De cele mai multe ori însă, investițiile publice, fie că vorbim de drumuri, școli, spitale, rețele de canalizare sau intervenții asupra monumentelor istorice, o buna parte din acestea sunt de proastă calitate sau abandonate înainte de termenul de finalizare. Cred că un prim pas spre investiții publice de calitate este o legislație privind achizițiile publice care să încurajeze calitatea. Din acest motiv, îmi doresc să ajung în Parlamentul României. Vreau să contribui la îmbunătățirea legislației privind achizițiile publice, astfel încât rezultatul final al investiției publice să se materializeze în calitate și siguranță.
Investițiile publice trebuie să fie de calitate!
Avem nevoie de o legislație care să cuprindă prevederi pentru toate fazele de realizare, nu doar pentru faza de contractare, cu reguli similare proiectelor finanțate din fonduri europene. Avem nevoie de o legislație cu prevederi clare în ceea ce privește grilele de evaluare, care să încurajeze utilizarea criteriului de atribuire ”cel mai bun raport calitate-preț” (nu doar a criteriului ”prețul cel mai scăzut”).
O investiție de calitate pornește de la un proiect de calitate, iar pentru a avea un proiect de calitate trebuie să fie stimulată concurența. Consider că trebuie să devină regulă organizarea concursului de soluții în vederea selectării proiectantului pentru investiții mari, de importanță ridicată pentru populație. Concurența, dar și responsabilitatea și transparența pot fi stimulate și prin introducerea unui sistem de rating în SICAP (SEAP) referitor atât la vânzători/furnizori, cât și la cumpărători/autorități contractante.
Achizițiile publice au nevoie de predictibilitate!
Ceea ce lipsește în achizițiile publice este predictibilitatea, iar acest lucru se vede și în participarea scăzută a IMM-urilor la licitațiile publice (cea mai scăzută rată de participare la nivelul UE).
O măsură pe care o propun în acest sens este obligativitatea publicării de către autoritatea contractantă a anunțurilor de intenție pentru investițiile cu valori
ridicate cu un interval de timp de cel puțin 30 de zile înainte de publicarea anunțului de participare. La nivel național au fost publicate în 2018 ,436 astfel de anunțuri de intenție, în 2019 , 707 dintr-un total de peste 2000 de anunțuri de participare în fiecare an.
Eficientizarea pocesului de autorizare a unei construcții
Am lucrat în domeniul proiectării 4 ani, atât la proiecte finanțate din fonduri private, cât și publice și pot spune că birocrația excesivă din jurul unei investiții, de la idee la implementare, este dezarmantă atât pentru beneficiari, cât și pentru proiectanți. Procesul de autorizare a unei construcții trebuie eficientizat, la modul real. Este un paradox în autorizarea lucrărilor private versus publice: pentru o intervenție minoră la o construcție trebuie să parcurgi un proces aproape similar cu autorizarea unui bloc, însă avem încă cămine culturale și școli inclusiv în județul Bihor care nu au autorizație de la ISU sau autorizație de funcționare. Punerea în siguranță a școlilor și a spațiilor publice în general ,trebuie să devină o prioritate pentru viitorul Guvern, cu un plan clar și monitorizare fermă.
Actualizarea normativelor de proiectare
Normativele de proiectare ale funcțiunilor publice sunt vechi de zeci de ani și neactualizate, iar din acest motiv, verificarea proiectelor nu prea mai ține cont de niște standarde. De exemplu, normativele pentru proiectarea creșelor și grădinițelor sunt din 1997, ori acum aceste spații trebuie gândite altfel, ancorate în dinamica educației de azi. Când biroul de proiectare la care lucram acum câțiva ani a contractat un proiect pentru un afterschool în proximitatea școlii existente, am avut curiozitatea să văd dacă Ministerul Dezvoltării a elaborat un normativ pentru această funcțiune. Nu există, pentru că în 1997, la ultima elaborare de normative, nu exista acest concept în România.
Sigur că inclusiv pentru redeschiderea spațiilor de învățământ ar putea fi pregătite astfel de normative, cu exemple de amenajare pe tipul de clasă, similare cu cele puse la dispoziție de alte state.
Legile interpretabile, care permit derogări și lipsa normativelor, au dus la investiții publice de proastă calitate. Modul în care este orientată o sală de clasă, lumina de care beneficiază un apartament, siguranța unui spațiu public, toate acestea au impact asupra vieții noastre de zi cu zi. Nu mai putem neglija calitatea în mediul construit.
Sunt Adela Lile, sunt arhitect și candidez din partea USR PLUS la alegerile parlamentare din 6 decembrie pentru un loc în Camera Deputaților. Îmi voi folosi toată energia pentru a îmbunătăți legislația privind achizițiile publice, astfel încât să încurajez calitatea, îmi voi folosi toată energia pentru a îmbunătăți legislația privind amenajarea teritoriului, astfel încât să fie ancorată în trendul european și în ritmul accelerat de dezvoltare al marilor orașe și voi face tot ce ține de mine pentru ca cetățenilor să le fie mai bine în țara lor.
Acest material a fost comandat de PARTIDUL LIBERTATE, UNITATE ŞI SOLIDARITATE (parte a alianţei electorale “Alianţa USR PLUS”), Cod unic de identificare 11200033
Publicitate electorala, CH11110
Trimite articolul
XAcești tineri sunt singura speranța care ne-a mai rămas,sa fim conștienți de acest lucru.Sa fim alături de ei și sa-i sprijinim.
-
Deja i-ai sprijinit cu limba ta dulce în posteriorul lor elitist.
VOTATI SECURISTII !
SECURISTII SI COPIII LOR SUNT SALVAREA ROMANIEI !
NE-ATI VAZUT LA ULTIMELE ALEGERI CU SACII DE VOTURI IN SPATE ! AM DEMONSTRAT CE PUTEM !!
VA PROMITEM CA ACESTA E NUMAI INCEPUTUL !
VOTATI SECURISTII !
O ROMANIE SECURISTA VA FI UN MODEL, ATAT PENTRU UE CAT SI PENTRU LUMEA INTREAGA !
SUNTEM SINGURA TARA DIN UE IN CARE VOTURILE LE NUMARA UN SERVICIU SECRET – HAI SA FACEM DIN ASTA REGULA PESTE TOT!
VOTATI SECURISTII ! VOTATI PENTRU UN NOU MOD DE VIATA !