BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
Select Page
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Elevii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, sprijiniți să-și aleagă drumul în viață

Elevii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, sprijiniți să-și aleagă drumul în viață

De Vasilică Ichim
la 21 December 2025 09:00 Reactualizat la: 18 December 2025 14:15

Elevii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, sprijiniți să-și aleagă drumul în viață

21 December 2025 09:00 Reactualizat la: 18 December 2025 14:15
Peste 600 de elevi de la CN „Mihai Eminescu” din Oradea au fost testați și consiliați individual, pentru a înțelege ce li se potrivește mai departe, ce opțiuni reale au și ce pași trebuie să urmeze pentru viitoarea carieră, alături de părinți, într-un proces care a pus accent pe decizii informate și nu pe alegeri făcute la întâmplare.
Scris de Vasilică Ichim - Peste 600 de elevi de la CN „Mihai Eminescu” din Oradea au fost testați și consiliați individual, pentru a înțelege ce li se potrivește mai departe, ce opțiuni reale au și ce pași trebuie să urmeze pentru viitoarea carieră, alături de părinți, într-un proces care a pus accent pe decizii informate și nu pe alegeri făcute la întâmplare.

Trimite articolul

X

La Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea se derulează, începând din luna decembrie 2024, proiectul european „EMISmartEdu – Pilotăm VIITORUL la Eminescu”, finanțat prin PNRR, care vizează transformarea profundă a școlii, nu doar la nivelul infrastructurii, ci și în ceea ce privește actul educațional, managementul și parcursul elevilor. Proiectul implică aproximativ 1.300 de elevi și peste 100 de cadre didactice, iar valoarea totală a finanțării este de aproape un milion de lei.

În primul an de implementare, proiectul a inclus mai multe tipuri de activități: testarea și consilierea vocațională a elevilor, activități remediale pentru Limba română și Matematică destinate elevilor de la linia de studii maghiară, activități extracurriculare în cadrul Cercului Multilingva și cursuri de limba engleză pentru certificarea competențelor lingvistice. Până în prezent, 40 de elevi au fost pregătiți pentru examenele Cambridge, toți promovând cu nivelurile C1 și B2, mulți dintre ei obținând punctaje peste nivelul pentru care s-au înscris. Activitățile remediale pentru Limba română și Matematică au fost urmate de 45 de elevi de la linia de studii în limba maghiară, care au beneficiat de un suport adaptat nevoilor lor specifice, fapt ce a contribuit la creșterea motivației și a încrederii în propriile abilități. Ca rezultat, performanța generală la Bacalaureat a acestei categorii de elevi a ajuns la 98%, în anul școlar precedent.

Consiliere vocațională personalizată, demers unic în Bihor

Componenta centrală a proiectului este consilierea vocațională, gândită ca un proces complex și personalizat, adaptat realităților unei piețe a muncii aflate într-o permanentă schimbare. Obiectivul principal îl reprezintă identificarea aptitudinilor elevilor și sprijinirea acestora în luarea unor decizii informate privind traseul educațional și profesional. 600 de elevi din clasele a VIII-a, a X-a și a XI-a, alături de părinții lor, au fost beneficiarii direcți ai acestui demers. Procesul a fost structurat în două etape distincte.

Prima etapă a constat în testarea vocațională, realizată cu instrumente validate științific, menite să identifice interesele profesionale, abilitățile, valorile legate de dezvoltarea profesională și trăsăturile de personalitate ale fiecărui elev.

„Am vrut să oferim elevilor noștri ceva ce depășește conceptul clasic de consiliere vocațională, care se desfășoară de obicei în grup, în clasă. Activitățile proiectului au fost concepute ca un demers personalizat, multimodal. Prima etapă a fost aceea a testării vocaționale, utilizând instrumente validate științific. S-a urmărit identificarea intereselor profesionale ale fiecărui elev, a abilităților acestuia și în același timp, analiza valorilor pe care elevii noștri, deși tineri, le au deja privind dezvoltarea profesională. Nu în ultimul rând, activitatea de testare a presupus și investigarea psihologică a personalității. Această analiză multidimensională a permis realizarea unui profil specific fiecărui elev, cu accent pe potrivirea cu o anumită profesie și traseul educațional necesar de parcurs”, explică directoarea Colegiului Național „Mihai Eminescu”, prof. Livia Muntean.

A doua etapă a procesului a fost consilierea vocațională individuală. Elevii au participat la ședințe de consiliere alături de un părinte, în prezența unui psiholog vocațional, fiind discutate rezultatele testării și construite, în parteneriat cu familia, punți realiste între potențialul elevului, dorințele acestuia și oportunitățile educaționale existente.

„Cred că activitățile proiectului au fost foarte utile pentru fiica mea. În primul rând, rezultatele testării i-au confirmat alegerile privind cariera și au făcut-o să fie mai motivată. Mi se pare că a ajutat-o să se cunoască mai bine. Doamna consilier a fost foarte atentă să ducă decizia profesională înspre concret și să analizeze foarte clar care sunt pașii necesari alegerii unei cariere, ceea ce cred că a fost foarte util, un fel de salt de la vis spre realitate. Mi-a plăcut să văd cum cineva din afară vorbește despre copilul meu; cred că noi, ca părinți, suntem uneori ușor subiectivi, fie în sens bun, fie în sens rău. Iar faptul că cineva extern spune, de data aceasta cu efect, ceva ce tu ai repetat fără succes copilului tău de mai multe ori, a fost un bonus neașteptat. Mă bucur că am avut această oportunitate”, a povestit unul dintre părinții participanți la proiect.

Elevii de clasa a VIII-a au avut ocazia să analizeze concret opțiunile pentru ciclul liceal, iar cei de clasa a XI-a să decidă informat pașii necesari pentru accesul la cariera dorită. În paralel, consilierii au urmărit creșterea motivației intrinseci și stimularea unei atitudini flexibile față de opțiunile de carieră, fiecare elev primind un profil vocațional personalizat.

„Deși eram destul de hotărâtă, mi se pare că acest program m-a ajutat, pentru că am putut să discut cu cineva care să înțeleagă felul în care gândesc. Am aflat mai multe despre personalitatea mea. Cel mai mult m-au ajutat sugestiile consilierei legate de ce ar trebui să fac pentru a găsi latura practică a ideilor mele și pentru a căuta unde aș putea lucra în viitor. Mi s-a părut mai realist așa”, a povestit unul dintre elevii participanți.

Dotări și formare pentru sustenabilitatea proiectului

O parte integrantă a activităților de consiliere a fost dotarea cabinetului de asistență psihopedagogică al colegiului cu instrumente moderne de testare: două platforme specializate pentru elevi cu vârste între 12 și 19 ani, teste de personalitate, chestionare de abilități și alte instrumente validate științific, care pot fi administrate atât individual, cât și în grup, online și offline.

Aceste dotări extind semnificativ posibilitățile de orientare școlară și profesională și numărul beneficiarilor serviciilor de consiliere. Pentru a asigura sustenabilitatea proiectului, 44 de diriginți au participat la un program de formare specializat, în cadrul căruia au fost instruiți cu privire la factorii care influențează alegerile de carieră ale elevilor, etapele deciziei profesionale și modalitățile prin care pot derula, la clasă, activități de orientare în carieră, în cadrul atribuțiilor specifice dirigintelui.

Trimite articolul

X
Taguri:
elevi ,
mihai eminescu ,
oradea ,
proiect ,
sprijin
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Sport local

    GALERIE FOTO
    A fost gala arbitrajului bihorean 2025. „Consider că am realizat lucruri frumoase”
    Familia arbitrajului bihorean s-a adunat vineri seara la Restaurant club Diamond din cadrul Hotel President pentru întâlnirea de final de an, în care conducerea CJA Bihor a prezentat reperele importante din anul 2025.

    România

    Uber plătește scump muzica din mașini: 7 milioane de lei pentru încălcarea drepturilor de autor
    Uber datorează UCMR-ADA milioane de lei după ce instanța a confirmat că a folosit muzica fără drepturi în serviciile sale de transport.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Ioana Buta şi Eliza Atofanei, două actriţe noi în Trupa Arcadia, în două premiere din luna decembrie
    Ioana Buta joacă în „Darul din iesle”, iar Eliza Atofanei în spectacolul „Pasărea albastră”.

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    36 de locuințe ANL recepționate la Sălard: cerere de peste trei ori mai mare decât oferta
    În comuna Sălard au fost recepționate 36 de locuințe pentru tineri, construite prin intermediul Agenției Naționale pentru Locuințe, instituție aflată sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor și Administrației Publice.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Orădean trimis în judecată pentru trafic de droguri sintetice. L-ar fi plătit pe un minor cu joint-uri pentru curățenie
    Procurorii DIICOT Oradea au dispus trimiterea în judecată a lui József Kerezsi, un orădean de 49 de ani acuzat că a vândut droguri și substanțe psihoactive în perioada decembrie 2024 – octombrie 2025.

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Elevii de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, sprijiniți să-și aleagă drumul în viață
    Peste 600 de elevi de la CN „Mihai Eminescu” din Oradea au fost testați și consiliați individual, pentru a înțelege ce li se potrivește mai departe, ce opțiuni reale au și ce pași trebuie să urmeze pentru viitoarea carieră, alături de părinți, într-un proces care a pus accent pe decizii informate și nu pe alegeri făcute la întâmplare.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.