Duminică, 24 august 2025, Administrația Bazinală de Apă Crișuri, împreună cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, a marcat finalizarea primului sector al pistelor de biciclete amenajate pe diguri, în zona frontierei româno-ungare. Evenimentul a avut loc la podul peste râul Barcău din localitatea Tămășeu, pe drumul național DN19.
Proiectul, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta C11 „Turism și cultură”, are o valoare totală de 92,7 milioane lei și prevede amenajarea a 191,3 kilometri de piste cicloturistice pe digurile râurilor Ier, Barcău, Crișul Repede, Canalul Colector și Crișul Negru. Termenul de finalizare al întregului proiect este 30 noiembrie 2025.
Directorul ABA Crișuri, Pásztor Sándor, a subliniat că proiectul este atât o investiție turistică, cât și una cu rol hidrotehnic important: „Bine ați venit la primul tronson din cei aproximativ 200 km de piste de biciclete care se realizează în județul Bihor. (…) Această lucrare este importantă pentru că, prin traseul pe Crișul Negru, Canalul Colector, Barcău și Ier, se creează coloana vertebrală a rețelei de piste de biciclete și rute turistice din județ. În paralel, lucrările au adus și o componentă hidrotehnică semnificativă: consolidarea și supraînălțarea cu 67 cm a digurilor pe Barcău, lucrări care nu s-au mai făcut de zeci de ani și care sunt esențiale pentru prevenirea inundațiilor”.
Acesta a precizat că lucrările pe teren au depășit deja 50% execuție fizică și că pe partea de decontări urmează să fie depuse situații în valoare de peste 10 milioane de lei. Tronsonul de pe râul Barcău, primul finalizat, este aproape complet, lipsind doar montarea a 20 de indicatoare rutiere care vor asigura semnalizarea traseului.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a apreciat ritmul lucrărilor și a subliniat avantajele pentru comunitate: „Proiectul prevede o investiție de 191,3 km de piste cicloturistice, împărțite în 5 loturi. Lucrările au avansat foarte bine, iar până la sfârșitul lunii noiembrie toate tronsoanele vor fi finalizate. Din perspectiva Ministerului Dezvoltării, acest lucru înseamnă că vom putea plăti și absorbi fondurile PNRR pentru întreaga investiție. Pentru județul Bihor, aceasta reprezintă un salt calitativ și cantitativ extraordinar. Este foarte probabil ca Bihorul să devină unul dintre primele județe din țară, dacă nu chiar campion, în ceea ce privește traseele cicloturistice, devenind totodată o destinație pentru amatorii de cicloturism”.
El a adăugat că pistele realizate pe diguri au un avantaj important, acela al siguranței. Traseele nu se desfășoară pe drumuri naționale sau comunale, ci într-un cadru protejat, potrivit pentru familii, copii și turiști. În același timp, aceste rute oferă și ocazia de a descoperi zone mai puțin cunoscute ale județului. O pistă de 40–50 km devine astfel nu doar o infrastructură de mobilitate verde, ci și o oportunitate de recreere în familie și de cunoaștere a locurilor natale.
Cseke a prezentat și situația plăților efectuate la nivel național prin programele de investiții gestionate de minister: „În ultimele 8 zile, precum și în săptămâna care urmează, s-au efectuat plăți de aproximativ 2 miliarde de lei pentru investițiile finanțate prin PNRR și prin Programul «Anghel Saligny». Pe componenta de împrumut a PNRR am decontat toate facturile până la 20 iunie, iar pe partea de granturi plățile sunt la zi până la sfârșitul lunii iulie. În paralel, pregătim un memorandum pentru continuarea Programului «Anghel Saligny» în anii 2026–2028, astfel încât autoritățile locale și antreprenorii să aibă predictibilitate și siguranță în privința finanțării”.
Trimite articolul
XEu vreau ca pe piste sa fie desenate poze cu Bolojan, ca pe autobusele electrice din oras, sa moara de ciuda UDMR
Felicitari. o initiativa foarte buna. sa speram ca se finalizeaza.