2. Mihai says:
    September 4, 2025 at 4:38 pm

    Bolojane, du-te in Moldova. Lasa-neee

    Reply
  3. Prețul este f. mare. says:
    September 4, 2025 at 5:13 pm

    Nu sunt bani dar prețul este cca. 14 milioane de euro/km dublu față de țările vecine, mai ales că este în zona de câmpie unde prețul și la nou este de cca. 6 milioane de euro la alte loturi de autostrăzi,

    Reply
  4. Un oradean says:
    September 4, 2025 at 6:47 pm

    Optiti tot, nu mai faceti nimic, economisiti, cand o sa le continuati va costa dublu!! Conducatori habarnisti in frunte cu ATOTSTIUTORUL!!

    Reply
  5. Tibi says:
    September 4, 2025 at 6:50 pm

    Sa ii su. pu la macron ciolos si zelenski bolojane

    Reply
  6. Puiu says:
    September 4, 2025 at 7:26 pm

    Bine ca se face sediu nou pentru Vama si Antifrauda. Acestea sunt prioritatile autoritatilor.

    Reply
  7. Ilie says:
    September 4, 2025 at 8:39 pm

    Bolojan a promis că face acest drum expres,iar acum când el, acum nu mai poate.Cu siguranță oricine era prim-ministru reușea Bolojan să facă acest drum

    Reply
  8. Defender says:
    September 5, 2025 at 2:55 am

    Bolo v-a trimis fondurile la vecini din nord.. nu știați ca aia sunt mai importanți decât voi romanasilor

    Reply
  9. Dorin says:
    September 5, 2025 at 7:03 am

    Au plecat hotii care au furat , da nu stiu cum au construit si cateva mii de km de autostrada, acuma au venit aia cinstiti, s-a oprit tot. S-a taiat si se taie de la oamenii saraci si imbuibatii au ramas cu aceleasi priovilegii. Daca nici acum nu vedeti adevarul, sunteti prosti nu orbi.

    Reply
  10. cetatean says:
    September 5, 2025 at 11:06 am

    de unde bani si de investitii si de salarii mari la bugetari ? dar noroc ca ne maresc taxele si impozitele la prostime …

    Reply
  11. xxx says:
    September 5, 2025 at 3:16 pm

    Acum sa vedem de ce in stare administratia din Oradea si Bihor, fara fonduri UE si fara bani primiti de la buget, asa cum era pe vremea lui Filip, Sa va vad acum ce mai faceti fara bani si fonduri.

    Reply
  12. alex says:
    September 5, 2025 at 3:16 pm

    Reducerea pensiilor speciale ar compensa deficitul bugetar, dar Bolo a demonstrat că victoria în lupta cu ciocoi nu este așa de ușor ca și cu pensionarii

    Reply
  13. powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Procesul de corupție al fostului șef al ISCTR Bihor, Cristin Țepele, se va desfășura la Tribunalul Bihor
    Dosarul în care fostul director al Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) Bihor, Cristin Țepele, a fost anchetat sub acuzațiile de luare de mită și folosirea de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii va fi judecat la Tribunalul Bihor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Atenție, șoferi! Ceață densă și polei în numeroase zone din Bihor, vizibilitatea este scăzută
    Condițiile de ceață și polei se vor menține în cursul nopții de marți, precum și în dimineața zilei de miercuri, 16 - 17 decembrie.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Autostrada Transilvania, sub semnul întârzierilor? Asociația Pro Infrastructură nu crede în respectarea termenelor oficiale
    Potrivit oficialilor care au vizitat de curând șantierele lucrărilor, loturile Suplacu de Barcău - Chiribiș și Chiribiș - Biharia ar putea fi inaugurare în următorii doi ani, însă Asociația Pro Infrastructură (API) are un punct de vedere diferit.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Cinci cazuri de gripă confirmate în Bihor. 120 de oameni au ajuns în spital din cauza virozelor
    Val de viroze în Bihor. Direcția de Sănătate Publică (DSP) a înregistrat o mie de cazuri noi în plus față de săptămâna trecută și 406 față de aceeași săptămână din 2024.

    BIHON Sport local

    Bihorul Beiuș a pierdut „restanța” cu CSM Sighetu Marmației
    În ultimul meci din Liga 3 jucat în 2025, CS Bihorul Beiuş a pierdut cu CSM Sighetu Marmaţiei, scor 1-2 (1-0).

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Un hoț de 19 ani, din Tinca, arestat a doua oară în acest an pentru spargeri de locuințe
    Judecătoria Salonta l-a trimis în arest, pentru a doua oară în acest an, pe un tânăr de 19 ani, din Tinca, acuzat de comiterea a două furturi.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.