Polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității de la Poliția Bihor desfășoară activități preventive pentru a preveni cetățenii în legătură cu incidentele de securitate cibernetică de tip fraudă, distribuite prin intermediul unor site-uri de anunțuri din România, menite să protejeze clienții împotriva fraudelor online.
În acest context, polițiștii de prevenire bihoreni s-au întâlnit cu orădeni, cărora le-au explicat modul de operare al infractorilor, dar și ce au de făcut în astfel de situații. Polițiștii le recomandă persoanelor care au postat anunțuri de vânzare pe site-uri să nu comunice datele de pe card, acestea fiind confidențiale și folosite exclusiv pentru achiziții și nu pentru încasări. Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice toate detaliile înainte de a efectua o tranzacție.
Potențialele victime sunt de obicei persoane care publică un anunț pe platformă cu un anumit produs/serviciu oferit spre vânzare. La scurt timp după publicare, aceștia sunt contactați în afara platformei, pe WhatsApp, de către atacatorii care pozează în clienți interesați de acel anunț. După ce pun câteva întrebări generale referitoare la condiția produsului, atacatorii din spatele acestor mesaje sunt de acord să facă plata, inclusiv livrarea coletului. Următorul pas este transmiterea în cadrul conversației a unui link către un instrument de plată, care de fapt este un link către o pagină de phishing, unde atacatorii colectează datele de card ale utilizatorilor, inclusiv parolele de securitate cu care se efectuează o primă tranzacție de tip transfer (care va debita contul de card al vânzătorului), iar ulterior le utilizează pentru alte tranzacții frauduloase.
Oamenii sunt sfătuiți să nu mai introducă alte coduri și să anunțe imediat banca emitentă în cazul în care observă în browser imagini suspecte, care nu corespund cu cele din paginile web ale băncii, apariția unor ferestre „pop-up” care solicită introducerea de date confidențiale, dacă nu se pot autentifica în pagina de Login de la prima încercare, întrucât s-ar putea să devină victima unui atac informatic. Nu în ultimul rând, polițiștii sfătuiesc oamenii să se informeze din surse oficiale și să semnaleze imediat orice tentativă de fraudă.
Pași de urmat
Pentru a se proteja împotriva fraudelor, polițiștii de prevenire bihoreni le recomandă utilizatorilor de carduri:
– să nu comunice nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card, inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare; angajații băncilor nu vor solicita niciodată divulgarea acestor informații indiferent prin ce mijloace se primește solicitarea – e-mail, SMS, apeluri telefonice sau la servicii financiare furnizate de bancă la distanță.
– să nu furnizeze niciodată datele de acces la Internet/Mobile Banking;
– datele înscrise pe card trebuie cunoscute exclusiv de titular și trebuie completate doar când acesta efectuează cumpărături online pe site-uri securizate;
– să nu deschidă atașamentele din e-mail-urile primite de la persoane necunoscute;
– să nu intre pe link-uri primite prin e-mail-uri necunoscute sau nesolicitate;
– să nu instaleze aplicații din surse necunoscute și programe necertificate descărcate de pe website-uri dubioase;
– să aibă instalat un program antivirus bun și să actualizeze permanent sistemul de operare.
Trimite articolul
XAduceti si pe Deputatul Independent Lasca pentru lectii suplimentare.