Conferința de presă a fost susținută de viceprimarul Teofil Filimon și directorul general al RER Vest, Zoltan Palhegyi, alături de care au fost prezenți directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș și directorul de operațiuni de la RER Vest, Constantin Hager.
„Aceste intervenții vizează, în primul rând, siguranța rutieră, dar și protecția pietonilor. Ne-am pregătit ca și în anii trecuți, dar și cu câteva noutăți care sperăm să aducă mai multă eficiență în teren.” a declarat viceprimarul Filimon.
Viceprimarul Filimon a prezentat modul în care s-au stabilit intervențiile pe raza municipiului. Zonele de intervenție au fost clasificate în patru categorii de urgență, în funcție de importanța și volumul traficului: Urgența 1: intrările în oraș, arterele principale, traseele și stațiile mijloacelor de transport în comun, dar și intrările la instituțiile publice – acestea sunt tratate cu prioritate absolută, Urgența 2: accesele în cartierele de blocuri, zonele comerciale și către agenții economici, Urgența 3: străzile asfaltate sau betonate, dar cu trafic mai redus, Urgența 4: străzile nemodernizate, periferice sau cu acces mai dificil – unde se va interveni după finalizarea etapelor anterioare, însă în paralel cu cele de urgență 1 în caz de ninsoare masivă. În total, 1.206 străzi din Oradea vor fi acoperite de programul de intervenție, gestionat de 34 de utilaje specializate, inclusiv pluguri, sărărițe și freze pentru zăpadă.
Stocuri suficiente de materiale antiderapante
Pregătirile includ și completarea stocurilor de materiale antiderapante. Potrivit reprezentanților RER Vest, depozitele sunt deja alimentate cu: 620 de tone de sare, 250 de metri cubi de nisip, 8.500 litri de clorură de sodiu lichidă – folosită în special în zonele cu temperaturi extrem de scăzute, 230 kg de clorură de magneziu sub formă de fulgi, folosit în special în zonele pietonale.
„Avem stocuri suficiente pentru a interveni fără sincope în primele săptămâni de iarnă. Desigur, vom suplimenta pe parcurs, în funcție de nevoile reale și de prognozele meteo”, a declarat directorul Palhegyi.
Pentru a eficientiza acțiunile de dezăpezire dar și reducerea costurilor, o parte din materiale care vor fi utlizate la dezăpezire ar urma să fie depozitate în cartierul Oncea și în zona străzii Gheorghe Doja, spațiile urmând să fie identificate de Primărie. Acest lucru va elimina deplasările mașinilor de intervenție de la distanțe mari pentru reîncărcare la sediul RER Vest, în zona străzii Clujului, unde sunt depozitate materialele în preznet
Deszăpezire cu ATV, dotat cu plug și sărăriță, pe trotuare și piste de bicicletă
În premieră, compania va testa utilizarea ATV-urilor echipate pentru deszăpezire pe trotuare, pistele de biciclete ale orașului sau spațiilor înguste, unde accesul este dificil pentru mașinile mai mari. Începând din sezonul rece 2025-2026, orădenii vor putea vedea prin oraș, la lucru, noul echipament, dotat cu plug și cu sărăriță.
ATV-ul va opera însoțit de o camionetă cu material antiderapant, pentru realimentarea rapidă. Avantajele acestei soluții țin de viteza de execuție a lucrărilor, agilitatea și manevrabilitatea. ATV-ul pentru deszăpezire va acționa pe pistele de biciclete dar și pe trotuarele sau spațiile pietonale destul de largi, cele care sunt incluse în programul de deszăpezire mecanizată, precum Bulevardul Magheru, strada Independenței cu pasajul de spre pietonala Vasile Alecsandri sau noua piață pietonală Independenței.
„Am observat în zonele montane cât de eficiente pot fi ATV-urile pentru intervenții rapide. Vom testa această soluție pe traseele înguste din oraș, iar dacă rezultatele sunt bune, vom extinde acest sistem în sezonul viitor. ”, a spus directorul general RER Vest.
Pentru început un singur ATV va fi pus la utilizat, urmând ca eficiența acestuia să fie evaluată după primele ninsori.
Scăderea prețului sării, o veste bună pentru primărie
Un alt aspect important anunțat în conferință de către directorul general RER Vest a fost legat de scăderea prețului sării utilizate la deszăpezire. Dacă în urmă cu trei ani, o tonă costa aproximativ 400 lei, în sezonul 2025-2026 prețul a scăzut la 260 lei/tonă. Acest lucru se datorează deschiderii unor exploatări private de sare, care au spart monopolul de stat existent anterior.
„Este o veste foarte bună pentru bugetul local, mai ales într-un context economic complicat”, a mai declarat directorul RER Vest.
Un milion a costat dezăpezirea iarna trecută
Întrebat de redactorul Jurnal bihorean&bihorn.ro care este costul estimativ pentru o intervenție completă în întreg orașul, acoperind toate cele patru niveluri de urgență, viceprimarul Filimon a precizat că este cuprins între 600.000 și 700.000 de lei, în funcție de condițiile meteo și de frecvența intervențiilor. În sezonul anterior, când iarna a fost blândă, cheltuielile totale ale Primăriei Oradea au fost în jur de 1 milion de lei.
„Anul trecut am avut o iarnă relativ ușoară, cu puține intervenții. Nu știm cum va fi sezonul acesta, dar suntem pregătiți să reacționăm prompt și eficient. Important este ca toți să colaborăm, autorități, operatori și cetățeni”, a concluzionat viceprimarul Teofil Filimon.
Citiți principiile noastre de moderare aici!