bihon.ro Web analytics

Autostrăzi (II). De la proiectare la inaugurare

Reactualizat la:

Autostrăzi (II). De la proiectare la inaugurare

Reactualizat la:
Mi-am propus să parcurgem împreună etapele realizării unei autostrăzi, iar ca studiu de caz am luat A10, autostrada Sebeș – Turda. În primul episod, am ajuns de la primul SF, în 2007, până la clarificarea finanțării, în 2017. Acum, ne vom ocupa de proiectare și execuție, stadiul la care autostrăzile prind efectiv contur.
Mi-am propus să parcurgem împreună etapele realizării unei autostrăzi, iar ca studiu de caz am luat A10, autostrada Sebeș – Turda. În primul episod, am ajuns de la primul SF, în 2007, până la clarificarea finanțării, în 2017. Acum, ne vom ocupa de proiectare și execuție, stadiul la care autostrăzile prind efectiv contur.

În proiectele de infrastructură întâlnim 2 tipuri principale de contracte, bazate pe standardele FIDIC (Federația Internațională a Inginerilor Consultanți): FIDIC roșu (Build), atunci când CNAIR asigură proiectarea, respectiv FIDIC galben (Design & Build) atunci când executantul asigură și proiectarea și execuția. Pe cele 4 loturi ale A10 s-a utilizat FIDIC galben.

Înainte de licitația pentru proiectare/execuție, documentația este verificată de ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice). După avizare, achiziția este publicată în SEAP și în Suplimenatul Jurnalului Oficial al UE. De regulă, se acordă 90 de zile pentru depunerea ofertelor, iar dacă cei interesați solicită clarificări, termenul este prelungit cu 15-30 de zile. Urmează etapa de verificare a eligibilității, iar ofertele eligibile sunt evaluate tehnic și financiar. Deciziile comisiei de licitație pot fi contestate de competitori, prelungind desemnarea câștigătorului. Cei afectați se pot adresa CNSC (Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor), sau instanțelor de judecată, după caz. Comisia de licitație desemnează un câștigător, iar după 10 zile, dacă nu sunt contestații, acesta este invitat pentru semnarea contractului, care poate interveni în 30-60 de zile.

După semnarea contractului (cazul FIDIC galben), executantul depune o declarație de proiectare, pregătește proiectul pentru autorizarea construcției, iar apoi proiectul tehnic cu detaliile de execuție și listele de cantități. Apar probleme diverse. Spre exemplu la A10, nu s-a reușit sincronizarea proceselor derulate simultan (contracte semnate în 2014, autorizația de mediu iese doar în 2015, exproprieri întârziate), dispute pe proiectarea nodurilor, pretenții ale comunelor afectate, astfel că CNAIR nu a putut furniza autorizația de construcție la timp. În plus, pentru a se finanța din fonduri europene în exercițiul 2007-2013 au fost impuse termene de proiectare și execuție nerealiste, modificate ulterior la fazarea proiectului pentru exercițiul 2014-2020.

În paralel cu etapa de proiectare, CNAIR selectează compania care va supraveghea derularea execuției. Contractele pe loturile 1, 2 și 4 au însumat 16 mil. lei (pe lotul 3 serviciul a fost asigurat de CNAIR).

Probleme apar și la faza de execuție. La A10, de exemplu: incapacitatea de mobilizare la constructori (probleme financiare), dispute tehnice, blocare în instanță, descoperire site arheologic, relocări de utilități, dispute contractuale. Se preferă prelungirea contractelor și nu rezilierea lor, pentru a evita reluarea procedurilor.

În episodul următor vom trage concluzii, propune soluții și vom anticipa drumurile de mare viteză pe care am putea circula în viitor în Bihor.

adrian_madar@yahoo.com.

Autostrăzi (I). De la discuţii la proiect

CH: 10202

0 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Microbuz de transport persoane implicat într-un accident în Hidișeu de Sus
    Un microbuz și un autoturism au fost implicate într-un accident produs pe DN 76, în localitatea bihoreană Hidișelu de Sus.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Focar de infecție coronavirus la un cămin de bătrâni din Marghita: 18 vârstnici și 4 angajați
    Căminul de bătrâni "Sfântul Anton" al Caritas Catolica din Marghita e confirmat aproape în totalitate cu coronavirus.

    Angajari BIHON

    INGEL FENSTER angajează personal
    Firma noastră produce in Germania ferestre și uși din lemn, PVC și aluminium.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Defileul Crișului Repede, „vedeta” unui film documentar
    Pădurea Craiului, singura destinaţie de ecoturism din Bihor, este vedeta unui nou film marca Mihai Moiceanu.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Gata gratuitatea! De joi, cu taxă în parcarea de pe Independenței
    La miezul nopții de miercuri spre joi intră în funcțiune sistemul de tichetare a parcării subterane de pe strada Independenței.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Niciun deces de COVID-19 înregistrat în Bihor, în ultimele 24 de ore
    După multe zile în care la Spitalul Curteanu s-au înregistrat decese provocate și de la coronavirus, de marți până miercuri, nimeni nu a mai murit din pricina acestui virus.

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.