BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Proiect pilot în Oradea – sistem de parcări securizate pentru biciclete

Proiect pilot în Oradea – sistem de parcări securizate pentru biciclete

De Cristina Ghilea
la 20 April 2023 07:27 Reactualizat la: 19 April 2023 12:48
2 Comentarii

Proiect pilot în Oradea – sistem de parcări securizate pentru biciclete

20 April 2023 07:27 Reactualizat la: 19 April 2023 12:48
Ideea Rastel.io a câștigat premiul I la concursul de soluții din cadrul Urbanize Hub de la Oradea, în 2021. Inginerii care au făcut parte din echipa de inițiatori au ajuns, acum, în faza lansării în teren a proiectului.
Scris de Cristina Ghilea - Ideea Rastel.io a câștigat premiul I la concursul de soluții din cadrul Urbanize Hub de la Oradea, în 2021. Inginerii care au făcut parte din echipa de inițiatori au ajuns, acum, în faza lansării în teren a proiectului.

Trimite articolul

X

Oradea are toate premizele pentru a fi un oraș prietenos cu bicicleta, dar ratează permanent acest obiectiv asumat mai degrabă verbal de „locatarii” biroului de primar.
E un oraș relativ mic și mai degrabă plat, dar care „suferă” din cauza infrastructurii puse la dispoziția celor care ar lăsa mașina pentru bicicletă.
Numărul de piste de pe străzile principale e în creștere, ce-i drept, dar lipsa de conectare e boală cronică la Oradea. Iar rastelele, ori lipsesc, ori funcționează ca niște probe de răbdare și rezistență la jeg pentru utilizatori. Asta în condițiile în care furtul de biciclete e sport local.
Această realitate ține de evidentul cotidian orădean, așa că nici nu e de mirare că în 2021, când Urbanize Hub a organizat un concurs de idei pentru soluții care ar face viața urbei mai bună, Rastel.io s-a detașat în lista câștigătorilor.
La distanță de doi ani și mai multe prezentări publice ale proiectului prin țară plus o finanțare a ideii prin programul de start-up, rastel.io e în faza lansării ca proiect pilot la Oradea.

În Vest…

Inginerul IT Tudor Beleuță, absolvent de Politehnică la Cluj, orădean revenit acasă după mai multe stagii în străinătate, ne-a prezentat stadiul și contextul proiectului.
„Eu sunt biclist, în mare parte prin oraș și am biciclit destul de mult pe afară, în Vest. Am stat prin Franța, pe la nemți. Am văzut că mobilitatea pe bicicletă are sens. Acolo e o altă maturitate a culturii în jurul bicicletelor. Mulți oameni au câte 3, 4 biciclete, una mai bună, una mai proastă etc. În oraș o folosesc, de regulă, pe cea mai proastă. Am văzut că există aceste sisteme de securizare suplimentară a bicicletei mai ales în zonele de tranzit ale orașelor, la gări, de exemplu, acolo unde schimbă mijloacele de transport. Modal mixed commuting-ul se practică cu succes afară, iar unul dintre mijloacele principale de deplasare e bicicleta. În Rolingen, în Reims și în Lion, lumea folosește foarte mult bicicleta”, ne-a relatat el.

[eadvert]


Revenind în Oradea, Tudor a constatat că „nu există, în general”, parcări de biciclete. E interesant pentru că Oradea e, ca geografie, un oraș plat și mic, poți ajunge cu bicicleta oriunde în 15 – 20 de minute. Faci 14 minute de la Continental până la Antonio Alexe. Orașul pornește bine dar se împotmolește când e vorba de infrastructura propriu-zisă, aceasta nu prea există. Am observat că acum crește iar gradul de folosire a bicicletei, adică crește populația de bicicliști. Cererea e tot mai mare din partea orădenilor. E și natural și firesc, până la urmă cetățenii trebuie să ceară drepturile lor. Pe măsură ce sunt tot mai mulți, devin tot mai relevanți”. Concluzia sa: potențialul pentru mobilitatea urbană pe bicicletă este foarte mare, cu condiția unor minime stimulente și facilități.
Inginerul spune că a observat, și în privința atitudinii față de bicicletă, aceeași polarizare care fragmentează, în general, societatea românescă. „România e țara contrastelor. E a doua cea mai mare industrie IT, dar suntem în topul european la lipsa de alfabetizare digitală. Asta înseamnă să știi să folosești aplicații de bază de pe telefon sau calculator, să plătești o factură, să faci o plată cu telefonul, să îți faci un cont. Foarte mulți nu pot, nu știu. Ca populație în medie, scriem foarte mult soft dar, de asemenea, în medie, nu știm să folosim aplicații de bază. Mie nu-mi plac extremele astea. Am și căutat să mă distanțez de bulele din domeniu, trebuie să existe o legătură a „elitelor” cu masa de utilizatori. În Vest, nu există o ruptură între elite și masa, aceste fragmentări în societate, pe diverse criterii”. El consideră că la fel și în privința bicicletei ca mijloc de mobiliate: „cei care folosesc bicicleta sunt priviți fie ca unii săraci, lipsiți de mijloace materiale, fie ca hipsteri. Nu sunt mulți cei care vor să își asume una dintre aceste identități”. Mai ales că eticheta, în general, nu prea are legătură cu realitatea.
În opinia sa, dezvoltarea infrastructurii va aduce și creșterea numărului de utilizatori ai bicicletei și, implicit, normalizarea atitudinii față de aceștia.

Ideea proiectului rastel.io este „o rețea de parcări securizate, acoperite. Pot fi niște mini adăposturi metalice, ori putem integra în această rețea digitală accesibilă de pe telefon orice incintă, orice spațiu care se poate securiza și pe baza aplicației să ai acces acolo. Te înregistrezi cu un cont în aplicație, după care primești acces la toate locațiile securizate. Asta asigură un pic de istoric la accesul în respectivele locații. Facilitatea se poate folosi chiar și de unii care nu sunt din Oradea, dar vin, spre exemplu, pentru două, trei zile.
Mizăm pe flexibilitate pentru utilizatori, pentru amplasamente – vrem să fie în locurile cele mai importante, de intersecție pentru bicicliști. Am vrea o rețea în zone critice, cu trafic mare, pentru că sistemul e dedicat în primul rând celor care se mișcă cu bicicletele prin oraș. Cum suntem noi aici (la terasă, pe pietonala Vasile Alecsandri n.r.). Am ajuns și avem lângă terasă trei biciclete sprijinite la întâmplare”, consideră inițiatorul proiectului.
Rastelele securizate ar trebui să poată și branșate la rețeaua de curent, „dar le putem pune și cu panouri fotovoltaice”.
„Le-am făcut compacte, astfel încât două să ocupe un loc de parcare. În incintă încap 6 biciclete. Accesul ar fi ori pe bază de abonament, ori pe baza de taxă unitară pentru o parcare”, spune Tudor.
„La Oradea e un proiect pilot. Avem sprijinul de dezvoltare și finanțare de la MakeIT in Oradea, care ne-au fost alături de la început. Vrem să vedem cum acceptă lumea o rețea completă de astfel de parcări la care să aibă acces și cât de multă valoare văd oamenii în a avea acces la un serviciu extins la nivel municipal. Ne gândim și la o variantă de bază, în care să ai acces gratuit pentru, să zicem, 30 de minute” – descrie el felul în care e gândită exploatarea.

Recompense pentru utilizatori

Odată funcțional, sistemul ar oferi date despre cât de des utilizează orădeanul bicicleta, ca atare permite și recompense.

„Vrem să integrăm un sistem care susține în mod activ pe cei care merg cu bicicleta. Cu acest sistem avem informații despre cât de des e folosită bicicleta și informația asta vrem să o punem în folosul bicicliștilor. Vrem să tatonăm, să vedem dacă sunt companii private sau municipalități care vor să se brenduiască, să arate că sunt susținători ai mersului pe bicicletă. Pot face asta prin acest sistem, lansând campanii prin recompensarea directă a bicicliștilor”, spune Tudor.

Rastel.io e, acum, în faza birocrației urbanistice. „Am reușit să eliminăm toate obstacolele, până acum, avem un producător orădean, care lucrează foarte bine. Avem finanțare. Ce ne trebuie nouă de la Primărie este amplasamentul, permisiunea să amplasăm aceste incinte pe domeniul public și acordul Comisiei Municipale de Urbanism și Amenajarea Teritoriului”, precizează inginerul.

Între timp, pe pagina proiectului http://vreau.rastel.io, orădenii continuă să marcheze pozițiile unde ar dori astfel de rastele securizate, în drumurile lor cotidiene.

 

Trimite articolul

X
Taguri:
biciclete ,
oradea ,
parcare biciclete ,
rastel ,
rastel.io ,
Tudor Beleuță
2 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. ggg says:
    April 20, 2023 at 9:16 am

    e o mica problema.ce te faci cand tu ai o bicicleta de 4000 lei si vine altul cu una de 800 lei si asta ti-o fura? chiar daca este legat.trebuie sistem video de supraveghere care iar necesita bani si cineva sa monitorizeze cusca respectiva non stop

    Reply
  2. sandu2100pnl says:
    April 20, 2023 at 10:59 am

    Nu stiu la ce trebuie astea, doar e orasul cel mai sigur, cel mai dezvoltat. Toti au minim 3-4 biciclete si 5-6 masini, atat de dezvoltat e orasul. Si e clar ca nu le fura nimeni.

    Reply
  3. powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Peste 12 milioane investite în trei piste de biciclete la Nojorid
    Primăria Nojorid continuă să investească masiv în infrastructura destinată transportului durabil, prin dezvoltarea a trei proiecte majore de piste pentru biciclete, în localitățile Nojorid, Leș, Apateu și Halta CFR Livada de Bihor.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Primăria Oradea: O parte din arborii plantați în Oradea s-au uscat, în marja „acceptabilă”
    În urma mai multor sesizări primite din partea locuitorilor din diferite zone ale orașului, Jurnal bihorean a solicitat Primăriei Oradea informații privind starea arborilor plantați în perioada toamnă 2024 – primăvară 2025.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    VIDEO
    4 amenzi penale după scandalul cu pumni și înjurături dintre Grecu și Borciu, care a blocat traficul în Sântandrei
    Scandalul cu bătăi și înjurături care s-a petrecut în decembrie 2022, în Sântandrei, și ai cărui protagoniști au fost doi bărbați - Mihai Gabor, cunoscut sub numele Grecu, și finul său, Mihai Borciu – care s-au bătut în mijlocul drumului, în plin trafic, a fost soluționat joi de către Judecătoria Oradea.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    Anunțuri Mediu, Ape

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Compania de Apă Oradea angajează!

    BIHON Sport local

    Decizie surprinzătoare! Federația Română de Polo a anulat ultimul turneu final al Campionatului Național la juniori U16
    Campioni naționali înaintea ultimului turneu final la juniori U16, care trebuia să se dispute în perioada 18-20 iulie la Oradea, poloiștii de la CS Crișul Oradea, și ceilalți din locurile 1-6, vor fi privați de o festivitate de premiere obișnuită și de a mai jucat un turneu.

    România

    Chiria de 10.500 euro pentru apartamentul din Roma al ambasadorului bihorean George Bologan. Precizări MAE
    Ministerul Afacerilor Externe a oferit, la solicitarea HotNews.ro, explicații privind cheltuielile aferente reședinței ambasadorului României pe lângă Sfântul Scaun și Ordinul Suveran de Malta, George Gabriel Bologan. 1

    România

    Guvernul propune descentralizarea jocurilor de noroc și reformarea pensiilor speciale
    Premierul Ilie Bolojan a susținut vineri, 11 iulie, o conferință de presă la Palatul Victoria, unde a prezentat proiectele la care a lucrat în ultima săptămână. Acestea fac parte din al doilea pachet de măsuri fiscale, având ca obiectiv principal reducerea deficitului bugetar prin creșterea veniturilor și reducerea cheltuielilor.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.