Astăzi, la ora 16:00, a fost redeschisă circulația feroviară pe sectorul reabilitat Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria, primul segment finalizat din cadrul mega-proiectului de reabilitare și electrificare a liniei ferate Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră. Primul tren este programat să circule începând din această seară.
Lucrările au debutat în august 2024, imediat după aprobarea Proiectului Tehnic de Execuție, iar segmentul redeschis astăzi — între km 0+660.74 și km 7+088.32 — a fost executat într-un timp record de doar două luni (iunie–iulie 2025), în ciuda provocărilor climatice și de teren. Această secțiune reabilitată permite reluarea traficului feroviar, deocamdată cu restricții (viteză maximă 50 km/h), până la finalizarea întregului lot.
Spre deosebire de Loturile 1, 2 și 3, unde traficul feroviar a fost complet oprit pentru execuția lucrărilor, Lotul 4 se desfășoară sub trafic, ceea ce a presupus o organizare complexă și lucrări provizorii pentru menținerea circulației.
„A trebuit să lucrăm în paralel cu circulația trenurilor. Asta înseamnă riscuri mai mari, nevoia de avize prealabile pentru fiecare întrerupere și o logistică extrem de riguroasă. În unele cazuri am lucrat și noaptea, în condiții dificile, inclusiv la temperaturi de 50–60°C la nivelul șinei”, a declarat pentru Bihon.ro ing. Domenico Puzzo, reprezentant al antreprenorului.
Mobilizare impresionantă: peste 400 de oameni pe șantier
Pe cei 7 kilometri deja finalizați, lucrările au inclus refacerea completă a terasamentelor, construirea podețelor și realizarea podurilor. De asemenea, a fost reabilitată integral suprastructura căii ferate, s-au instalat stâlpi pentru noua linie de contact destinată electrificării, iar sistemele de telecomunicații și semnalizare au fost modernizate pentru a corespunde standardelor europene de siguranță și eficiență.
„La vârful mobilizării, am avut peste 400 de persoane și peste 300 de echipamente în teren, doar din partea antreprenorului general. Fără colaborarea eficientă între beneficiar, supervizor, parteneri și subcontractori, nu ar fi fost posibilă o astfel de viteză de execuție”, subliniază inginerul Puzzo.
Până la sfârșitul anului 2025, consorțiul intenționează să deschidă circulației noi intervale reabilitate și să finalizeze lucrările la stațiile majore și platformele intermediare, inclusiv Episcopia, Oradea Est, Oradea C, Tileagd, Oșorhei, Telechiu și Săbolciu.
Avertisment pentru participanții la trafic
Odată cu redeschiderea circulației pe acest sector, toți participanții la trafic rutier sunt rugați să manifeste atenție sporită la trecerile la nivel cu calea ferată, mai ales în zona Episcopia Bihor – Frontieră, unde trenurile au fost absente din 10 martie 2025.
Lucrările pe acest tronson – parte din Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria, cu o valoare contractuală de peste 2,4 miliarde lei + TVA, sunt realizate de consorțiul condus de Webuild SpA, împreună cu partenerul strategic Salcef și toți subcontractanții, în special HITACHI și IMSAT. Supervizorul este Egis International, iar beneficiarul este CNCF CFR SA, iar întreaga activitate se desfășoară sub supravegherea EGIS România SA, în beneficiul CNCF CFR SA.
Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și vizează atât modernizarea liniei principale, cât și crearea unor condiții de transport moderne și eficiente spre Ungaria și Europa Centrală.
Trimite articolul
X“am lucrat și noaptea, în condiții dificile, inclusiv la temperaturi de 50–60°C la nivelul șinei”
Nici nu vrem sa stim cat era temperatura ziua…
Trebuia sa lucati iarna, poate erau doar +40.
-
Se poate lucra si noaptea bine merci, daca ai ochelari de soare si crema de protectie solara, plus neaparat sa bei multa apa.
Unde ați avut voi 300-400 de oameni pe teren? Dați niște numere din burtă, mai rău ca pe vremea lui Ceaușescu.
Se vede clar că această pălărie e prea mare pentru voi. Vom merge pe Oradea – Cluj … peste vreo 10 ani.
Cu scuzele de rigoare, dar nu era vorba de linie dublă și electrificare? În clip se vede clar ca încă nu este electrificată și vedem p singură linie, nu două… Probabil că linia dublă va fi doar între Oradra și Cluj!
Cam greuțerg lucrările dinspre Oradea spre Cluj! 🙁