De vineri,13 noiembrie, se poate vizita o expoziţie ce cuprinde cele mai reprezentative lucrări de-a lungul anilor aparţinând artistului plastic Kerekes Gyöngyi, membră a Uniunii Artiștilor Plastici Bihor.
Expoziţia se intitulează „Trepte interioare” şi cuprinde 69 de creații din mai multe genuri artistice, de la instalații și desene realizate în tehnică mixtă, la acuarele și picturi în tuș colorat sau pe pânză, în acril.
Cinci cicluri de creaţie
Expoziţia este grupată în cinci cicluri de creație, care acoperă întreaga carieră a plasticienei Kerekes Gyöngyi. Primul ciclu, „Herbarium”, conține lucrări realizate în perioada 1988-1991, de tinerețe artistică și descoperire de sine prin amintirile din copilărie, după cum mărturisește artista, când au început să o fascineze „conexiunea cu natura: cerul, pământul, vântul, ploaia, plantele, florile, culorile” și când a „simțit instinctiv măreția acestora, sublimul”.
Cel de-al doilea ciclu, „Căutarea echilibrului”, prezintă creațiile din perioada 1992-1994, când artista s-a folosit de simboluri pentru a exprima temele umane eterne, perioadă „de maximă eliberare, de trăire a libertății în spațiul plastic al hârtiei de desen”, după cum o definește artista.
„Cartea Schimbărilor”, cel de-al treilea ciclu de creație, dintre anii 1997 și 1999, aduce, atât din punct de vedere tehnic, cât și tematic, modalități noi de exprimare. Textura hârtiei pare esențială aici, dar și modalitatea în care culorile se absorb una pe alta, se completează și se substituie. Nuanțele se inundă între ele, se revarsă, sunt de tot fluide.
Ciclul „Grădini spirituale – Iriși” acoperă perioada 2000-2017, în care irișii sunt prezenți în majoritatea lucrărilor artistei și devin, prin simbolistica cercului, simbol al eternității.
„Trepte interioare”, lucrare realizată în 2020, se compune din cinci piese. Compozițiile pornesc de la o cromatică mai sumbră, adâncă, dramatică și treptat se înseninează. Culoarea care dă unitate compoziției este violetul, culoarea cu cea mai înaltă vibrație dintre culorile din spectru. „Prin această lucrare am dorit să-mi exprim demersul de-a lungul întregii creații, parcurgerea trăirilor dramatice ale vieții și dorința de înălțare, lumină, pace, seninătate”, mărturisește artista.
Trăiri personale
La vernisajul care a avut loc joi seara, dr. Aurel Chiriac, directorul Muzeului Țării Crișurilor, a reamintit o idee la care ţine foarte mult şi pe care o va pune în practică în următorii ani. Este vorba despre organizarea în fiecare an a unei expoziţii dedicate unui artist orădean ajuns la consacrare. „Mă bucur că am ajuns să organizăm această expoziţie retrospectivă. Aşa cum spune şi catalogul, expoziţia dezvăluie un drum de trăiri personale care s-au materializat în atâtea şi atâtea lucrări care apelează şi la o simbolistică geometrică. Referitor la ‘Trepte interioare’, treptele poţi să le urci, poţi să le şi cobori. Kerekes Gyöngyi a urcat plastic şi ideatic vorbind către simplitatea care spune totul, dar a şi coborât aceleaşi trepte în adâncurile înţelesurilor fiinţei umane, în zonele cele mai asunse ale rostului nostru pe pământ”, a spus Aurel Chiriac.
Kerekes Gyöngyi s-a născut în Târgu Mureș, iar după terminarea studiilor trăiește și lucrează în Oradea. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca (1983), secția Design vestimentar, și din 1990 este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România, iar din 1992 membră de onoare a Asociației Graficienilor din Ungaria. Încă de la debut, a avut o carieră artistică în plină ascensiune, lucrările sale fiind selecționate la 24 de expoziții colective din țară și la alte 20 de expoziții de grup din străinătate – Ungaria, Polonia, Coreea, Slovacia, Olanda, Franța, Suedia, Slovenia, Spania, Italia și Republica Moldova. Expoziția este cea de-a cincea personală a artistei Kerekes Gyöngyi, dar și a șaptea ei prezență la Muzeul Țării Crișurilor.
Beţia culorii
Prezent la vernisaj, Traian Ștef, redactor-şef la Revista Familia, a comparat drumul artistic al plasticienei cu opera unui poet. „Expoziţia aceasta e ca o carte a creaţiei artistei, o carte cu mai multe capitole. Dacă ar fi să continui comparaţia, te asemui Gyöngyi unui poet care la început îşi caută cuvintele, stilul şi identitatea, apoi se pare că a găsit materialul, structura şi tehnicile proprii, le exersează un timp pentru a ajunge la concluzia că poezia în formă fixă e poezia dintotdeauna, pentru totdeauna. Astfel, de la căutarea culorii se junge la o beţie a ei, pentru ca până la urmă să îşi găsească contururile, geometria. Nu puteţi trece roată cu privirea în sală fără să vă atragă atenţia ceva, fără să vă opriţi în faţa unei lucrări, fără să simţiţi o anume plăcere, o anume emoţie”, a punctat Traian Ştef.
Kerekes Gyöngyi a mulţumit directorului Aurel Chiriac pentru posibilitatea de a expune în acel spaţiu al muzeului, dar şi colectivului de la Secţia de Artă pentru sprijinul primit, pentru ca acest concept expoziţional să se realizeze aşa cum şi-a dorit. A fost bucuroasă, de asemenea, să fie înconjurată de prieteni şi colegi la vernisaj, mulţumindu-le pentru susţinere. „Să ne bucurăm de frumuseţe, de linişte şi de armonie”, a încheiat Kerekes Gyöngyi.
Expoziția „Trepte interioare” va sta pe simezele Muzeului Țării Crișurilor până în 17 ianuarie 2021.
Citiți principiile noastre de moderare aici!