Monitorul oficial al fiecărei primării, locul unde sunt publicate hotărârile consiliilor locale, este uneori un instrument complet și la zi, iar alteori pare un raft prăfuit, cu documente lipsă sau întârziate.
Cum ar trebui să arate
Articolul 197 din Codul administrativ din 2019 (Ordonanța de Urgență nr. 57/2019) stabilește modalitățile de comunicare și aducere la cunoștință a actelor administrative, prevederile esențiale, incluzând obligativitatea aducerii la cunoștință publică a hotărârilor și dispozițiilor prin grija secretarului general, inclusiv prin publicarea lor electronică și în Monitorul Oficial Local. Potrivit anexei nr. 1 din Codul Administrativ, „Monitorul Oficial Local se cuprinde în structura paginii de internet a fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ- teritoriale, ca etichetă distinctă, în prima pagină a meniului, în prima linie, în partea dreaptă”.
Monitorul oficial trebuie să aibă șase capitole, iar la „Hotărârile autorității deliberative” se publică actele administrative adoptate de consiliul local sau de consiliul judeţean, după caz, atât cele cu caracter normativ, cât şi cele cu caracter individual: Registrul pentru evidenţa proiectelor de hotărâri ale autorităţii deliberative, precum şi Registrul pentru evidenţa hotărârilor autorităţii deliberative.
Consiliul Județean și Primăria Oradea stau cel mai bine
Din analiza datelor inserate în monitoarele oficiale ale Consilului Județean și Primăriei Oradea, cele două instituții respectă aproape ad-literam prevederile legale. Orice persoană interesată are posibilitatea de a accesa atât proiectele de hotărâri, cu documentele care stau la baza elaborării, cât și actele adoptate, respectiv referatele de aprobare și rapoartele de specialitate, din care se pot obține informații complete.
Mici deficiențe la primăriile din mediul urban
Pe site-urile primăriilor din Beiuș, Marghita, Salonta, Aleșd, Nucet și Vașcău, informațiile sunt încărcate doar după adoptarea lor, iar în unele cazuri lipsesc eventualele anexe ale hotărârilor. Cu puține excepții, lipsesc de asemenea documentele care au stat la baza promovării și supunerii votului consilierilor locali a proiectelor de hotărâri.
Lipsa documentelor în baza cărora s-au luat unele decizii poate ridica semne de întrebare privind oportunitatea sau eficiența utilizării fondurilor publice. Am sesizat și situații în care hotărâri adoptate recent apar cu câteva zile întârziere, ceea ce ridică unele întrebări despre ritmul real al transparenței. Accesul rapid la informație rămâne uneori complicat, mai ales pentru cetățenii care nu sunt familiarizați cu platformele digitale.
Probleme în primăriile de comune
Situația este mai problematică în zona primăriilor de comune. Legislația precizează că aducerea la cunoștință publică a hotărârilor adoptate de consiliul local intră în atribuțiile secretarului general al primăriei, însă acest lucru este considerat un aspect mai puțin important. În secțiunea dedicată monitorului oficial de pe site-urile multor primării, hotărârile sunt postate cu unele întârzieri, în unele cazuri de luni de zile.
Prin sondaj, am intrat pe paginile a 50 de comune din județ, iar concluzia generală a fost că sunt respectate cerințele legale, însă modalitatea în care apar hotărârile adoptate de consilierii locali este în multe cazuri deficitară. Din discuțiile purtate cu secretarii din Aușeu, Batăr și Șoimi, a reieșit faptul că problemele curente pe care trebuie să le soluționeze sunt mai presante, iar acest lucru afectează menținerea la zi a monitorului oficial al comunei. Aceștia susțin însă că vor remedia aceste probleme.
La Șoimi, secretarul susține și că întâmpină probleme în relația cu firma care administrează site-ul primăriei, inclusiv în ceea ce privește încărcarea hotărârilor de consiliu, însă speră că de anul viitor, după ce expiră contractul, lucrurile să meargă mai bine.
Obligație, dar fără sancțiuni
În legătură cu modul în care sunt actualizate monitoarele oficiale ale primăriilor, directorul cancelariei prefectului, Ligia Oala, recunoaște că mai sunt probleme la nivelul județului în acest sens, însă la fiecare întâlnire cu secretarii din primării, li se reamintește obligația pe care o au în acest sens. Dar – după cum recunoaște directorul cancelariei – pentru acest aspect nu sunt prevăzute și sancțiuni, singura cale este doar de a insista mereu pentru respectarea prevederilor legale.
Accesul public la hotărârile consiliilor locale nu este doar o formalitate, ci un pilon al democrației locale. Monitoarele oficiale ar trebui să fie mai mult decât simple secțiuni web, ele trebuie să devină ferestre către deciziile care modelează comunitățile locale.
Citiți principiile noastre de moderare aici!