La Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea se derulează, începând din luna decembrie 2024, proiectul european „EMISmartEdu – Pilotăm VIITORUL la Eminescu”, finanțat prin PNRR, care vizează transformarea profundă a școlii, nu doar la nivelul infrastructurii, ci și în ceea ce privește actul educațional, managementul și parcursul elevilor. Proiectul implică aproximativ 1.300 de elevi și peste 100 de cadre didactice, iar valoarea totală a finanțării este de aproape un milion de lei.
În primul an de implementare, proiectul a inclus mai multe tipuri de activități: testarea și consilierea vocațională a elevilor, activități remediale pentru Limba română și Matematică destinate elevilor de la linia de studii maghiară, activități extracurriculare în cadrul Cercului Multilingva și cursuri de limba engleză pentru certificarea competențelor lingvistice. Până în prezent, 40 de elevi au fost pregătiți pentru examenele Cambridge, toți promovând cu nivelurile C1 și B2, mulți dintre ei obținând punctaje peste nivelul pentru care s-au înscris. Activitățile remediale pentru Limba română și Matematică au fost urmate de 45 de elevi de la linia de studii în limba maghiară, care au beneficiat de un suport adaptat nevoilor lor specifice, fapt ce a contribuit la creșterea motivației și a încrederii în propriile abilități. Ca rezultat, performanța generală la Bacalaureat a acestei categorii de elevi a ajuns la 98%, în anul școlar precedent.
Consiliere vocațională personalizată, demers unic în Bihor
Componenta centrală a proiectului este consilierea vocațională, gândită ca un proces complex și personalizat, adaptat realităților unei piețe a muncii aflate într-o permanentă schimbare. Obiectivul principal îl reprezintă identificarea aptitudinilor elevilor și sprijinirea acestora în luarea unor decizii informate privind traseul educațional și profesional. 600 de elevi din clasele a VIII-a, a X-a și a XI-a, alături de părinții lor, au fost beneficiarii direcți ai acestui demers. Procesul a fost structurat în două etape distincte.
Prima etapă a constat în testarea vocațională, realizată cu instrumente validate științific, menite să identifice interesele profesionale, abilitățile, valorile legate de dezvoltarea profesională și trăsăturile de personalitate ale fiecărui elev.
„Am vrut să oferim elevilor noștri ceva ce depășește conceptul clasic de consiliere vocațională, care se desfășoară de obicei în grup, în clasă. Activitățile proiectului au fost concepute ca un demers personalizat, multimodal. Prima etapă a fost aceea a testării vocaționale, utilizând instrumente validate științific. S-a urmărit identificarea intereselor profesionale ale fiecărui elev, a abilităților acestuia și în același timp, analiza valorilor pe care elevii noștri, deși tineri, le au deja privind dezvoltarea profesională. Nu în ultimul rând, activitatea de testare a presupus și investigarea psihologică a personalității. Această analiză multidimensională a permis realizarea unui profil specific fiecărui elev, cu accent pe potrivirea cu o anumită profesie și traseul educațional necesar de parcurs”, explică directoarea Colegiului Național „Mihai Eminescu”, prof. Livia Muntean.
A doua etapă a procesului a fost consilierea vocațională individuală. Elevii au participat la ședințe de consiliere alături de un părinte, în prezența unui psiholog vocațional, fiind discutate rezultatele testării și construite, în parteneriat cu familia, punți realiste între potențialul elevului, dorințele acestuia și oportunitățile educaționale existente.
„Cred că activitățile proiectului au fost foarte utile pentru fiica mea. În primul rând, rezultatele testării i-au confirmat alegerile privind cariera și au făcut-o să fie mai motivată. Mi se pare că a ajutat-o să se cunoască mai bine. Doamna consilier a fost foarte atentă să ducă decizia profesională înspre concret și să analizeze foarte clar care sunt pașii necesari alegerii unei cariere, ceea ce cred că a fost foarte util, un fel de salt de la vis spre realitate. Mi-a plăcut să văd cum cineva din afară vorbește despre copilul meu; cred că noi, ca părinți, suntem uneori ușor subiectivi, fie în sens bun, fie în sens rău. Iar faptul că cineva extern spune, de data aceasta cu efect, ceva ce tu ai repetat fără succes copilului tău de mai multe ori, a fost un bonus neașteptat. Mă bucur că am avut această oportunitate”, a povestit unul dintre părinții participanți la proiect.
Elevii de clasa a VIII-a au avut ocazia să analizeze concret opțiunile pentru ciclul liceal, iar cei de clasa a XI-a să decidă informat pașii necesari pentru accesul la cariera dorită. În paralel, consilierii au urmărit creșterea motivației intrinseci și stimularea unei atitudini flexibile față de opțiunile de carieră, fiecare elev primind un profil vocațional personalizat.
„Deși eram destul de hotărâtă, mi se pare că acest program m-a ajutat, pentru că am putut să discut cu cineva care să înțeleagă felul în care gândesc. Am aflat mai multe despre personalitatea mea. Cel mai mult m-au ajutat sugestiile consilierei legate de ce ar trebui să fac pentru a găsi latura practică a ideilor mele și pentru a căuta unde aș putea lucra în viitor. Mi s-a părut mai realist așa”, a povestit unul dintre elevii participanți.
Dotări și formare pentru sustenabilitatea proiectului
O parte integrantă a activităților de consiliere a fost dotarea cabinetului de asistență psihopedagogică al colegiului cu instrumente moderne de testare: două platforme specializate pentru elevi cu vârste între 12 și 19 ani, teste de personalitate, chestionare de abilități și alte instrumente validate științific, care pot fi administrate atât individual, cât și în grup, online și offline.

Aceste dotări extind semnificativ posibilitățile de orientare școlară și profesională și numărul beneficiarilor serviciilor de consiliere. Pentru a asigura sustenabilitatea proiectului, 44 de diriginți au participat la un program de formare specializat, în cadrul căruia au fost instruiți cu privire la factorii care influențează alegerile de carieră ale elevilor, etapele deciziei profesionale și modalitățile prin care pot derula, la clasă, activități de orientare în carieră, în cadrul atribuțiilor specifice dirigintelui.
Citiți principiile noastre de moderare aici!