În 2010, sub presiunea cerințelor UE și cu sprijinul UE, a fost lansat un proiect cu scopul principal de a reforma gestionarea deșeurilor. Pe parcursul a zece ani, depozitele neconforme ale județului au fost închise, au fost construite stații de sortare, iar noi furnizori de servicii au fost contractați pentru a dezvolta și implementa gestionarea selectivă a deșeurilor în tot județul. Implementarea a fost organizată de ADI Ecolect.
Înainte de 2010, au operat opt depozite de deșeuri mari în județul Bihor, pentru Oradea și comunele din jur și pentru zonele Beiuș, Marghita, Salonta, Aleșd, Săcuieni, Ștei și Valea lui Mihai. Haldele de gunoi deschise nu îndeplineau cerințele de mediu ale UE și trebuiau închise imediat, chiar dacă licența lor de funcționare fusese valabilă încă ani de zile (ca de exemplu în cazul municipiului Salonta). În timp ce aceste depozite erau închise, au fost construite stații de sortare pentru a separa deșeurile reciclabile de deșeurile biodegradabile sau comunale. Primul va merge la o stație de compostare, iar cel de-al doilea la stația de tratare mecano-biologică (TMB) nou construită, cu o capacitate mare.
Pentru noul serviciu, județul a fost împărțit în șapte zone și a fost anunțată o licitație. În Oradea și împrejurimi, S.C. RER ECOLOGIC SERVICE, la Aleșd SALUBRI ALEȘD în timp ce în restul județului firma AVE Bihor a câștigat dreptul la gestionarea deșeurilor.
Ce înseamnă noul sistem?
În general, este un sistem ecologic în care toate materialele reciclabile sunt refolosite, reducând astfel cantitatea de gunoi care intră în stația de tratare TMB.
Există uzine de sortare în toate centrele de colectare – în Oradea, Aleșd, Salonta, Beiuș, Marghita și Săcuieni – dar și populația colectează separat deșeurile menajere. Companiile de servicii vizitează gospodăriile de 13 ori pe lună (în oraș, în sate, deșeurile compostabile nu sunt colectate, sunt tratate de fiecare familie).
Pe lângă deșeurile menajere și deșeurile biodegradabile, cartonul și deșeurile de plastic-metal sunt colectate separat (la fiecare două săptămâni), iar sticla este colectată o dată pe lună. Gospodăriile primesc un container separat pentru colectarea deșeurilor, recipiente mici pentru deșeuri amestecate, biodegradabile și de sticlă iar pentru deșeurile din plastic și hârtie pungi de plastic.
Contracte în tot județul
Furnizori de servicii au primit avizul prețurilor cu câteva săptămâni în urmă și au trecut imediat la contractarea serviciilor cu beneficiarii. Distribuirea documentelor și a containerelor de colectare progresează bine, a fost deja finalizată în unele localități și se desfășoară în continuare în altele. Potrivit furnizorilor, noul sistem va ajunge la fiecare gospodărie în câteva săptămâni și, după dificultățile de tranziție, anul viitor va fi complet rezolvată implementarea colectării separate a deșeurilor reciclabile atât în mediul urban, cât și în mediul rural.
În ceea ce privește dificultățile, pentru moment, principala problemă este schimbarea prețurilor pentru populație. Noul sistem înseamnă prețuri mult mai mari decât cele aplicate anterior, în schimb de acum înainte va fi rezolvată și plata pentru cantitatea reală de deșeuri, adică celor care au mai puține deșeuri li se va percepe o taxă lunară mai mică. O altă dificultate apare în cartierele de blocuri, unde administratorii se tem de prețuri ridicate.
Am aflat de la reprezentanții furnizorilor de servicii că, deși populația a fost surprinsă de noul sistem, oamenii înțeleg necesitatea de a ajunge din urmă la standardele europene. Următorul pas ar trebui să fie adaptarea la colectarea separată. De exemplu, dacă deșeurile mixte menajere sunt acoperite și cu plastic sau hârtie pe insulele ecologice, nu vor mai fi o categorie de deșeuri colectate separat (livrate gratuit), ci o categorie de deșeuri menajere mixte care a fost plătită.
Așadar, sistemul este în funcțiune, depinde acum de populația județului să o folosească cu înțelepciune.
Advertorial! CH: 10828B
Citiți principiile noastre de moderare aici!